صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۳۱
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 03
کد خبر: ۲۲۶۵۰۰

6 مورد از عوارض لمینت دندان که باید بدانید!

اگر برای اصلاح طرح لبخند نگران عوارض لمینت دندان هستید و یا به نوعی به دنبال پاسخ سوالاتی از جنس عوارض لمینت دندان چیست و یا اینکه لمینت دندان عوارض دارد؟ هستید، باید بدانید که، همه ما دوست داریم که در هنگام لبخند زدن دندان‌های درخشانی داشته باشیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر، اگر برای اصلاح طرح لبخند نگران عوارض لمینت دندان هستید و یا به نوعی به دنبال پاسخ سوالاتی از جنس عوارض لمینت دندان چیست و یا اینکه لمینت دندان عوارض دارد؟ هستید، باید بدانید که، همه ما دوست داریم که در هنگام لبخند زدن دندان‌های درخشانی داشته باشیم. اخیرا استفاده از تکنیک‌های زیبایی مانند کامپوزیت یا لمینت دندان توانسته است کمک زیادی به رفع مشکلاتی مانند تغییر رنگ یا بدشکلی، شکستگی یا ترک‌خوردگی، عدم تراز و وجود فاصله میان دندان‌ها داشته بکند. اما طبیعی است که عوارض لمینت دندان هم مانند سایر روش‌های زیبایی دندان متعدد باشد.

 

در این مطلب علاوه بر موارد بالا به چگونگی کاهش عوارض لمینت دندان و مزایای لمینت دندان اشاره خواهیم کرد.

 

در ابتدا باید بدانید لمینت دندان چیست؟در واقع لمینت دندان نوعی روکش نازک سرامیکی (از جنس پرسلن) است که رنگ و ظاهری مشابه دندان‌های طبیعی دارد. به‌صورت جداگانه روی هرکدام از دندان‌ها چسبیده می‌شود و می‌تواند عیوب آن‌ها را برطرف کند. برخلاف کامپوزیت دندان که از جنس رزین است، لمینت دندان مقاومت و طول عمر بالاتری دارد و به‌راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد. از نظر ظاهری نیز درخشندگی بیشتر و تناژ رنگی طبیعی‌تری دارد.

 

ازآنجایی‌که روند نصب این نوع روکش زیبایی نیاز به تراشیدن بخش کمی از مینای دندان را دارد، از نظر متخصصان عوارض لمینت دندان قابل انکار نیست. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

 

عوارض لمینت دندان چیست؟

مشابه سایر روش‌های ترمیم دندان، فرآیند نصب روکش‌های لمینت نیز با عوارض جانبی همراه است. خوشبختانه در اغلب موارد، این عوارض جانبی قابل تحمل هستند و در همه بیماران بروز نمی‌کنند. در ادامه به مهمترین  عوارض لمینت دندان اشاره خواهیم کرد.

 

  • افزایش حساسیت دندان‌ها

یکی از عوارض لمینت دندان، افزایش حساسیت دندان سات. ازآنجایی‌که دندانپزشک باید مقداری از سطح مینای دندان را جدا کند تا روکش‌ها به‌درستی جا بیافتند، این مساله می‌تواند باعث افزایش حساسیت دندان‌ها شود. به‌خصوص زمانی‌که یک غذای خیلی سرد یا خیلی گرم یا غذایی شیرین یا ترش مصرف می‌شود.

  • ناراحتی عمومی

پروسه قرار دادن روکش‌های لمینت، پتانسیل ایجاد کمی ناراحتی را دارد. ممکن است در حین و بعد از آن کمی احساس درد و بی‌قراری وجود داشته باشد. مصرف داروهای ضدالتهاب و مسکن می‌تواند کمک زیادی در این زمینه کند. بنابراین یکی از عوارض لمینت دندان، وجود کمی درد در دندان‌ها است.

 

  • التهاب و تورم لثه‌ها

یکی از بارزترین عوارض لمینت دندان، التهاب لثه‌ها است. چراکه بافت‌ لثه برای تطبیق با روکش جدید نیاز به زمان دارد و این وضعیت با بروز التهاب و درد خود را نشان می‌دهد. بررسی دقیق توسط دندانپزشک می‌تواند به او کمک کند تا علت اصلی التهاب را دریابد.

 

  •  افزایش خطر آسیب به پالپ دندان

خطر تروما همیشه افرادی را که از تکنیک لمینت دندان استفاده می‌کنند، تهدید می‌کند. این مساله به این دلیل است که مقداری از مینای دندان باید برداشته شود و اگر این کار با مهارت کامل انجام نشود، ممکن است پالپ دندان آسیب دیده یا حتی دچار مرگ شود. پالپ بافت همبند مرکزی دندان است که حاوی عروق خونی و اعصاب زیادی است.

  •  ناهماهنگی در رنگ و ظاهر دندان‌ها

این پتانسیل وجود دارد که رنگ روکش‌ها با رنگ دندان‌های مجاور هماهنگ نباشد. دقت بالای دندانپزشک می‌تواند این مورد از عوارض لمینت دندان را به‌خوبی کنترل کند. البته برخی از روکش‌های لمینت به‌مرور زمان دچار تغییر رنگ در امتداد لبه‌های خود نیز می‌شوند.

 

  • مشکلات احتمالی پس از نصب لمینت دندان

یکی دیگر از عوارض لمینت دندان این است که، ممکن است دندان‌ها در امتداد قسمت بیرونی روکش‌ها دچار مشکل پوسیدگی یا شکستگی شوند. گاهی نیز لبه روکش‌ها دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی می‌شود. این مساله در بریدگی بخشی از دهان یا لب موثر است. به‌همین‌دلیل، باید در اولین فرصت برای ترمیم نزد دندانپزشک اقدام کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض، مزایا و معایب لمینت دندان وارد لینک زیر شوید.

https://mikhakdental.com/blog/عوارض-لمینت-دندان

 

نظر شما