صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۰۲
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 27
کد خبر: ۲۲۹۹۸۹
یادداشت حامد ابوالعز، تحلیلگر فلسطینی؛

انتخابات مجلس، مظهر پویایی دموکراسی ایران

انتخابات ایران مدلی از حکومت‌داری را برجسته می‌کند که تفاوت زیادی با دموکراسی غربی دارد و نشان‌دهنده مشروعیت دموکراتیک ایران است. این مدل حکومت‌داری که ریشه در مبانی اسلامی و سنت‌های ملی دارد، دیدگاهی جایگزین و واقعاً دموکراتیک برای دموکراسی غربی ارائه می‌کند؛ موضوعی که اغلب به‌وسیله ناظران غربی نادیده گرفته می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در عصری که گفتمان بر سر دموکراسی میان تردید و آرمان‌گرایی در نوسان است، به‌ویژه برای ما فلسطینیان که از دموکراسی‌های کاذب غربی رنج می‌بریم و تأثیر زیادی در کشتار و آوارگی مردم دارد، انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران رویدادی قانع‌کننده در برابر برداشت های سنتی غرب از شیوه های دموکراتیک است و آنها را به چالش می کشد. 
 
انتخابات مجلس ایران قرار است در شرایطی برگزار شود که  در پس زمینه این کشور چالش‌های ژئوپلیتیکی و آرمان‌های داخلی مشاهده می شود و چشم‌اندازی چندوجهی از حکومت‌داری، نمایندگی و انعطاف‌پذیری ملت را در برابر فشارهای بین‌المللی به نمایش می‌گذارد.
 
در میان رقابت‌های ژئوپلیتیکی، موضع ایران در قبال فلسطین همچنان سنگ بنای سیاست خارجی این کشور و نشان‌دهنده تعهد تهران به حمایت از ملت مظلوم فلسطین است. این حمایت استوار که انتظار می رود در مجلس شورای اسلامی آینده تقویت شود، نشان دهنده موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و چالش آن با ایدئولوژی ها و سیاست های غربی است. 
 

در انتخابات کنونی نامزدهایی با سوابق مختلف کاری ازجمله اساتید دانشگاه (یک هزار و 100 نفر)، کادر پزشکی (250 نفر)، روحانیون، معلمان و کارشناسان حقوقی حضور دارند


کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا مانع همه درخواست ها برای آتش بس غزه شدند و از نسل کشی علیه مردم فلسطین حمایت کردند؛ در حالی که در ایران همه بیانیه ها بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین و پشتیبانی از آنها برای تحقق اهداف عادلانه شان متمرکز است. انتظار می رود این حمایت ها افزایش یابد، به ویژه اینکه مجلس آینده نیز مانند همه نهادهای رسمی و غیر رسمی ایران بدون قید و شرط از آرمان فلسطین حمایت خواهد کرد.
 


صحنه انتخابات ایران با افزایش چشمگیر، حضور بی سابقه و رکوردشکن مشارکت کنندگان همراه است که در این میان بیش از 400 نامزد دهه نَوَدی هستند. این تغییر نسلی بیش از هر چیز نشان دهنده تغییر در ساختار رسمی ایران، مظهر آگاهی سیاسی و مشارکت پر شور جوانان ایرانی است. 
 
شرکت جوانان در انتخابات ایران چشم انداز سیاسی پویایی را نشان می دهد که در آن صدای جمعیت جوان نه تنها شنیده می شود، بلکه این گروه ها نقش فعالی در شکل دادن به آینده قانون گذاری این کشور ایفا می کنند. تحول کنونی نشان‌دهنده جامعه‌ای است که برای تزریق دیدگاه‌های جدید به گفتمان سیاسی خود و پرداختن به مشکلات جوانان با قدرت و بینشی بی نظیر می‌تواند جامعه را با خود همراه کند.
 
آنچه بیشتر کلیشه ها را در هم می شکند، افزایش محسوس تعداد نامزدهای زن در انتخابات مجلس ایران و شاهدی بر نقش فزاینده زنان در جامعه ایران است. ورود یک هزار و 713 زن برای نامزدی در انتخابات و کسب کرسی های مجلس (که سه برابر بیشتر از انتخابات گذشته و 6 برابر تعداد کرسی های مجلس فعلی است) تنها دستاورد آماری را نشان نمی دهد، بلکه پیروزی بزرگی برابر روایت های جعلی و فریبنده غربی است که تلاش می کنند زن ایرانی را محروم از حقوق خود یا افرادی ظلم دیده جلوه دهند.
 

شرکت جوانان در انتخابات ایران چشم انداز سیاسی پویایی را نشان می دهد که در آن صدای جمعیت جوان نه تنها شنیده می شود، بلکه این گروه ها نقش فعالی در شکل دادن به آینده قانون گذاری این کشور ایفا می کنند


مشارکت گسترده زنان در انتخابات تصویرسازی نادرست غربی ها را به چالش ‌کشید و در عوض کشوری را به نمایش ‌گذارد که در آن زنان فعال و پویا در عرصه سیاسی حضور دارند و بر مبنای آموزه‌های اصیل اسلامی در اداره کشور مشارکت می‌کنند.  دگرگونی نقش زنان ایرانی به وضوح تلاش‌های غرب را برای تبدیل زنان به کالای مصرفی به چالش ‌کشید و نقش‌های چندوجهی زنان را در جامعه ایران برجسته کرد.
 


فرایند انتخابات که با ثبت نام‌ بی‌سابقه نامزدها همراه شده، مظهر حیات و پویایی دموکراسی ایرانی است. در انتخابات مجلس ایران 48 هزار و 847 نامزد ثبت نام کرده بودند که با احراز صلاحیت 73 درصد آنها انتظار می‌رود شاهد رویدادی تاریخی باشیم که نشان دهنده مشارکت فعال شهروندان ایرانی در عرصه سیاسی کشورشان است. 


این سطح از مشارکت که در منطقه بی‌نظیر است، فراگیر بودن نظام انتخاباتی را میان گروه‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی مختلف نشان می‌دهد؛ چه اینکه در انتخابات کنونی نامزدهایی با سوابق مختلف کاری ازجمله اساتید دانشگاه (یک هزار و 100 نفر)، کادر پزشکی (250 نفر)، روحانیون، معلمان و کارشناسان حقوقی حضور دارند و بر غنای فضای انتخاباتی افزوده اند.
 
نکته مهم اینکه انتخابات ایران مدلی از حکومت‌داری را برجسته می کند که تفاوت زیادی با دموکراسی غربی دارد و نشان دهنده مشروعیت دموکراتیک ایران است. این مدل حکومت‌داری که ریشه در مبانی اسلامی و سنت‌های ملی دارد، دیدگاهی جایگزین و واقعاً دموکراتیک برای دموکراسی غربی ارائه می‌کند؛ موضوعی که اغلب به وسیله ناظران غربی نادیده گرفته می‌شود.
 
انتخابات قریب الوقوع مجلس شورای اسلامی ایران شاهد قدرتمندی بر پایداری و تعهد این ملت به الگویی از حکمرانی است که در آن بافت اجتماعی و سیاسی نقش منحصر به فردی دارد. همان گونه که جامعه جهانی توجه خود را به این انتخابات معطوف کرده است، فرصت طلایی برای ارزیابی مجدد باورهای دیرینه درباره دموکراسی، حکومت‌داری و نقش محوری زنان و جوانان در عرصه سیاسی در جوامع عربی وجود دارد. 

نظر شما