صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 03
کد خبر: ۲۲۶۴۹۴

آیت الله رئیسی: تعداد پرتاب‌ ماهواره‌ها با دقت بیشتری افزایش پیدا کند

رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی فناوری فضایی با بیان اینکه حضور در فضا برای کشور قدرت آفرین، امید آفرین و ثروت آفرین است، تاکید کرد: تعداد پرتاب‌ ماهواره‌ها با دقت بیشتری افزایش پیدا کند.

به گزارش راهبرد معاصر، مراسم روز فناوری فضایی صبح امروز (شنبه ۱۴ بهمن ماه) با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و حسن سالاریه رییس سازمان فضایی ایران آغاز شد.

 

رئیسی: حضور در فضا برای کشور قدرت آفرین، امید آفرین و ثروت آفرین است

آیت‌الله رئیسی در این مراسم با بیان اینکه حضور در فضا برای کشور قدرت آفرین، امید آفرین و ثروت آفرین است، تاکید کرد: این مهم حتماً می‌تواند این امید را در دل همه ایجاد کند.

 

وی افزود: ایران به عنوان کشوری که تلاش کردند با تحریم او را متوقف کنند و در انزوا قرار دهند؛ حرکت شما با ۱۱ پرتابی که انجام شده هم تحریم‌ها را شکست داد هم طرح انزوای جمهوری اسلامی ایران را با شکست مواجه کرد.

 

رئیس‌جمهور بیان کرد: حرکت ماندگار عزیزانمان که در حوزه هوا و فضا انجام شده حقیقتاً جلوه «ما می‌توانیم» است؛ علی رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها یکی از جلوه‌های تبدیل تحریم و تهدید به فرصت همین کار است و می‌توان آن را به نمایش گذاشت که جوانان، متخصصان، دانشگاهیان و نیروهای مسلح ما و همکاری همه بخش‌های دیگر موجب افتخارآفرینی برای کشور شده است.

 

وی ادامه داد: پیش از این، کشور جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۴۵ قرار داشت اما امروز به رتبه ۱۰ کشور مطرح جهان در حوزه هوا و فضا ارتقاء یافته است. یعنی در حال پیشروی به سوی یک رقمی شدن است. باید این صنعت را مورد توجه قرار داد ما در دولت از ابتدا تمام تلاشمان این بوده است که صنعت هوا و فضا را مورد حمایت قرار دهیم. البته به نظر می‌رسد که می‌توانستیم پیش‌تر، این عرصه‌ها را فتح کنیم و در سطح و مدار ژئو قرار بگیریم.

 

رئیسی: 11 پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ در دل مردم امید ایجاد می‌کند
رئیسی تاکید کرد: برخی‌ها نمی‌خواستند که مهم نیست، مهم آن است که ملت ایران اراده کرده در فضا حضور قدرتمندی پیدا کند؛ آن‌ها هم خواهند فهمید، ملتی که اراده کرده در ۲۲ بهمن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و پیشرفت خودش را دنبال کند، با اراده خود می‌خواهد بر اراده‌های دیگر فائق آید. اگر قرار بود با اراده دیگران متوقف بشویم؛ بخش‌های مختلفی باید متوقف می‌شد که حتما اینطور نیست؛ دشمن می‌خواهد ناامیدی ایجاد کند، اما ١١ پرتاب موفقیت‌آمیز در دل مردم امید ایجاد می‌کند.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: از امکانات حضور در فضا برای پایش حوزه کشاورزی، منابع آب، منابع طبیعی، اکتشاف در معادن، حضور و پایش امنیتی در مرزها استفاده شود. ما کوه‌های سر به فلک‌کشیده، دریا و موانع داریم، حضور در فضا می‌‎تواند ما را بر همه موانع پیروز کند.

 

وی افزود: شورای عالی فضایی یعنی جمع همه بخش‌های فعال در حوزه فضا و تاکید داریم که جلسات این شورا منظم تشکیل شود؛ از امتیازات این حرکت، هماهنگی و هم‌افزایی بسیار خوب بین بخش‌های مختلف وزارتخانه‌هاست.

