صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 28
کد خبر: ۲۲۵۶۵۸

مفتح: تکالیف بودجه‌ای مجلس به دولت عامل تورم است

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ناترازی بودجه مشکلاتی از جمله افزایش تورم را به دنبال دارد، گفت: اگر دولت نتواند تکالیف مجلس در بودجه را فراهم کند طبیعتا از طرق مختلف وارد می شود که این اقدام منجر به تورم می شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد مهدی مفتح در مورد تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت:مهمترین اهداف بودجه ریزی این است که بین درآمدها و هزینه تعادلی برقرار شود و بنا بر آیین نامه داخلی مجلس مقرر شد ابتدا درآمدها بررسی و سقف درآمدها بسته شد بعد بخش هزینه بررسی می شود که از سقف درآمدها بالا نرود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد مشکلات ناترازی در بودجه ۱۴۰۳ بیان داشت: برخی از درآمدها که در بودجه پیش بینی می شود بیش برآورد دارد و در عمل کمتر از این میزان محقق می شود یا اینکه هزینه های که پیش بینی می کینم کم برآورد است و در عمل بیشتر می شود اینها مواردی است که در سال های گذشته در بودجه اتفاق افتاده و باید دقت بیشتری در این زمینه انجام شود.

نماینده مردم تویسرکان با بیان اینکه دولت و مجلس باید بودجه متوازنی تهیه و تصویب کنند گفت: ناترازی بودجه مشکلاتی از جمله افزایش تورم را به دنبال دارد و اگر دولت نتواند تکالیف مجلس در بودجه را فراهم کند طبیعتا از طرق مختلف وارد می شود که این اقدام منجر به تورم می شود .

مفتح راهکار رفع ناترازی بودجه را کنترل هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: رفع ناترازی بودجه از طریق افزایش درآمدهای دولت از منابع مختلف امکان پذیر است و می تواند کسری بودجه را تاحدودی جبران نماید.

وی افزود: عدم پایداری درآمدهای نفتی به دلیل تحریم ها، همزمان با تورم عمومی در اقتصاد هم سبب می شود تا همواره دولت ها با کسری روبرو باشند.

مفتح اظهار داشت: کنترل تورم به وسیله اصلاح دقیق ساختارهای اقتصادی می تواند از کسری بودجه بکاهد و تورم مزمنی که سالهاست با اقتصاد ایران همراه است و راهکار آن در اصلاح بودجه با کوچک سازی دولت و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی ممکن است.

 به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه عملا ۴۴۰ همت بار مالی به بودجه تحمیل کرده بدون اینکه منابع درآمدی آن مشخص باشد. این اتفاق یعنی ناترازی و کسر بودجه که سال بعد یقینا به تورم منجر خواهد شد./ایرنا

نظر شما