صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 19
کد خبر: ۲۲۸۶۱۱
گزارش «اسپشیال اوراسیا»؛

اهمیت تأسیس خانه تجارت اوراسیا در ایران

پیشنهاد افتتاح خانه تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایران نشان‌دهنده تعهد این سازمان به افزایش تجارت و همکاری با جمهوری اسلامی و همچنین روابط مثبت و فزاینده مسکو و تهران در موضوعات مختلف مرتبط با صفحه شطرنج ژئوپلیتیک اوراسیاست.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ۹ فوریه در جریان مجمع بین المللی «روسیه ۲۰۳۰ و نظم نوین اقتصادی جهان» که در مسکو برگزار شد، آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا ایجاد خانه‌های تجاری این  اتحادیه را در ایران و سایر کشورهای همسو پس از امضای توافقنامه تجارت آزاد جامع (FTA) در دسامبر ۲۰۲۳ پیشنهاد کرد.


توافقنامه تجارت آزاد که ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ امضا شد، بر مبنای توافق موقت قبلی بود و تجارت متقابل میان اوراسیا و ایران را به میزان قابل توجهی تقویت کرده است. درخواست اسلپنف برای ایجاد خانه‌های تجاری در راستای نیاز به رویکردی پایدار فراتر از توافقی واحد برای تقویت رشد اقتصادی و همکاری مستمر است.

اهمیت این پیشنهاد فراتر از حوزه معاملات تجاری و نماد تعهد به تقویت همکاری‌های پایدار با ایران است


پیامدهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی

چشم‌انداز اسلپنف برای ایجاد خانه تجاری با راهبردی گسترده‌تر برای تقویت روابط اقتصادی و ارتقای جایگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایران مطابقت دارد. فراتر از دستاوردهای اقتصادی، این پیشنهاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به عنوان بازیگری اصلی در شکل دادن به نظم اقتصادی آینده در منطقه قرار می‌دهد.


این حرکت نشان دهنده تغییر ژئوپلیتیک است و تمایل به افزایش همکاری و یکپارچگی اقتصادی است. با افتتاح راهبردی خانه تجاری در ایران، اتحادیه اوراسیا نه تنها به دنبال بهره برداری از فرصت‌های اقتصادی، بلکه به دنبال افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی خود و گامی حساب شده به سوی تسلط منطقه‌ای در چشم انداز اقتصادی در حال تحول است.


اهمیت این پیشنهاد فراتر از حوزه معاملات تجاری و نماد تعهد به تقویت همکاری‌های پایدار با ایران است. ایجاد خانه تجاری نشان دهنده راهبرد چندلایه و فراتر از قراردادهای تجاری سنتی و هدف آن ایجاد مرکزی پویا برای فعالیت‌های اقتصادی، تبادل دانش و تعامل فرهنگی است.

 
اقدام راهبردی بیان شده با هدف بزرگ اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایفای نقشی محوری در شکل‌دهی به پویایی‌های اقتصادی آینده در منطقه اوراسیا همسوست و به کشورهای عضو فرصت می‌دهد با حضور تقویت‌شده در ایران، موقعیت‌ خود را در صحنه اقتصاد جهانی تحکیم کنند.


چالش‌ها و فرصت‌ها

حذف تعرفه‌های گمرکی واردات تقریباً ۹۰ درصد کالاها با توافقنامه تجارت آزاد(FTA)  میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران راه را برای فرصت‌های اقتصادی گسترده‌تر هموار می‌کند. با وجود این، پیشنهاد افتتاح خانه‌های تجاری مجموعه‌ای از چالش‌ها را به همراه دارد که برای اطمینان از موفقیت طرح باید به آنها توجه کرد. پیچیدگی‌های لجستیکی ازجمله مدیریت زنجیره تأمین و حمل‌ونقل، انطباق با مقررات و تفاوت‌های فرهنگی، موانع بزرگی ایجاد می‌کنند که به بررسی دقیق نیاز دارند.


با وجود چالش ها، ایجاد خانه‌های تجاری فرصتی بی‌نظیر برای ایجاد شرایط انحصاری با هدف دسترسی به بازار است. این چارچوب پویا به‌عنوان کاتالیزور برای توسعه کسب‌وکارها عمل و محیطی مساعد برای شبکه‌سازی و تبادل دانش ایجاد می‌کنند.


چشم انداز استفاده از خانه‌های تجاری به عنوان مراکز چندوجهی بر ارزش راهبردی این ابتکار تأکید می‌کند که فراتر از معاملات تجاری صرف است. ایجاد تعادل میان پیچیدگی‌ چالش‌های لجستیکی، نظارتی و فرهنگی در برابر منافع اقتصادی بالقوه به جنبه حیاتی ای در برنامه‌ریزی و اجرای جامع خانه‌های تجاری پیشنهاد شده تبدیل می‌شوند.

چشم انداز استفاده از خانه‌های تجاری به عنوان مراکز چندوجهی بر ارزش راهبردی این ابتکار تأکید می‌کند که فراتر از معاملات تجاری صرف است


موفقیت این ابتکار به مدیریت ماهرانه چالش‌ها برای باز کردن ظرفیت کامل اقتصادی و حضور پایدار در بازارهای هدف بستگی دارد. در اصل، چالش‌ها و فرصت‌های نهفته در پیشنهاد افتتاح خانه‌های تجاری نشان‌دهنده عمل متعادل کننده ظریف است. موفقیت این ابتکار در مدیریت دقیق چالش‌ها نهفته است و تضمین می‌کند خانه‌های تجاری به عنوان موتور پویا برای رشد اقتصادی، نوآوری و توسعه مشارکتی در چشم انداز اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران عمل می‌کنند.


نتیجه‌گیری

توافق جامع تجارت آزاد (FTA) میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران زمینه را برای افزایش قابل توجه تجارت دوجانبه فراهم کرده است و پیشنهاد ایجاد خانه تجاری در ایران مسیر رشدی قابل توجه از ۶ میلیارد دلار کنونی به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار هدف گذاری شده در چند سال آینده را پیش بینی می‌کند.


این پیشنهاد که از مجمع بین‌المللی «روسیه ۲۰۳۰ و نظم نوین اقتصادی جهانی» نشئت می‌گیرد، نشان‌دهنده تعهد به رویکردی پایدار فراتر از توافق‌های منفرد است و بر ضرورت رشد اقتصادی و همکاری مستمر تأکید می‌کند. با نگاهی به آینده، پیامدهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی تأسیس خانه‌های تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایران عمیق است.


علاوه بر این، دیدگاه اسلپنف همسو با سیاست‌های اخیر تهران است. هدف این کشور خاورمیانه تقویت اتحاد با شرکای منطقه‌ای است که تمایل زیادی به ظرفیت جمهوری اسلامی و موقعیت راهبردی آن دارند. بازیگران راهبردی مختلف در مناطقی مانند چین، روسیه، جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز فعالانه به دنبال همکاری نزدیک‌تر با ایران هستند.


در حالی که برخی کشورها به دلیل ورود مداوم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی اشباع بازارها را تجربه کرده‌اند، محدودیت های ایران به فرصت‌های دست‌نخورده متعددی در بخش‌های راهبردی برای سرمایه‌گذاری منجر شده است. با وجود توجه جهانی به بخش نفت و گاز، تهران طیف متنوعی از بخش‌های بازار در اختیار دارد که می‌تواند همکاری‌های سودآور را تقویت و رشد صادرات و واردات را تسهیل کند.


گسترش شبکه منطقه‌ای به افزایش ثبات به عنوان نتیجه ای ثانویه کمک می‌کند. کشورهایی مانند عربستان سعودی و جمهوری آذربایجان به طور راهبردی از بهبود روابط با جمهوری اسلامی در ازای منافع اقتصادی روشن، توسعه زیرساخت‌ها و تقویت روابط امنیتی استفاده کرده‌اند.


با وجود این، موفقیت ابتکار مذکور به رسیدگی مؤثر به چالش‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌ها منوط است. حذف عوارض گمرکی وارداتی به وسیله FTA فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای فراهم می‌کند، اما چالش‌های لجستیکی، نظارتی و فرهنگی مرتبط با افتتاح خانه‌های تجاری نیازمند بررسی دقیق است.


ایجاد تعادل در پیچیدگی‌ها برای ایجاد پایه ای قوی برای خانه‌های تجاری بسیار مهم است و اطمینان حاصل می‌کند آنها به عنوان موتورهای پویا برای رشد اقتصادی، نوآوری و توسعه مشارکتی در چشم‌انداز اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران عمل می‌کنند.
در مجموع، این پیشنهاد اقدامی متعادل کننده و ظریف، اما امیدوارکننده ارائه می‌کند که نقطه عطفی در شکل دادن به پویایی‌های اقتصادی آینده منطقه اوراسیاست.

نظر شما