 

رئیسی: میدان دادن به بخش خصوصی جزو تکالیف رهبری به دولت است

رئیسی اظهار کرد: یکی از میدان‌هایی که رهبری دولت را مکلف به انجام آن کردند، میدان دادن به بخش خصوصی است. باور داریم که کارهایی که با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام شود، حتما اثربخش خواهد بود؛ پیشرفت بیشتر در حوزه فضایی منوط به حضور بخش خصوصی است

 

وی ادامه داد: تعداد پرتاب‌ ماهواره‌ها با دقت بیشتری افزایش پیدا کند؛ تصاویری که از پایگاه چابهار پخش شد، حکایت از سرعت انجام کار دارد که این پایگاه بتواند به عنوان مرکزیتی برای پرتاب تثبیت شود.

 

رئیس‌جمهور اظهار کرد: رسیدن به ارتفاع بالاتر برای کشور بسیار مهم است، کارهایی که تا امروز انجام شده نوید می‌دهد که این توانایی وجود دارد. توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور در دستور کار است؛ حضور در فضا علاوه بر افزایش بهره‌وری در صنعت، کشاورزی و معدن به سایر حوزه‌ها هم کمک می‌کند. این خدمات تجاری‌سازی شود که بتوان از آن تولید ثروت کرد؛ این حضور هم قدرت‌آفرین است و هم ثروت‌آفرین.

 

رئیسی: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم سنگ‌اندازی دشمنان در حال پیشرفت است

رئیسی بیان کرد: پرتاب‌های ماهواره در فضا امیدآفرین هستند؛ از همه متشکرم. این امیدآفرینی نه تنها برای ملت ایران بلکه برای سایر ملت‌ها هم امیدآفرینی کرده است.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم همه سنگ‌اندازی‌هایی که دشمن انجام می‌دهد، رشد و پیشرفت دارد و متوقف نمی‌شود.

 

۱۱ پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم
گفتنی است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۸، روز ۱۴ بهمن را که ماهواره ملی امید با موفقیت به فضا پرتاب شد به عنوان روز فناوری فضایی نامگذاری کرد. تا کنون در دولت سیزدهم ۱۱ پرتاب ماهواره انجام شده است و تا پایان سال این تعداد افزایش خواهد یافت.

 

در یک ماه گذشته؛ ماهواره «ثریا» توانست با قرار گرفتن در مدار ۷۵۰ کیلومتری، رکورد ارتفاع پرتاب را شکست و ماهواره‌بر سیمرغ نیز توانست هشتم بهمن‌ماه ماهواره «مهدا» و ۲ ریز ماهواره «کیهان» و «هاتف» را در مدار بیضوی به شکل همزمان تزریق کند.

 

در ابتدای دولت سیزدهم و زمانی که رییس‌جمهور تصمیم گرفت پس از قریب به ۱۱ سال اولین جلسه شورای عالی فضایی را برگزار کند، این نوید داده شد که قرار است به صنعت فضایی توجه ویژه شود.

 

تعداد ماهواره‌های در حال ساخت در ابتدای دولت سیزدهم، هشت عدد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ ماهواره رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ماهواره‌های در دست ساخت به عدد ۳۰ می‌رسد.

 

پس از آغاز به کار دولت سیزدهم طراحی و ساخت سه ماهواره به پایان رسید و آماده پرتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ماهواره‌های آماده پرتاب به ۸ عدد رسید و این عدد برای سال ۱۴۰۲ به ۱۲ عدد می‌رسد.

 

بر اساس اخبار منتشر شده، تعداد پرتاب‌های تحقیقاتی سری ماهواره‌های سیمرغ، ذوالجناح، قاصد و قائم در ابتدای دولت سیزدهم ۶ پرتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۱ عدد رسیده است./ فارس

نظر شما