صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۰۹
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 24
کد خبر: ۲۲۹۷۸۰

خرید خودرو اطلس: بخریم یا نخریم؟

بالاخره انتظارها به پایان رسیده و به زودی شاهد تردد خودرو «سایپا اطلس» در خیابان‌های کشور خواهیم بود. ماشینی که در اصل جانشین کوییک بوده و بر پایه همان پلتفرم معروف X200 ساخته شده است. این خودرو که در اواخر پاییز 1401 رونمایی شد، قرار است بعد از یک سال تاخیر به‌تدریج به مشتریان تحویل داده شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت کارخانه اطلس G به عنوان مدل اصلی 406 میلیون تومان است و مهم‌ترین سوالی که در ذهن خریداران به‌وجود می‌آید این است که آیا خرید این خودرو با این قیمت توجیه دارد؟

 

طراحی ظاهری اطلس سایپا

اگر از بغل به اطلس سایپا نگاه کنید، شاید متوجه نشوید که با ماشینی متفاوت از کوییک و تیبا 2 مواجهید. نمای کناری ماشین عینا مانند دو برادر دیگر اطلس است و مهندسین سایپا عمده وقت خود را طرف بازطراحی نمای جلو و عقب اتومبیل کرده‌اند.اتفاقا به این شکل راحت‌تر می‌شود حس ماشین جدید را به مخاطبان القاء کرد.

نمای جلو اطلس بسیار شبیه نسخه قبلی جک J7 (که فیس‌لیف آن با اسم کی‌ام‌سی J7 توسط کرمان موتور وارد بازار شده) است. نمای عقب هم در مجموع قابل قبول است و چراغ‌ها و سپر جدید، حس خوبی به ببیننده می‌دهد، هرچند که در کل هماهنگی چندانی با جلوی خودرو ندارد. در کل به سختی می‌توان به طراحی ظاهری اطلس نمره قبولی داد.

 

نمای داخلی خودرو اطلس

به داخل خودرو وارد می‌شویم، جایی که اطلس به‌وضوح طراحی بهتری نسبت به کوییک دارد. داشبوردی که در اطلس به‌کار گرفته شده البته قرار بود قبل‌تر در محصولاتی مثل ساینا جی استفاده شود، اما قرعه در نهایت به نام اطلس افتاد. دریچه‌های هوا به شکل دایره‌ای بوده و کروم‌کاری شده‌اند.

فرمان نیز همان فرمان کوییک به شکل دی‌کات است و متریال به‌کاررفته در ماشین از لحاظ کیفیت ساخت فرق چندانی با کوییک ندارند. در مجموع، زیبایی ظاهری اطلس در بخش کابین کاملا رضایت‌بخش است.

 

مشخصات فنی اطلس سایپا

 

پیشرانه اطلس همان پیشرانه کوییک بوده و تنها کمی نسبت به آن بهبود یافته است. نتیجه این بهبود به افزایش چند اسب بخار قدرت منتهی شده است. موتور سایپا اطلس که با کد M15-GSI شناخته می‌شود، حالا قدرتی معادل ۹۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر تولید می‌کند. این در حالی است که حداکثر قدرت و گشتاور موتور کوییک حدود ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر است.

در جدول زیر جزئیات مشخصات اطلس سایپا را که کارخانه سازنده منتشر کرده است، آورده‌ایم:

حجم موتور

1.5 لیتری 8 سوپاپ 4 سلیندر

گیربکس

5 سرعته دستی
6 سرعته اتوماتیک (CVT)

حداکثر توان

92 اسب بخار

حداکثر گشتاور

137 نیوتن متر

شتاب صفر تا صد

12.5 ثانیه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.7 لیتر در صد کیلومتر

 

تیپ‌های مختلف اطلس سایپا

بنا به اعلام کارخانه سازنده، خودرو سایپا اطلس در چهار تیپ زیر عرضه خواهد شد:

  • تیپ 1 دنده‌ای: اطلس S
  • تیپ 1 اتوماتیک: اطلس L
  • تیپ 2 دنده‌ای: اطلس G
  • تیپ 2 اتوماتیک: اطلس E

هر چهار تیپ فوق از نظر ظاهری شبیه به هم هستند و پیشرانه آن‌ها نیز یکسان است، منتهی مدل‌های فول آپشن از به برخی امکانات جانبی مجهز خواهند شد. این نسخه‌ها احتمالا مجهز به استاندارد 85گانه بوده و از امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، سیستم کمک در حرکت سربالایی، فرمان برقی و کروز کنترل بهره‌مند خواهند شد.

 

امکانات رفاهی و ایمنی

 

از جمله امکاناتی که برای اولین بار در یک خودروی اقتصادی سایپا به‌کارررفته و در نسخه فول آپشن اطلس وجود خواهند داشت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل، رادار هشدار نقطه کور، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی،دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، استارت دکمه‌ای و غیره.

 البته این امکانات مختص نسخه فول آپشن سایپا اطلس خواهند بود اما گفته می‌شود که نسخه ساده این خودرو هم از امکاناتی مثل سنسور نور و باران، فرمان برقی، سیستم پایش فشار باد تایرها، تهویه دیجیتال با تنظیم دستی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و قابلیت اتصال تلفن همراه و غیره بهره خواهد برد.

 

سخن پایانی؛ بالاخره اطلس سایپا ارزش خرید دارد یا نه؟

سایپا اطلس از هر نظر بسیار شبیه کوییک بوده و در پارامترهایی مثل کیفیت سواری و کیفیت ساخت در رده کلاسی برادر بزرگ‌ترش است. منتهی با توجه به تگ قیمتی که به این خودرو زده شده، نمی‌توان بازار قیمتی چندان مناسبی را برای اطلس پیش‌بینی کرد، زیرا اضافه شدن چند آپشن یا تغییرات جزئی در ظاهر خودرو – که شاید به ذائقه خیلی‌ها خوش نیاید – نمی‌تواند توجیه‌کننده این قیمت باشد.

در نهایت به عنوان جمع‌بندی، باید عنوان نمود که سایپا با اضافه کردن آپشن‌هایی سعی کرده تا بازار این خودرو را مثل کوییک و تیبا گرم کند، با این حال خودرو اطلس سایپا حداقل در این بازه قیمتی چندان ارزش خرید ندارد و تنها زمانی می‌توان به‌عنوان یک گزینه جدی به آن نگاه کرد که قیمت آن حداقل چند میلیون کاهش یاب

برچسب ها
نظر شما