صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 14
کد خبر: ۲۲۱۸۵

چه بر سر مجری کلیدی قتل جمال خاشقجی آمده است؟

این روزها فرضیه های متعددی در مورد سعود القحطانی دست راست محمد بن سلمان و عامل کلیدی قتل جمال خاشجی مطرح می شود؛ با این حال افشاگر برجسته ی عربستانی در خبری مدعی شده است که او زنده و در حال اجرای فرامین بن سلمان است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دوم اکتبر 2018 را می توان روزی سرنوشت ساز برای عربستان سعودی و ولیعهد جوان آن محمد بن سلمان دانست، روزی که در آن جمال خاشقجی نویسنده واشنگتن پست وارد کنسولگری سعودی در استانبول شده و هیچ گاه زنده باز نگشت.

 

در روزهای اول، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که ارزیابی اولیه پلیس ترکیه نشان می‌دهد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده و تکه‌تکه شده‌است. به گفته شبکه الجزیره قتل جمال خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود و کنسولگری جسد او را از ساختمان خارج کرده‌است.

 

درنهایت در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ تلویزیون رسمی عربستان قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول را تأیید کرد، و ادعا کرد که وی طی یک مشاجره تصادفی کشته شده‌است. همچنین، دستور برکناری ژنرال احمد عسیری معاون وزارت اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، از دستیاران محمد بن سلمان، صادر و ۱۸ نفر ناشناس دیگر هم بازداشت شدند و هیئتی از سه وزراتخانه عربستان مأمور به ارائه گزارش کامل در مهلتی یک‌ماهه شد.

 

سعود بن عبدالله بن سالم بن محمد بن قاسم الوهابی القحطانی مشاور حقوقی ملک عبدالله و مشاور رسانه‌ای شاهزاده محمد بن سلمان بود اما پس از قضیه قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ از این سمت اخراج شد.عنوان رسمی سمت او «ناظر کل مرکز دروس و امور رسانه‌ای» بود. گفته می‌شود که او شاهد قتل خاشقجی به صورت زنده از طریق اسکایپ بوده‌است.

 

این روزها اخبار متعدد و گاه متناقضی در مورد سرنوشت قحطانی مطرح می شود. میدل ایست آی در همین زمینه نوشت: ناپدید شدن مشکوک و مرموز سعود القحطانی، مشاور سابق محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و مردی که گفته می‌شود در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی یازده ماه پیش در استانبول دست داشت، فرضیه مسموم کردن و قتل او را قوت بخشیده است.

 

این پایگاه اینترنتی در گزارشی نوشت: از زمان برکناری القحطانی پس از قتل خاشقجی، وی هنوز در ملاء عام ظاهر نشده یا در شبکه‌های اجتماعی پستی نگذاشته است.

 

در تاریخ ۲۸ اوت یک فلسطینی منتقد حاکمیت عربستان به نام ایاد البغدادی که در تبعید و ساکن شهر اسلو است، در توییتی نوشت، اخباری دریافت کرده مبنی بر اینکه سعود القحطانی توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با سم مسموم و کشته شده است و این خبر را از منبعی که حدودا یک سال است که اخبار موثق به او ارائه می‌کند دریافت کرده و نمی‌تواند هویت منبع این خبر را فاش کند.

 

حدود دو ماه پیش سرویس اطلاعاتی نروژ اعلام کرد، البغدادی را در پی صدور هشدارهایی از سوی سازمان سیای آمریکا مبنی بر وجود خطر علیه جانش، تحت حفاظت قرار داده و ممکن است او توسط ماموران حکومت عربستان هدف حمله قرار بگیرد.

 

حال اما فرضیه ی دیگری مطرح شده است، مجتهد فعال توییتری که اخبار مهمی از دولت عربستان را افشا می‌کند، در جدیدترین توییت خود موضوع زنده بودن عامل کلیدی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در «استانبول» را مطرح کرد.

 

وی نوشت: "سعود القحطانی هنوز زنده است و همچنان در زندگی بسیار مخفیانه خود کار‌های ویژه‌ای برای بن سلمان انجام می‌دهد. او دو نماینده دارد که از طریق آن‌ها پرونده‌هایی که بن سلمان برای انجام آن‌ها به شخص دیگری جز القحطانی اعتماد ندارد را پیش می‌برد. "

 

این افشاگر سعودی نوشت: "به نظر می‌رسد اخبار و شایعات مربوط به مرگ القحطانی دیگر سوخته است و قابل بهره برداری نیست."

 

مجتهد چندی پیش نیز تاکید کرده بود مرگ ناشی از خودکشی با دارو القحطانی شایعه ساخته و پرداخته محمد بن سلمان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: