صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۵۲
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 21
کد خبر: ۲۳۷۱۳۳

رای موافق مجلس به کلیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع) رای مثبت دادند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره کلیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی که با عنوان طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع شناخته می‌شود، با کلیات این طرح موافقت کردند.


پیش از رای گیری، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح، گفت: سازمان پژوهش‌ها و نوآوری‌های دفاعی (سپند) از سال ۱۳۸۹ با تدبیر رهبر معظم انقلاب و پیشنهاد شهید فخری زاده تشکیل شده و اکنون فعالیت دارد. اما زیر ساخت قانونی برای فعالیت آن امر مهمی است که امروز در مجلس در این باره بحث می‌شود.


وی افزود: هدف تشکیل این سازمان این است که با تهدیدات نو پدید و نوظهور و فناوری‌های نو که در حوزه‌های دفاعی و امنیتی در دنیا در حال پیشرفت است، ما هم دستاوردی داشته باشیم و به آن برسیم.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اکنون علوم پژوهش و نوآوری دفاعی به یک امر راهبردی تبدیل شده است و پیشبرد این راهبرد در هر کشوری به سرمایه گذاری نیاز دارد تا توانمندی مقابله با تهدیدات دشمن افزایش داده شود.


عمویی با اشاره به حوزه‌هایی که در مرکز علوم پژوهش و نوآوری دفاعی در حال فعالیت است، یادآور شد: لیزر، پدافند هسته‌ای، الکترومغناطیس، صوت و غیره از جمله بخش‌هایی است که توسط دانشمندان در این مرکز انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه در دنیا بیشتر تحقیقات در حال انجام است، تصریح کرد: دولت‌ها به جهت حساسیت امنیتی، پژوهش‌های فناوری را در حوزه های دفاعی توسعه می‌دهند.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: هدف تمرکز بر تحقیق و توسعه در حوزه‌هایی است که بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری بر روی آن را ندارد و در طرح پیشنهادی، زمینه لازم فراهم شده تا از توانمندی‌های بخش خصوصی هم استفاده شود.


عمویی خاطرنشان کرد: تصویب این طرح سبب خواهد شد یک سازمان ذیل وزارت دفاع تشکیل شود و دستور کار این سازمان پیشبرد تحقیق و توسعه در فناوری‌های نو خواهد بود. در موضوع بخش مالی و نیروی انسانی هم از ظرفیت وزارت دفاع در این بخش استفاده خواهد شد./ فارس

نظر شما