صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۳۹
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 07
کد خبر: ۲۴۱۳۳

خوشحالی آمریکا از خروج شرکت چینی از پارس جنوبی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا از اقدام شرکت چینی در راستای خروج از تعهدش در پروژه پارس جنوبی استقبال کرده و از سایر شرکت های بین المللی خواسته تا آنان نیز به این مسیر بپیوندند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان روز از گذشته از خروج شرکت چینی از پروژه پارس جنوبی و واگذاری کامل آن به پتروپارس خبر داد. وی درباره تعیین تکلیف فاز 11 اظهار داشت: پتروپارس به تنهایی و با 100درصد سهام این پروژه را اجرا خواهد کرد تا آخر سال اولین جکت را نصب و سپس حفاری را آغاز کنیم. ابتدا با 500 میلیون فوت مکعب کار را آغاز می‌کنیم و بعد ادامه خواهد یافت.

 

انتشار این خبر بلافاصله با استقبال آمریکایی ها روبرو شد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در همین باره از شرکت‌های خارجی خواست که با انجام دادوستد با تهران دارایی‌هایشان را هدف تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار ندهند.

 

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در توییتی نوشت: شرکت‌های چینی به همراه صدها شرکت دیگر تصمیم خردمندانه‌ای مبنی بر توقف دادوستدهای خود با ایران اتخاذ کرده‌اند. این (داد و ستد) ارزش آن را ندارد که دارایی‌هایتان هدف تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد.

 

زنگنه روز گذشته درباره بحث تهاتر نفت با بخش خصوصی نیز گفته بود: آنچه در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد به دلیل اینکه در قانون نوشته شده پس از اینکه درآمدهای نفت به طور کامل تامین شد می‌توان برای بدهی‌ها 5000 میلیارد تومان در نظر گرفت اما هنوز این درآمد تامین نشده پس این اتفاق نخواهد افتاد اما اگر بخواهیم انجام شود باید برنامه و بودجه ترتیب کار را بدهد و به ما هم مشتری معرفی شود تا پول را بگیریم و به خزانه واریز کنیم.

 

وی درباره در اولویت قرار گرفتن سیراف گفت: فاز 4 ستاره اجرا شده و لزومی ندارد کاری را که با 100 میلیون دلار انجام می‌شود یک میلیارد دلار خرج شود. فاز 4 ستاره با رفع تنگنا اجرا شده و تا چند ماه آینده به 480 هزار بشکه خواهد رسید. با اجرای پروژه سیراف 360 هزار بشکه دیگر نیز اضافه می‌شود که از این میزان 120 هزار بشکه به ستاره خواهد رفت. بنا داریم که منابع مالی از طریق بانک مرکزی تامین شود. این پروژه کار بزرگ و یک زنجیره پتروپالایشی است.

 

زنگنه درباره اصلاح قیمت بنزین نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی ابلاغ نشده است.

نظر شما