صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۲ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 12
کد خبر: ۲۲۲۹۸۷

تصاویر / کوره آجر پزی / قدمتی به بلندای ۷۰۰۰ سال

کوره آجرپزی سنتی یا آجرپزی کوره‌ای که به روش‌های دستی یا فشاری هم انجام می‌شود، از گذشته‌های دور در ایران کاربرد داشته است و دست‌کم ۷۰۰۰ سال است که آجر با خاک رُس ساخته می‌شود. ساخت سرپناه و خانه یکی از اولین علوم و فنونی بود که بشر توانست به آن دست پیدا کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ استفاده از ابزار‌ها و مواد مختلف برای ساخت خانه، پیشرفت قابل توجهی را در این حوزه به وجود آورد. سنگ، خشت، بلوک‌های سیمانی و امروزه آجر همگی موادی هستند که از آن‌ها برای ایجاد دیوار، سقف و دیگر سازه‌های مورد نیاز استفاده می‌شوند.

آجرپزی، اگر چه کار ساده‌ای به شمار می‌رفت و به مهارت و تخصص نیاز نداشت، اما بسیار توان‌فرسا و رنج‌آور بود و کار کردن کنار کوره‌های شعله‌ور و آفتاب سوزان، کارگران آجرپز را فرسوده و بی‌توان می‌ساخت.

معمولا کوره‌های آجر در حاشیه شهر‌ها مشغول به فعالیت هستند و بخشی از کارگرانِ این کوره‌ها به دلیل ماهیت کار مجبور به اشتغال خانوادگی هستند.

در کوره‌های آجرپزی، آجر‌ها در کوره‌ای به نام کوره «هوفمان» تولید می‌شوند. هنر هفت هزار ساله آجرپزی سنتی که روزی محل کسب و درآمد خانواده‌های بسیار بود این روز‌ها به دلیل گسترش معماری مدرن و گرانی هزینه‌های تولید، قامتش خمیده شده و در آستانه فراموشی قرار دارد. / ایرنا

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما