صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۵۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 30
کد خبر: ۲۳۶۹۲

چرا سرگیجه می گیریم؟/ علائم و درمان

سرگیجه اغلب به دلیل کاهش جریان خون در مغز رخ می‌دهد و حالت چرخش را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند؛ در صورتی که افراد به جهت بیماری‌های مختلف دچار این مشکل باشند، علائم آن بیماری را نیز تجربه خواهند کرد.

درواقع هر اختلالی که در بدن به وجود می‌آید، توانایی خطرناک بودن را دارد و سرگیجه نیز از این قاعده پیروی می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، سرگیجه می‌تواند به دلیل التهابات و مشکلات گوش داخلی و مرکز فرماندهنده مغز باشد و تبعات جدی را برای افراد ایجاد کند.

 

بنابراین شما می‌توانید با مطالعه این مقاله از دکترنیم، هم پیشگیری از سرگیجه را به خوبی انجام دهید و هم با دانستن علت سرگیجه، راز درون بدن خود را آشکار و بیماری‌های نهفته در بدن خود را درمان کنید. با ما همراه باشید.

 

علت سرگیجه
با نگاه به تفاسیر بالا، شاید از مطالعه علت سرگیجه بترسید اما دست نگه دارید! این مشکل در تمام مواقع به دلیل التهابات ترسناک مغزی و… رخ نمی‌دهد بلکه ممکن است نتیجه مصرف برخی دارو‌ها یا برخی مواد خوراکی باشد. برخی از شایعترین موارد علت سرگیجه در زیر آمده است:

 

گرمازدگی
دریازدگی
سرماخوردگی
قند خون پایین
دیابت
فشار خون بالا
عفونت گوش
مصرف الکل
بیماری عضلانی قلب

همچنین سایر علل سرگیجه که می‌توانند شرایط ویژه ای را برای بیمار ایجاد کنند در زیر آمده است:
1- فشار خون پایین
2- کم خونی و فقر آهن
3- عرق کردن زیاد
4- ضعف بیش از حد


علائم سرگیجه
در صورتی که افراد به جهت بیماری‌های مختلف دچار این مشکل باشند، علائم آن بیماری را نیز تجربه خواهند کرد اما اگر سرگیجه به دلیل مشکلات کوچک بدن باشد، این احساسات را متوجه فرد می‌کند:

 

عدم تعادل
احساس چرخش سر
احساس درد در چشم
افزایش شدت سرگیجه هنگام تکان دادن چشم‌ها
احساس ضعف عضلانی
حالت تهوع و استفراغ

 

پیشگیری از سرگیجه
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از همین حالا، دست به پیشگیری از این مشکل بزنید. مهم نیست به چه بیماری یا مشکلی مبتلا هستید؛ مهم این است که شما برای پیشگیری آمده اید و هرزمان که بخواهید می‌توانید این کار را با روشهای زیر انجام دهید:

 

1- رژیم غذایی خود را اصلاح کنید
2- ورزش کنید اما خودکشی نه!
3-بیماری‌های خود را کنترل کنید
4- اضطراب نداشته باشید


حقایقی در مورد سرگیجه و نحوه خلاصی از آن:
• سر گیجه می‌تواند تدریجی، ناگهانی و با علل مختلف ایجاد شود. اگر شدید باشد یا بیش از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کرد.


• آن را می‌توان با دارو درمان کرد.


• برخی مواقع ناشی از کم آبی بدن است. نوشیدن آب در بسیاری از موارد می‌تواند آن را کاهش دهد.


• سر گیجه معمولا بدون درمان بهبود پیدا می‌کند.

 

درمان دارویی
سر گیجه و تار شدن بینایی ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشند. تعیین دقیق علت ریشه‌ای مشکل می‌تواند به انتخاب بهترین گزینه درمانی کمک شایانی کند.

 

در اکثر موارد، هیچ دارویی نیاز نیست، اما تعدادی از دارو‌ها وجود دارند که می‌تواند برای درمان علل اصلی موجب آن استفاده شوند. بسته به علت، دارو‌هایی که می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند عبارتند از:

 

• دارو‌های ضد اضطراب، هنگامی که سر گیجه ناشی از اختلالات هراس یا مشکلات بهداشت روانی ایجاد شود، استفاده می‌شود.


• دارو‌های آنتی کولنرژیک یا آنتی هیستامین که ممکن است سر گیجه را کاهش دهد.


• اگر مرتبط با میگرن باشد، دارو‌های میگرن مصرف می‌شود.

 

هر یک از این دارو‌ها می‌تواند علت زمینه‌ای را درمان کند، مانند ایجاد مایع در گوش، اضطراب، عوارض جانبی دارویی خاص یا دلایل دیگر. در صورتی که این درمان‌ها به کاهش سر گیجه کمک نمی‌کند ممکن است نیازمند تغییر شیوه زندگی و یا مراجعه به پزشک باشد.


تغییر سبک زندگی
در صورتی که دارو به درمان سر گیجه کمک نمی‌کند، شخص ممکن است نیازمند تغییر در شیوه زندگی خود باشد. این تغییرات می‌تواند بسیار ساده همچون نوشیدن آب بیشتر و یا سایر مایعات باشد تا آب بدن حفظ شود یا اینکه به هنگام بروز این مشکل (سر گیجه) دراز بکشد.

 

برخی از اقداماتی که افراد برای رفع سر گیجه می‌توانند انجام دهند عبارتند از:

 

• دراز کشیدن و بستن چشم‌ها
• طب سوزنی
• نوشیدن مقدار زیادی آب و حفظ آب بدن
• کاهش استرس و کنار گذاشتن مصرف الکل و دخانیات
• خوابیدن در ساعاتی طولانی

 

چندین روش درمانی وجود دارد که برای کمک به کاهش سرگیجه می‌توان استفاده کرد همچون درمان‌های موضعی، درمان تعادل و روان درمانی.

 

• مانور‌های موقعیت سر: روشی که مانور Epley نامیده می‌شود ممکن است به رفع احساس سر گیجه کمک کند. این روش شامل حرکت دادن موقعیت سر به شیوه‌های خاصی است برای تغییر بلور‌های کوچک کلسیم که موجب گیج رفتن می‌شوند. فرد قبل از بهره وری از این روش باید با پزشک خود مشورت کند.

 

• تعادل درمانی: تمرینات متعددی وجود دارد که افراد می‌توانند برای آموزش بدن خود برای تبدیل شدن به حساسیت کمتر به حرکت انجام دهند. در صورتی که سرگیجه ناشی از یک مشکل در گوش داخلی باشد، این امر می‌تواند کمک کند.

 

• روان درمانی: در صورتی که یک فرد دچار سر گیجه شده است که با اختلال اضطراب مرتبط است، روان درمانی می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

 

تغییر سبک زندگی می‌تواند بسیار ساده باشد، اما تفاوت زیادی در کاهش سر گیجه ایجاد می‌کند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: