صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 19
کد خبر: ۲۲۷۸۸

چرا پاتریوت آمریکایی ها نتوانست مانع از حمله به آرامکو شود؟

حمله پیچیده یمنی ها به پالایشگاه های بقیق و خریص همچنان با شوک و ابهام جامعه جهانی روبرو است. عدم کارایی پدافند دفاعی آمریکایی ها موسوم به پاتریوت در مقابله با این حمله بر ابهام سعودی ها بیش از پیش افزوده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیستم پدافند هوایی آمریکایی موسوم به ام‌آی‌ام-۱۰۴ یا پاتریوت، یک سیستم دفاع هوایی موشکی است که ظاهرا و آنگونه که آمریکایی ها مدعی اند، توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز، و هواگردهای دشمن را در تمامی شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی داراست.

 

پاتریوت توسط شرکت ریتیون در ماساچوست و شعبه موشک‌ها و کنترل آتش کمپانی لاکهید مارتین در فلوریدا ساخته شده‌است. علاوه بر ایالات متحده، کشورهای آلمان، یونان، اسراییل، ژاپن، کویت، هلند، عربستان سعودی، مصر، اردن، اسپانیا و تایوان نیز مجهز به این موشک هستند و قطر هم قراردادی هفت میلیارد دلاری برای خرید این سیستم در سال ۲۰۱۴ امضا کرد.

 

فشار اخیر آمریکایی ها بر ترکیه جهت خرید پاتریوت و ممانعت از خرید اس ۴۰۰ از سوی آنکارا با توجه به قابلیت های این پدافند صورت پذیرفته بود. با این حال و بر خلاف استقرار این دفاع موشکی در سعودی، این پدافند در مقابل حملات انصارالله به تاسیسات آرامکو خلع سلاح گردید.

 

وزیر امور خارجه آمریكا، مایك پومپئو در این باره توضیح داده كه چرا سیستم های پدافند هوایی عربستان سعودی از جمله پاتریوت آمریکایی نتوانستند جلوی حمله پهپادها به تاسیسات نفتی شرکت نفتی آرامکو را بگیرند.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، به گفته مایک پمپئو، بعضی اوقات سیستم های پدافند هوایی در سرتاسر جهان نتیجه متناقضی را نشان می دهند و حتی بهترین آنها همیشه اهداف را رهگیری نمی کنند. وزیر امور خارجه آمریكا تأكید كرد: "ما تلاش خواهیم كرد تا اطمینان حاصل شود كه چنین حملاتی دیگر موفقیت آمیز نباشد."

 

وی افزود: "ایالات متحده پیش از این هرگز با موردی مانند حمله به عربستان سعودی با این مقیاس روبرو نشده بود. وی حمله به شرکت نفت را "یک اقدام جنگی" خواند، اما چگونگی واکنش واشنگتن را مشخص نکرد.

 

بر اساس اطلاعات موجود، عربستان سعودی دارای چندین سیستم پیشرفته پاتریوت است، اما مشخص نیست که آنها در نزدیکی تاسیسات نفتی در پادشاهی واقع شده اند یا خیر. علاوه بر این، سیستم های پدافند هوایی آمریکایی برای "دفاع نقطه ای" طراحی شده اند، و نه حفاظت از مناطق گسترده.

 

پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرده بود که عربستان سعودی سیستم پدافند هوایی S-400 روسی را خریداری کند. به گفته وی، سیستم های پدافند هوایی روسیه قادر به حفاظت از هرگونه تاسیساتی هستند و همه چیز به تصمیم عاقلانه دولت ریاض بستگی دارد.

 

صبح روز 14 سپتامبر، آتش سوزی در قلمرو کارخانه شرکت ملی نفت عربستان سعودی سعودی آرامکو رخ داد. طبق اطلاعات رسمی، این آتش سوزی در نتیجه حمله پهبادها آغاز شد. مسئولیت این حمله توسط انصارالله یمن برعهده گرفته شده است. در 16 سپتامبر، سناتور آمریكا لیندسی گراهام پیشنهاد حمله به پالایشگاه های نفتی ایران را داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: