صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 29
کد خبر: ۲۳۵۳۳

در بزرگترین عملیات یمنی ها صدها سعودی به اسارت درآمدند

مقامات انصارالله مدعی اند که در حمله روز گذشته آنها به منطقه نجران سعودی، هزاران نیروی شبه نظامی که در آنها صدها نظامی سعودی حضور دارند به اسارت درآمده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه اعلام کرد که این نیروها طی عملیاتی موفقیت‌آمیز به‌نام «نصر من الله» در محور نجران، سه تیپ کامل از ارتش سعودی را به‌اسارت درآورده و صدها دستگاه و خودروی نظامی و زرهی را به‌غنیمت گرفته‌اند و همچنین صدها کیلومتر را در این محور «آزاد کردند». طبق گفته این سخنگو، این عملیات بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین عملیات از آغاز تجاوز سعودی علیه یمن محسوب می‌شود.

 

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن گفته این عملیات که نصر من الله نام گرفته، بزرگ‌ترین عملیاتی است که تا کنون علیه نیروهای سعودی انجام گرفته است.

 

بنابر این بیانیه، صدها نفر از نفرات ارتش سعودی کشته و زخمی شده و "هزاران" نفرشان به اسارت درآمده‌اند که بیشترشان نیروهای "مزدور" از ملیت‌های مختلف و شمار زیادی هم سربازان و درجه‌داران و افسران سعودی خوانده شدند؛ تجهیزات و مهمات این سه لشگر نیز منهدم شده یا به غنیمت گرفته شده که از جمله این غنائم صدها خودرو زرهی است.

 

آن گونه که در این بیانیه آمده، این عملیات در چند ماه گذشته جریان داشته اما اوج آن در هفتاد و دو ساعت اخیر بوده و طی آن، چند صد کیلومتر خاک «آزاد» شده است. در این عملیات علاوه بر نیروهای نظامی و شبه نظامی یمنی، از پهپاد هم استفاده شده است

 

شبکه المسیره متعلق به نیروهای حوثی به نقل از سخنگوی این نیروها روز شنبه ادعا کرد که حوثی‌ها «هزاران» نفر از نظامیان «دشمن» از جمله تعدادی افسر و سرباز را به اسارت گرفته‌اند. بنا به این گزارش صدها خودروی زرهی عربستان نیز در جریان این عملیات به دست حوثی‌ها افتاده است.

 

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون علیه حوثی‌های یمن وارد جنگ داخلی این کشور شده، تاکنون واکنشی به گزارش شبکه المسیره نشان نداده است.

 

انصارالله در ماه‌های گذشته بر شدت حمله‌های خود به اهدافی در داخل عربستان افزوده‌اند و ادعا می‌کنند حمله اخیر به تاسیسات نفتی این کشور، که تولید نفت را برای مدت کوتاهی به حدود نصف کاهش داد، کار این گروه بوده است.

 

جنبش انصارالله از آتش‌ بس یک‌ جانبه خبر داد تا بستر مناسب برای عقب‌نشینی نیروهای سعودی از یمن و نشستن پای میز مذاکره را جهت پایان دادن به جنگ و خارج کردن نیروهایش از یمن، مشابه کاری که امارات کرد، فراهم کند ولی ریاض هیچ گونه پاسخ رسمی روشنی به این اقدام نشان نداده است.

 

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان هنگام حضور در نیویورک برای مشارکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که مقام‌های سعودی از او خواسته‌اند در چندین موضوع از جمله جنگ یمن، میان ریاض و تهران میانجیگری کند. عمران خان تأکید کرد که در این رابطه با ایران تماس‌هایی برقرار کرده است.

 

قدر مسلم آن است که اطلاعاتی که سرتیپ یحیی سریع، روز گذشته فاش کرد، موقعیت قوی جنبش انصارالله در جنگ یمن را تقویت می‌کند و دستیابی به حل‌وفصل سیاسی مسالمت‌آمیز جنگ در یمن را تسریع خواهد بخشید؛ جنگی که مشخص شده است که ائتلاف تحت رهبری سعودی بعد از تقریباً 5 سال جنگ فرسایشی و درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بمباران و کشتار یمنی‌ها، به هیچ دستاوردی در آن دست نخواهد یافت.

 

جنبش انصارالله یمن مقاومت کرد و قواعد درگیری را به‌نفع خود تغییر داد و اکنون دست‌بالا را در اختیار دارد؛ به‌ویژه در زمانی‌که این جنبش عمق عربستان را هدف قرار داد و خسارات مادی سنگینی به بخش نفت سعودی، که شاهرگحیاتی آن محسوب می‌شود، وارد کرد که بیش از 95 درصد از درآمد ملی عربستان سعودی را تشکیل می‌دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: