صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 22
کد خبر: ۲۳۰۴۶

تجهیزات نظامی که در روز دفاع مقدس رونمایی شد+تصاویر

نیروهای مسلح کشورمان در مراسم رژه ۳۱ شهریور امسال از تجهیزات جدیدی از جمله سامانه توپخانه ای حائل، سلاح ضد بالگرد، سامانه متحرک توپ 130 میلیمتری و... رونمایی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان و با آغاز هفته دفاع مقدس، نیروهای مسلح در سراسر کشور مبادرت به برگزاری رژه نمودند. در تهران حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در مراسم ویژه رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، به سخنرانی پرداخت.

 

نیروهای مسلح کشورمان در مراسم رژه 31 شهریور امسال از تجهیزات جدیدی رونمایی کردند.

 

تجهیز مهلک‌ترین موشک بالستیک ایران به کلاهک جدید

صبح امروز در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح که به‌مناسبت 31 شهریور (آغاز هفته دفاع مقدس) در جوار حرم امام خمینی(ره)  برگزار شد، موشک بالستیک خرمشهر با یک سر جنگی جدید به نمایش درآمد. این سومین سر جنگی است که تاکنون به‌روی این موشک دیده شده است.

 

موشک خرمشهر آخرین محصول معرفی‌شده کشور در رده بالستیک‌های برد بلند است و رونمایی آن بازتاب‌های زیادی بین تحلیلگران حوزه موشکی در دنیا داشت. موشک جدید ایران، قطر بیشتر و طول کمتری نسبت به سایر موشک‌های ایرانی با برد مشابه داشت.

 

میزان جرم سر جنگی موشک خرمشهر برابر 1500 تا 1800 کیلوگرم بیان شده است. مقایسه با تمام موشک‌های بالستیک ایران از جمله قدرــاف و اچ و نیز سجیل، نشان می‌دهد که خرمشهر بیش از 2 تا 3 برابر میزان اعلام‌شده برای انواع موشک‌های بالستیک قبلی قابلیت حمل محموله جنگی دارد. شکل بیرونی سر جنگی این موشک خصوصاً در ناحیه دماغه که از مواد فناشونده در آن استفاده شده نشان‌دهنده سرعت بسیار بالای آن در مرحله ورود به جو است.

 

 

سامانه‌های نیروی پدافند هوایی ارتش نیز در این رژه به نمایش در آمدند. سامانه های زیر از جمله سامانه های یاد شده می باشد:

 

سامانه سلاح باور 373: اولین سامانه ارتفاع بلند پدافندی بومی با قابلیت تحرک بالا و توانایی شناسایی 300 هدف اولویت‌بندی 100 هدف و درگیری با 6 هدف همزمان.

 

سامانه موشکی ارتفاع متوسط مرصاد متحرک: دارای قابلیت درگیری با انواع هواگردها و موشکهای کروز و پرنده‌های بدون سرنشین.

 

سامانه راداری کنترلی و برد بلند آرش: تکمیل کننده سامانه‌های کشف و شناسایی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور و از افتخارات نیروی پدافند هوایی در حوزه ساخت و تولید رادارهای پیشرفته و بروز دنیا.

 

سامانه ارتفاع بلند اس300: با قابلیت درگیری با اهداف در ارتفاع‌های پست، متوسط و بلند و یکی از مرگبارترین سلاح‌های پدافندی در اختیار نیروی پدافند هوایی ارتش.

 

سامانه راداری پسیو افتاباز: دارای قابلیت کشف و شناسایی اهداف هوایی بدون انتشار امواج مغناطیسی.

 

سامانه پدافند موشکی ارتفاع بلند اس200: به‌صورت کامل و مطابق با نیاز پدافند هوایی کشور بهینه‌سازی و بومی‌سازی شده است.

 

سامانه موشکی پانزده خرداد: با قابلیت کشف اهداف تا فاصله 150کیلومتری و درگیری و انهدام اهداف در برد 45کیلومتری است، قابلیت تحرک بالا، شناسایی اهداف پنهانکار و درگیری همزمان با 6 هدف از دیگر توانایی‌های این سامانه بومی است.

 

سامانه موشکی تلاش با قابلیت تلفیق با سامانه موشکی ارتفاع بلند اس200 و رفع نیاز درگیری ارتفاع متوسط، این سامانه به‌صورت کاملاً بومی و به‌دست توانمند متخصصین داخلی طراحی و تولید شده است.

