صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۳۶
  • دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
  • Monday 26 February 2024
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 26
کد خبر: ۲۳۰۰۷۰

پیروزی شکننده ایران در پارس‌ جنوبی و ضدحمله‌های قطر

برآوردها از میزان تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس‌ جنوبی از افت 30 درصدی آن حکایت دارد درحالی که قطر قصد دارد تا افق 2030، تولید گاز مایع‌شده از این میدان را حدود 2 برابر کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛  حسرت رسیدن به فینال جام ملت‌ها روی دل‌مان نمی‌ماند اگر فرصت‌های تیم فوتبال ایران با بی‌دقتی هدر نمی‌رفت.
حال اما این تجربه می‌تواند در میدان گازی مشترک پارس جنوبی نیز تکرار شود، رقابتی که فعلا در آن از قطر جلو هستیم، اما یک پیروزی شکننده.
برآوردها از تولید گاز ایران در پارس جنوبی نشان می‌دهد که از سال 1404، سالانه تولید به میزان 28 میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد و در صورت اجرایی نشدن پروژه فشارافزایی پارس‌جنوبی، تولید گاز ایران از این میدان مشترک در سال 1410، روزانه 200 میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت، یعنی تولید فعلی گاز از این میدان یک سوم می‌شود.
هر چند افت فشار پارس‌جنوبی و ابهام درباره تامین مالی 20 میلیارد دلاری این پروژه، یک تهدید جدی برای امنیت انرژی کشور است اما در طرف دیگر قطری‌ها دو پروژه را با مجموع سرمایه‌گذاری 45 میلیارد دلار و با حضور 7 غول نفتی دنیا برای افزایش تولید 48 میلیون تنی LNG آغاز کرده‌اند که با تکمیل آن تا سال 2030، تولید گاز این کشور 60 درصد افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر با وجود سهم دوبرابری قطر از میدان پارس‌جنوبی، تولید گاز ایران روزانه بین 50 تا 100 میلیون متر مکعب از این کشور بیشتر است و ایران از سال 96 و با وجود تحریم‌های آمریکا توانسته در تولید گاز از قطر پیشی بگیرد.
طبق اعلام شرکت ملی نفت؛ هم‌اکنون مطالعات امکان‌سنجی و طراحی مفهومی تأسیسات فشارافزایی در ایران در دریا و خشکی انجام شده و قرارداد طراحی مهندسی پایه تأسیسات یادشده با مشاورین ذی‌صلاح داخلی و بین‌المللی منعقد شده است.
طبق برنامه، تأسیسات فشارافزایی ایران در چهار هاب، با ظرفیت كل 340 میلیون مترمكعب در روز تعریف شده كه کار ساخت آن، پس از انجام مطالعه مهندسی و تهیه اسناد مناقصه EPC هاب اول و همچنین برگزاری مناقصه و تنفیذ قرارداد EPC هاب اول، از سال آینده آغاز خواهد شد.
در این بین، قطری‌ها نیز دو پروژه برای افزایش تولید گاز از بخش شرقی و جنوبی میدان گنبد شمالی (پارس‌جنوبی) تعریف و آغاز کرده‌اند. از 48 میلیون تن گاز مایع‌شده تولیدی در این دو پروژه تاکنون 21 میلیون تن آن پیش‌خرید شده و برخلاف ایران به جای مصرف داخلی، صادر می‌شود.
حال روز گذشته العربی الجدید به نقل از وزیر انرژی قطر اعلام کرد که این کشور قصد دارد توسعه بخش شمال شرقی میدان گنبد شمالی (پارس‌جنوبی) را آغاز کند و 16 میلیون تن دیگر به تولید گاز مایع‌شده تا افق 2030 اضافه کند، پروژه‌ای که در صورت موفقیت، شکست احتمالی ایران در سال‌های آتی را سنگین‌تر خواهد کرد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: