صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۲
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 04
کد خبر: ۲۳۴۵۸۶
حجت‌الله فرزانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

علت موفقیت بانک مرکزی در جلوگیری از خلق پول

حجت‌الله فرزانی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کنترل نظام بانکی کشور و نظارت برعملکرد بانک‌ها بسیار مهم است، گفت: انتظار می‌رود روند مانع تراشی در برابر خلق پول برای نیل به اهداف مهم تر، یعنی کنترل نرخ تورم دنبال شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با اقدامات بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی  از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰، در روندی نزولی  به ۲۴.۳ درصد در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ رسید. این متغیر در روندی نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پايان سال ۱۴۰۱ رسید و با تداوم این روند، به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.
 
این روند نزولی بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک ها و دستیابی به اهداف کنترل مقداری کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده ۲۵ درصدی برای پایان سال ۱۴۰۲ است.
 
حجت‌الله فرزانی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره عملکرد بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1402 به «راهبرد معاصر» گفت: ارقام اعلام شده از سوی بانک مرکزی در زمینه کاهش رشد نقدینگی که پیش تر تا 25 درصد اعلام شده بود، نشان می دهد حتی کمتر از هدف گذاری اعلام شده است؛ بنابراین در اینکه بانک مرکزی توانسته است رشد نقدینگی را مدیریت کند، جای تردیدی وجود ندارد.
 

در صورتی که سیاست های کنترل نقدینگی بانک مرکزی ادامه یابد و با بانک های ناترازی که اقدام به خلق پول بی ضابطه و بی قاعده می کنند برخورد قاطعی شود، بی تردید همچنان در زمینه کنترل رشد نقدینگی شاهد موفقیت هایی خواهیم بود


وی افزود: موضوع حائز اهمیت اینکه بانک مرکزی اقدامات مثبتی در راستای کاهش رشد نقدینگی که مرتبط با موضوعات تورمی است، انجام داد. با توجه به اینکه رشد نقدینگی سال گذشته به ۴۳.۲ درصد رسیده بود، بانک مرکزی هدف خود را بر کاهش تا ۲۵ درصد گذاشت و آمارها نشان می دهند بیشتر از آنچه اعلام کرده بود، موفق شده است رشد نقدینگی را متوقف کند.
 


کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بخش عمده ای از موفقیت بانک مرکزی در کاهش رشد نقدینگی و تحقق هدف گذاری مدنظر ناشی از اجرای موفق سیاست تثبیت اقتصادی است. بانک مرکزی توانست با اجرای تثبیت اقتصادی جلوی رشد نقدینگی را بگیرد و کنترل کند؛ بنابراین باید سیاست های عمده ای که در این زمینه کمک کننده بودند، همچنان اجرا شوند.
 
فرزانی گفت: بخشی از موفقیت کنترل رشد نقدینگی به دلیل کنترل خلق پول در نظام بانکی است. تداوم سیاست کنترل ترازنامه بانک ها و برخورد با بانک های ناتراز باعث شده است راهبردهای بانک مرکزی در زمینه کاهش رشد نقدینگی عملیاتی شوند.
 
وی تصریح کرد: در صورتی که سیاست های کنترل نقدینگی بانک مرکزی ادامه یابد و با بانک های ناترازی که اقدام به خلق پول بی ضابطه و بی قاعده می کنند برخورد قاطعی شود، بی تردید همچنان در زمینه کنترل رشد نقدینگی شاهد موفقیت هایی خواهیم بود.
 
کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: کنترل نظام بانکی و نظارت برعملکرد بانک ها بسیار مهم است که در دولت سیزدهم دنبال شد؛ لذا انتظار می رود روند مانع تراشی در برابر خلق پول برای نیل به اهداف مهم تر، یعنی کنترل نرخ تورم دنبال شود.
 
فرزانی معتقد است: با توجه به اینکه کنترل رشد نقدینگی به دلیل کاهش نرخ تورم دنبال می شود، لذا برای تحقق آن لازم است مسیر کنونی ادامه یابد، اما ادامه مسیر و عملیاتی کردن این موضوع علاوه بر کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، کنترل نقدینگی و رشد ترازنامه بانک‌ها برعهده دولت است.
 
تحلیلگر اقتصادی گفت: در کنار نظارت ها و برخوردهای بانک مرکزی با شبکه بانکی متخلف لازم است بودجه تراز باشد، زیرا وجود کسری بودجه به زیان کنترل رشد نقدینگی است. در صورتی که کسری بودجه از روش های غیر تورمی تأمین نشود، تأمین کسری های مالی از روش های تورم زا دستاوردهای بانک مرکزی را بی اثر می کند؛ بنابراین انتظام بخشی به هزینه ها و جلوگیری از کسری های بزرگ چالش زا و کاهش و کنترل رشد نقدینگی بسیار مهم است.
 
فرزانی یادآور شد: کنترل نقدینگی بعد از اقدامات بانک مرکزی بايد از بخش دولتی دنبال شود. در این صورت در سال جاری شاهد گشایش هایی خواهیم بود که علاوه بر کاهش نرخ تورم به عملیاتی شدن شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم منتهی می شود.

نظر شما