صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 15
کد خبر: ۲۳۲۸۶۶

موشک استارشیپ حین بازگشت به جو ناپدید شد

شرکت «اسپیس ایکس» از مفقود شدن «استارشیپ» قوی‌ترین موشک جهان در فضا خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «اسپیس ایکس» در یک پخش زنده از طریق اینترنت اعلام کرد که در چارچوب انجام سومین پرتاب آزمایشی کنترل خود را بر موشک غول پیکر «Starship» در حین تلاش برای بازگرداندن آن به غلاف جو زمین «از دست داده» است.

این شرکت متخصص در زمینه فناوری‌های فضایی پنج‌شنبه ۲۴ اسفند اعلام کرد موشک «استارشیپ»، قوی‌ترین موشک جهان که امروز از روی یک سکوی متعلق به این شرکت در جنوب شرقی ایالت تگزاس در آمریکا به‌طور آزمایشی به فضا پرتاب شده، در حین بازگشت به سوی غلاف جو زمین از کنترل خارج شده و در فضا مفقود شده است.

یکی از گویندگان در پخش زنده اینترنتی که بیش از ۳.۵ میلیون نفر آن را دنبال می‌کردند، گفت: «فضاپیما مفقود شد».

در حالی که بنا بر برنامه اصلی فرود «Starship» پس از این پرتاب آزمایشی بر آب‌های اقیانوس هند لحاظ شده بود، وی گفت «امروز روی دریا فرود نمی‌آید».

اهداف این پرتاب آزمایشی شامل باز و بسته کردن درب محموله وسیله نقلیه استارشیپ، برای آزمایش توانایی آن در ارسال ماهواره و سایر محموله‌ها به فضا بود.

شایان ذکر است که «SpaceX» همچنین قصد دارد موتور‌های وسیله نقلیه فضایی را در فضا مجدداً راه‌اندازی کند و آزمایشی را روی آن انجام دهد که به هموار کردن راه برای وسایل نقلیه استارشیپ آینده برای تامین سوخت یکدیگر در مدار کمک می‌کند.

مسیر برنامه‌ریزی شده برای فضاپیما همچنین اشاره داشت که این فضاپیما به مدار می‌رسد و سپس یک ساعت پس از پرتاب، فرود کنترل شده‌ای را بر اقیانوس هند آغاز می‌کند.

اسپیس ایکس از سال ۲۰۱۸ در حال توسعه نمونه‌های اولیه استارشیپ است و آزمایش‌های اولیه شامل پرواز‌های کوتاه تنها با استفاده از کلاس بالا که به آن استارشیپ نیز گفته می‌شود، بوده است.

دو تلاش قبلی به انفجار‌های عظیمی ختم شده بود، اما این نتیجه ممکن است لزوما بد نباشد، چرا که این شرکت رویکردی مبتنی بر اصل درس گرفتن از اشتباهات را برای تسریع روند توسعه اتخاذ کرده و این استراتژی امکان‌پذیری خود را در گذشته نیز ثابت کرده است.

پس از اولین آزمایش «یکپارچه» در آوریل ۲۰۲۳، اسپیس ایکس چند دقیقه پس از پرتاب به دلیل جدا نشدن دو بخش از آن مجبور شد فضاپیما را در فضا منفجر کند./باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
نظر شما