 

رونمایی از سامانه توپخانه ای حائل

در این رژه همچنین از سامانه توپخانه‌ای «حائل» برای نخستین بار رونمایی مشد. این سامانه دارای رادار پسیو است یعنی بدون انتشار امواج، اهداف را شناسایی می‌کند و این موضوع این قابلیت را به این سامانه می‌دهد که بدون اینکه دیده شود هدف را ببیند و اقدام کند. این سامانه همچنین متحرک است و به‌سرعت توانایی جابه‌جایی دارد و برای مقابله با اهداف ارتفاع پست مثل موشک‌های کروز یا پهپادهای مهاجم و ریزپرنده‌ها طراحی شده است. این سامانه به‌دست متخصصین جوان نیروی پدافند هوایی ارتش طراحی و تولید شده است و نیاز پدافند هوایی کشور در حوزه ارتفاع پایین را مرتفع می‌کند.

 

 

بر اساس آنچه نیروی پدافندهوایی اعلام کرده، این سامانه دارای رادار پسیو است یعنی بدون انتشار امواج، اهداف را شناسایی می‌کند، از این رو می‌تواند بدون اینکه دیده شود هدف را ببیند و دست به عملیات بزند.

 

سامانه حائل متحرک به سرعت توانایی جابجایی دارد و برای مقابله با اهداف ارتفاع پست چون موشک‌های کروز یا پهپادهای مهاجم و ریزپرنده‌ها طراحی شده است.

 

 این سامانه به دست متخصصین جوان نیروی پدافند هوایی ارتش طراحی و تولید شده است و نیاز پدافند هوایی کشور در حوزه ارتفاع پایین را مرتفع می‌کند.

 

نیروی پدافندهوایی ارتش همچنین در این مراسم سامانه باور ۳۷۳ که نخستین سامانه ارتفاع بلند پدافندی بومی با قابلیت تحرک بالا و توانایی شناسایی ۳۰۰ هدف اولویت بندی ۱۰۰ هدف و درگیری با ۶هدف همزمان را دارد، رونمایی کرد.

 

سامانه موشکی ارتفاع متوسط مرصاد متحرک، دارای قابلیت درگیری با انواع هواگردها و موشکهای کروز و پرنده های بدون سرنشین و سامانه راداری کنترلی و برد بلند آرش به عنوان  تکمیل کننده سامانه های کشف و شناسایی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور نیز در این مراسم به نمایش در آمدند.

 

سامانه ارتفاع بلند اس ۳۰۰، با قابلیت درگیری با اهداف در ارتفاع های پست، متوسط و بلند، سامانه راداری پسیو «افتاباز» دارای قابلیت کشف و شناسایی اهداف هوایی بدون انتشار امواج مغناطیسی و سامانه بومی سازی شده پدافند موشکی ارتفاع بلند اس ۲۰۰ در رژه امروز حضور داشتند.

 

سامانه موشکی پانزده خرداد، با قابلیت کشف اهداف تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری و درگیری و وانهدام اهداف در برد ۴۵ کیلومتری، تحرک بالا، شناسایی اهداف پنهانکار و درگیری همزمان با ۶ هدف نیز به عنوان دیگر سامانه پدافندهوایی بومی کشور نمایش داده شد.

 

سامانه موشکی تلاش با قابلیت تلفیق با سامانه موشکی ارتفاع بلند اس ۲۰۰ و رفع نیاز درگیری ارتفاع متوسط که به صورت کاملا بومی و به دست توانمند متخصصین داخلی طراحی و تولید شده است نیز امروز به نمایش در آمد.

 

اولین حضور سامانه موشکی برد بلند باور۳۷۳ در رژه نیروهای مسلح

 

در جریان رژه امروز نیروهای مسلح در جوار حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که همچون سال‌های گذشته در آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد، سامانه موشکی برد بلند پدافند هوایی باور 373 نیز به نمایش درآمد. این اولین حضور این سامانه در رژه نیروهای مسلح است.

 

سامانه موشکی باور 373، چندی قبل (31 مردادماه) با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.

 

شناسایی 300 هدف هوایی، رهگیری 65 هدف و درگیری با 6 هدف به‌طور همزمان از قابلیت‌های این سامانه موشکی است.

 

 

رونمایی نیروی زمینی سپاه از چند سامانه جدید

نیروی زمینی سپاه در مراسم رژه 31 شهریور امسال از تجهیزات جدیدی رونمایی کرد.

 

در مراسم امروز سامانه متحرک توپ 130 میلیمتری، خمپاره انداز خشابدار 81 میلیمتری، رادار جستجوگر زمینی مین یاب و یک سیستم سلاح ضد بالگرد توسط نیروی زمینی سپاه به نمایش در آمدند. در ادامه تصاویری از این تجهیزات آمده است:

 

سامانه متحرک توپ 130 میلیمتری

 

یک سیستم سلاح ضد بالگرد

 

سامانه رادار جستجوگر زمینی مین یاب

 

خمپاره انداز خشابدار 81 میلیمتری

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: