صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 15
کد خبر: ۲۲۳۸۸
روحانی:

ادلب و شرق فرات چالش اصلی صلح در سوریه‌اند

روحانی پیش از ترک تهران به سوی آنکارا، بر ضرورت تداوم نبرد تا آزادسازی شهر ادلب از ترویست تاکید کرد. او گفت: حضور آمریکایی ها در شرق فرات، عملا به چالشی برای ایجاد صلح در سوریه بدل شده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ هشت سال از آغاز بحران در سوریه می گذرد. نظام سوریه به رهبری بشار اسد اکنون در بهترین موقعیت مکانی و زمانی در طول سالیان اخیر قرار گرفته است. در این میان گفتگو میان کشورهای صاحب نفوذ در سوریه به ویژه گفتگوهای سه جانبه تهران، مسکو، آنکارا، نقشی بی بدیل در کاهش درگیری ها ایفا نموده است.

 

رئیس جمهور کشورمان جهت تداوم گفتگوها و رایزنی ها عازم ترکیه شده تا با همتایان خود در پی حل بحران باقیمانده در سوریه برآید.

 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود قبل از ترک کشورمان به مقصد ترکیه برای شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، اظهارداشت: ادامه جنگ با تروریست‌ها در منطقه ادلب ضرورت دارد. در منطقه شرق فرات در سوریه با مشکل مواجه هستیم و حضور آمریکایی‌ها حضوری تجاوزگرانه، غیرقانونی و مداخله گرانه است که همواره این بخش از منطقه سوریه را نا امن نگه داشته است.

 

وی افزود: مداخلات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه و حمایت از تروریست ها و حملات این رژیم به مردم سوریه جزو نگرانی های منطقه ای و این ۳ کشور است؛ در واقع بخش بزرگی از مسائل سوریه حل و فصل شده است و بخشی از آن که مهمترین آن منطقه ادلب و شرق فرات است باقیست.

 

روحانی اصلاح قانون اساسی سوریه، بازگشت مهاجران و مسائل دیگر را مسائل مهم پیش رو عنوان کرد و با اشاره به اینکه این موضوعات در اجلاس سه جانبه بحث و بررسی خواهد شد، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم مسائل منطقه از طریق کشورهای منطقه و از طریق گفتگو و مصالحه باید حل و فصل شوند؛ در سوریه و یمن نیز نظر ما این است. آنچه امروز در این منطقه رخ می‌دهد و بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده است در سایه برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه‌های آمریکا در منطقه است.

 

رئیس جمهور گفت: آنها از امارات و عربستان حمایت می‌کنند و به آنها سلاح می دهند. هر روز تعدادی بیگناه در یمن کشته می‌شوند و آمریکایی‌ها به جای اینکه خودشان را محکوم کنند که حضور و مداخلات آنها در سوریه یمن و سایر مناطق مشکل آفرین است هر از گاهی کشورهای منطقه و مردم مبارزه یمن را متهم می‌کنند. اگر می‌خواهیم در در منطقه امنیت برقرار شود باید تجاوزات و مداخلات آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی قطع شود.

 

روحانی خاطرنشان کرد: همانطور که بارها اعلام کردیم مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه از طریق گفت و گو و مصالحه حل شود؛ در زمینه سوریه و یمن نظر ما همین است.

 

وی ادامه داد: آنچه امروز در این منطقه رخ می‌دهد که بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده است ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه های آمریکا در این منطقه است. آنها از عربستان سعودی و امارات پشتیبانی می‌کنند، اسلحه و اطلاعات می دهند و بخشی از عملیات جنگی توسط آمریکایی ها اداره می شود .روزانه شمار زیادی از بی گناهان در یمن کشته می‌شوند در منطقه ناامنی وجود دارد.

 

روحانی اضافه کرد: آمریکا به جای آنکه خودش را محکوم کند و اینکه اعتراف کند حضور آنها در منطقه مشکل آفرین است هر از گاهی کشورها یا مردم مبارزه یمن را متهم می‌کند.اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود باید تجاوز آمریکا و مداخلات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی قطع شود وگرنه شاهد ناامنی‌ها خواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: