صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 25
کد خبر: ۲۳۲۹۰
با دستور نانسی پلوسی؛

پروسه استیضاح ترامپ کلید خورد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دستور داده تا تحقیقات رسمی در رابطه با فرایند استیضاح رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آغاز شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پروسه استیضاح ترامپ و موفقیت یاد عدم موفقیت آن مدت هاست که در جامعه سیاسی آمریکا مطرح می شود، امری که با استقبال دموکرات ها و انتقاد جمهوری خواهان همراه بوده است. تسلط جمهوری خواهان بر مجلس سنا، عملا شانس استیضاح ترامپ را اندک نموده است.

 

روز گذشته نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا رئیس جمهوری این کشور را متهم کردند که در ارتباط با اوکراین از کمک های انتخاباتی به خود سوء استفاده کرده و از این رو بحث استیضاح وی را مطرح کرده اند.

 

بر این اساس، هفت نفر از نمایندگان دموکرات کنگره در مطلبی که روز سه شنبه گذشته برای واشنگتن پست نوشته اند، تأکید کرده اند: اگر مشخص شود که ترامپ از کمک های مالی آمریکایی ها به ستاد انتخاباتی اش، برای جمع آوری اطلاعات علیه «جو بایدن» رقیب انتخاباتی دموکرات خود سوء استفاده کرده، دلیل کافی برای استیضاح وی وجود خواهد داشت.

 

این در حالی است که دهها نفر از سیاستمداران دموکرات نیز با سخنان مشابهی در روزهای گذشته بر لزوم استیضاح رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرده اند.

 

طبق گزارش رسانه های آمریکا، تا کنون حدود ۱۴۰ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا موافقت خود را با طرح استیضاح ترامپ اعلام کرده اند.

 

ساعاتی بعد نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دستور به انجام تحقیقات رسمی در پیوند با آغاز فرایند استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ، داده‌است. این دستور پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین صادر شده‌است.

 

نانسی پلوسی در یک سخنرانی که از رسانه‌ها پخش شده گفته «رئیس‌جمهوری باید پاسخگو باشد. هیچ‌کسی فرای قانون نیست». پلوسی افزوده «بنا بر این، من امروز اعلام می‌کنم که مجلس نمایندگان روند تحقیقات رسمی برای استیضاح را آغاز می‌کند».

 

دمکرات‌ها در کنگره ایالات متحده، دونالد ترامپ را متهم کرده‌اند که برای کسب اطلاعات زیان‌بار علیه جو بایدن، رئيس‌جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داده است.

 

جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و از رقبای اصلی و پیشتاز حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ است.

 

ترامپ، خود هرچند پذیرفته که با همتای اوکراینی‌اش درباره بایدن صحبت کرده ولی تاکید کرده که «کار اشتباهی نکرده است». او پیشتر فرد افشاگر مکالمات تلفنی را فردی با رویکردی «شدیدا حزبی» توصیف کرده بود.

 

ترامپ روز یکشنبه گذشته، پیش از ترک کاخ سفید به مقصد تگزاس و اوهایو، گفت: ما عمدتاً درباره همه اشکال فساد که در اوکراین رخ می‌دهد صحبت کردیم. عمدتاً درباره این حقیقت بود که ما نمی‌خواهیم مردم ما کسانی همچون جو بایدن و پسرش به فسادی که اکنون در اوکراین حاکم است کمک کنند.

«هانتر بایدن» پسر جو بایدن برای شرکت گاز اوکراینی تا سال ۲۰۱۹ کار کرده است و ترامپ و متحدان او تلاش کرده‌اند این موضوع را به تلاش بایدن و پسرش برای ورود در اقدامات غیرقانونی متهم کنند.

 

واکنش ترامپ

 

دقایقی بعد از اعلام آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ در توئیتر خود واکنش نشان داد.

 

او در چند رشته توئیت اقدام دموکرات ها را مشابه تلاش آنها در زمان تحقیق درباره ارتباط احتمالی کارزار انتخاباتی او با روسیه دانست و این کار دموکرات ها را «آزار و اذیت رئیس جمهوری» نامید. وی نوشت در روز مهمی که او توانسته در سازمان ملل کارهای زیاد و موفقیت های زیادی حاصل شده، دموکرات ها سعی در تخریب دارند.

 

دونالد ترامپ چند روز قبل از یک تماس تلفنی با رهبر اوکراین، به کارمندانش گفته بود حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک آمریکا به آن کشور را متوقف کنند. این تماس تلفنی اکنون در کانون مشاجره میان کنگره و کاخ سفید بر سر شکایت یک افشاگر قرار دارد.

 

سناتور دموکرات کریس مورفی که چند هفته پیش با زلنسکی دیداری داشته است، می‌گوید دولت اوکراین نگران است که قطع کمک ها «نتیجه عدم تمایل آن ها، در آن زمان، به انجام تحقیقات درباره بایدن و پسرش باشد.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: