صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 06
کد خبر: ۲۲۷۱۴۳

بومی سازی تست کابل انتقال برق از طریق دریا برای نخستین بار در کشور

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو گفت: با دستیابی متخصصان کشورمان به دانش تولید و تست کابل‌های انتقال قدرت از طریق دریا امکان اجرای طرح‌های انتقال بین کشورمان و سایر کشورها فراهم می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس بحری افزود: انتقال توان بین کشورهایی که بین آنها دریا است نیازمند توسعه کابل‌ها یا به‌صورت هوایی و یا زیردریایی است.

وی ادامه داد: این انتقال در بخش هوایی هم هزینه‌ها خیلی پائین‌تر است و هم باتوجه‌به دانش کسب شده امکان انتقال . وجود دارد.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: بنابراین با دستیابی متخصصان داخلی به این تکنولوژی و فناوری هم در تولید وهم در تست کشور می‌تواند طرح‌های اتصال را با سرعت و سهولت بیشتر و نیز هزینه بسیار کمتر انجام دهد.

بحری گفت: براین‌اساس زنجیره ارزش آن هم در کشور باتوجه‌به تولید داخل حفظ می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه بر اساس نیاز توسعه شبکه انتقال و توزیع کشور تعریف و اجرایی شد.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو افزود: پیش‌تر کابل‌های انتقال قدرت هوایی بین جزیره قشم و بندرعباس تأمین‌کننده خارجی داشت؛ اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر علیه کشورمان وضع شد این نیاز احساس شد که تولیدکنندگان داخلی به این موضوع ورود کنند.

بحری خاطرنشان کرد: شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کابل هم از چند سال قبل و باتوجه‌به اینکه این نیاز نتوانست از تأمین‌کنندگان خارجی تأمین شود، بحث تحقیق و توسعه خود را روی این محصول آغاز کرد.

وی گفت: براین‌اساس به شرکت داخلی مراجعه شد و شرکت توسعه‌دهنده محصول توانستند کابل هایی برای انتقال قدرت با توان ۲۳۰ کیلوولت دست‌یافته و نیاز کشور به این محصول را برطرف کنند.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو ادامه داد: این توسعه محصول برای بار نخست هست که در کشورمان در این ابعاد انجام می‌شود و باتوجه‌به اینکه این دانش در کشور ایجاد شده می‌توان از ظرفیت آن برای دیگر نقاط استفاده کرد.

بحری افزود: با تولید و تست این محصول داخلی و کسب اطمینان از رسیدن آن به استانداردهای جهانی می‌توان گفت نیاز کشور به نوع خارجی آن برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه سیم و کابل پژوهشگاه نیرو هم به‌عنوان آزمایشگاه مرجع برای نخستین‌بار اقدام به تست این محصول کرد تا نیازهای داخلی برآورده شود./ایرنا

نظر شما