صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 19
کد خبر: ۲۲۸۲۰

نامه عربستان به شورای امنیت حاوی چیست؟

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد نامه این کشور در رابطه با حملات به آرامکو را به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره ای شورای امنیت تحویل داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شش روز از وقوع حملات پهپادی انصارالله به پالایشگاه سعودی می گذرد، رخدادی که از همان ابتدا ایران را از سوی ریاض و واشنگتن به عنوان عامل اصلی حملات نشانه گرفت.

 

سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که مجموعا ۲۵ پهپاد و موشک کروز در حمله تاسیسات نفتی "بقیق" و "خریص" به کار گرفته شده‌اند. او گفت طبق شواهد، حمله به تاسیسات آرامکو از یمن انجام نگرفته بلکه مسیر آنها از شمال بوده است. المالکی خبر داد که اجزای سه موشک کروز ساخت ایران نیز که به هدف نخورده‌اند پیدا شده است.

 

مالکی اعلام کرده که تحقیقات پیرامون محل دقیق حمله ادامه دارند و مکان دقیق پس از کسب نتیجه اعلام می‌شود. او به خبرنگاران گفت ادوات نظامی به دست آمده، حمایت ایران از تجاوز به عربستان را غیرقابل انکار می‌کنند.  مالکی در توضیحات خود از پهپادهای "دلتا وینگ" و موشک‌های "یاعلی" به عنوان ادوات مورد استفاده در حملات نام برد.

 

سخنگوی وزارت دفاع عربستان عنوان کرد که حمله به پالایشگاه‌های آرامکو، فقط حمله به عربستان نبود بلکه جهان و تجارت جهانی را هدف قرار داد.

 

اتهامات مقامات سعودی در حالی است که تهران مکررا هرگونه دست داشتن در این حملات را منکر شده است. سردار سلامی فرماندهی سپاه پاسداران امروز در سخنانی این اتهام را واهی خوانده و طرح آن را ناشی از قدرت فزاینده ایران دانسته است. وی گفت: امروز آن‌قدر قدرتمند شده‌ایم که مجبورند هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد، به‌دروغ هم شده به ما نسبت دهند.

 

ارسال نامه به شورای امنیت

پادشاهی عربی سعودی با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد که با یک حمله تروریستی سازمان‌یافته مواجه است.

 

نمایندگی پادشاهی عربی سعودی در سازمان ملل دو نامه به آنتونیو گوترس دبیر کل سازمان ملل و واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه و رئیس شورای امنیت و اعضای شورای امنیت ارسال كرد.

 

در این نامه‌ها توضیحاتی درباره موضع سعودی در قبال حمله به تأسیسات نفتی این کشور و در کل علیه اقتصاد جهانی ارائه شده است.

 

سعودی از سازمان ملل و كارشناسان بین‌المللی خواست تا در تحقیقات مربوط به حمله شنبه گذشته به كارگاه‌های آرامكو در خریص و بقیق در منطقه شرقی شركت كنند.

 

در این نامه آمده است: «همه نشانه‌ها حاکی از آن است که سلاح‌های مورد استفاده در حمله آرامکو ایرانی هستند.»

 

پادشاهی عربی سعودی در نامه خود به شورای امنیت اظهار کرد كه برای پاسخ به حمله آرامكو مطابق با قوانین بین‌المللی اقدام خواهد كرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: