صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۰۰
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 29
کد خبر: ۲۳۰۱۴۵
یادداشت تمارا برو، تحلیلگر لبنانی؛

هشدار ناوگان دریایی چین به آمریکا

با وجود اینکه ارسال ناوگان دریایی چین به دریای سرخ اقدامی عادی و معمولی است، اما ابعاد دیگری نیز دارد و هدف پکن از آن ارسال این پیام به غرب به‌ویژه آمریکاست که چین به اصل آزادی دریانوردی و آزادی تجارت توجه دارد، ولی از منافع اقتصادی خود دفاع خواهد کرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با افزایش تنش ها در دریای سرخ، چین ناوگان ۴۶ ام نیروی دریایی خود را برای مأموریت پشتیبانی از از ناوگان ۴۵ نیروی دریایی این کشور که چند ماه پیش به خلیج عدن ارسال شده بود، ارسال کرد. ناوگان 46 ام متشکل از ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده جیائوسه، ناو موشک انداز شائوچانگ و کشتی پشتیبانی انبوه و نیز شامل بیش از 700 افسر و سرباز ازجمله ده ها پرسنل نیروهای ویژه است. در این ناوگان دو بالگرد نیز وجود دارد.

پکن به خوبی می‌داند هدف پشت پرده واشنگتن از حملات به انصارالله، تضمین امنیت آبراه‌ها و حفاظت از امنیت رژیم صهیونیستی نیست


ارسال ناوگان دریایی چین هرچند به برخی گمانه‌زنی‌ها دامن زد، ولی از سال 2008 میلادی این کشور ناوهای نیروی دریایی خود را به خلیج عدن ارسال می کند تا از ناوها و سایر کشتی های تجاری و نفتی چینی در برابر دزدی دریایی محافظت کند. با افزایش تنش‌های امنیتی در غرب آسیا ناو‌های نیروی دریایی چین به تخلیه اتباع چینی از کشورهایی مانند لیبی و سودان که در حال تجربه ناآرامی بودند، کمک کردند.


بر این اساس، 16 سال است پکن به ارسال ناوهای نیروی دریایی به دریای سرخ و خلیج عدن مبادرت می ورزد، اما فرآیند ارسال ناوها اکنون به دلایل زیر دارای حساسیت است؛

  • افزایش تنش در دریای سرخ هم زمان با افزایش حملات انصارالله به کشتی های صهیونیستی، آمریکایی و انگلیسی و افزایش حملات آمریکا و انگلیس به اهداف انصارالله در یمن در چارچوب ائتلاف دریایی.
  • ارسال ناوگان دریایی چین چند روز پس از آن انجام می شود که اتحادیه اروپا از آغاز عملیات نظامی به بهانه مأموریت جدید در خلیج عدن و دریای سرخ خبر داد.
  • شائو چِنگ، کاردار سفارت چین در یمن چند روز پیش اعلام کرده بود، پکن از آنچه در دریای سرخ اتفاق افتاده متأثر شده، به طوری که قیمت بیمه برای حمل و نقل دریایی و کشتی ها افزایش یافته است و برخی کشتی های چینی مجبور به عبور از مسیر آفریقای جنوبی شدند که هزینه ها را افزایش می دهد و مسافت و زمان رسیدن آنها را طولانی می کند.


با وجود اینکه ارسال ناوگان دریایی چین اقدامی عادی و معمولی است، اما ابعاد دیگری نیز دارد و هدف پکن از آن ارسال این پیام به غرب به ویژه آمریکاست که چین به اصل آزادی دریانوردی و آزادی تجارت توجه دارد، ولی از منافع اقتصادی خود دفاع خواهد کرد، نه از حملات انصارالله به کشتی های صهیونیستی و آمریکایی.


پکن به خوبی می‌داند هدف پشت پرده واشنگتن از حملات به انصارالله، تضمین امنیت آبراه‌ها و حفاظت از امنیت رژیم صهیونیستی نیست، بلکه در تلاش برای تقویت جایگاه خود در دریاها هستند که اولویتی قدیمی در راهبرد منطقه ای آمریکاست. آمریکا با توجه به اهمیت دریای سرخ به دنبال آسیب رساندن به منافع و محصولات چینی است که از این مسیر به اروپا و شمال آفریقا ارسال می‌شوند و نفتکش‌های عازم چین نیز از کانال سوئز به سمت پکن حرکت می کنند.


بعید است چین به دلایل زیر در تنش دریای سرخ مشارکت نظامی کند، حتی اگر از نظر اقتصادی تحت تأثیر آن قرار گرفته باشد؛

  • چین حامی سرسخت موضوع فلسطین است و آن را موضوع اصلی غرب آسیا می داند و تا زمانی که راه حل عادلانه ای برای آن پیدا نشود، صلح در منطقه برقرار نخواهد شد.
  • چین معتقد است آوارگی فلسطینیان طولانی ترین بی عدالتی جهان است و این ظلم باید پایان یابد. پکن چند روز پیش نقش افتخارآمیزی در دیوان بین‌المللی دادگستری ایفا کرد، زیرا معتقد است مقاومت حق مردم استعمار زده است و رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه سرزمین‌ فلسطینیان را اشغال کرده، حق دفاع از خود ندارد.
  • روابط مستحکم چین با کشورهای غرب آسیا و اعلام مستمر اینکه به دنبال حفظ صلح و ثبات در جهان و میانجی گری برای حل اختلافات و تنش هاست؛ همان گونه که میان عربستان سعودی و ایران میانجی گری کرد. چین همواره استفاده از قدرت نظامی را برای حل اختلافات رد می کند و خواستار آرامش و حل تنش ها و اختلافات به روش های سیاسی و دیپلماتیک است.
  • چین حملات انصارالله را نتیجه جنگ جاری در غزه و همبستگی با مردم غزه می‌داند که در معرض نسل‌کشی هستند، بنابراین رسیدگی به علت این حملات که همان توقف جنگ است، راه حل تلقی می شود؛ نه استفاده از زور.


می توان گفت چین راهبرد صلح و ثبات را دنبال می کند و اقداماتش در قبال بحران دریای سرخ منطقی است؛ از سویی نمی خواهد به منافع اقتصادی خود به ویژه با توجه به بحران های اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی آسیبی وارد شود و از سوی دیگر با وجود فشارهای غرب به ویژه آمریکا برای تغییر موضع خود درقبال جنبش حماس، نمی خواهد از موضع سنتی اش درقبال فلسطین منحرف شود.


اما اگر جنگ غزه طولانی شود، تنش در دریای سرخ ادامه یابد و چین آسیب اقتصادی بیشتری ببیند، چه رخ خواهد داد؟ آیا چین برای حفظ منافع خود مجبور به مداخله بیشتر (نه صرفاً نظامی و در دریای سرخ) در جنگ غزه می شود؟

نظر شما