صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۵۸
  • پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 18 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
کد خبر: ۲۴۲۹۳

گسترش موج اصلاحی در بازار سهام در ۱۶ مهر ۹۸

عرضه بی‌امان فروشندگان و مقاومت‌های شکننده خریداران بورسی در معاملات امروز با شدت بیشتری دنبال شد و شاخص کل سهام را وادار به عقب‌نشینی بیش از 6 هزار واحدی کرد. حتی حمایت پالایشی‌ها از نماگر بازار موثر نیفتاد و رفته‌رفته سیل عرضه‌ها از سهام بانکی به دیگر گروه‌ها سرازیر شد و فضایی سراسر منفی بر کل بازار سایه افکند. همزمان با ریزش شاخص تلاش برخی فعالان سهام برای یافتن علتی بیرونی هم جان گرفت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شاخص کل سهام معاملات امروز را بر خلاف جلسه‌های پیشین با افت آغاز کرد و همان طور که انتظار می‌رفت رفته‌رفته بر شدت عرضه در کل بازار افزوده شد و جوی منفی بر سراسر بازار حاکمیت یافت و به این ترتیب راس ساعت 12 شاخص کل تن به افت حدود 6 هزار واحدی داد و به کانال 314 هزار واحدی برگشت.

 

شدیدترین افت‌های صبحگاهی به گروه بانک اختصاص داشت. گشایش معاملات این گروه با صف فروش در نماد بانک ملت، خرید و فروش‌های دیگر نمادهای بانکی را متاثر ساخت. اگرچه نمادهای پالایشی همچون روز گذشته در حمایت شاخص نقش داشتند اما فشار عرضه چنان قدرتی داشت که تمام تقاضای سهام را بلعید و فضای هراسانی در بین متقاضیان به وجود آورد. قدرت بالای فروشندگان در برابر خریداران را می‌توان در تعداد کدهای خریدار به فروشنده دید که در عموم سهم‌ها رقم بیشتری را نشان می‌داد. در واقع، حجم‌های بالاتر فروش به ازای هر کد باعث هضم تمام سفارش‌های خرید و تشکیل صف‌های مستحکمی شد که تا انتهای بازار پا بر جا بود. عزم سهامداران برای خروج از جریان معاملات چنان حدی داشت که علاوه بر صف فروش در بیش از 200 نماد بورسی، آخرین قیمت 95 درصد از کل نمادهای بورسی را وادار به عقب‌نشینی کرد.

 

لزوم احتیاط در دو سوی معاملات

ارزش بالای معاملات و حجم بالای نقدینگی موجود در بازار سبب می‌شود تا تشخیص الگوی قطعی برای معاملات سخت باشد. به این معنا که حتی این امکان را نمی‌توان کاملا نادیده گرفت که جریان دادوستدها از میانه یک جلسه معاملاتی دگرگون شود. مروز روند معاملاتی روزهای این هفته در این راستا خالی از لطف نیست.

 

با این وجود حجم صف‌های فروش و نقدینگی خوابیده در این صفوف به احتمال زیاد شروع منفی معاملات فردا را در پی خواهد داشت. بنابراین رویه احتیاطی در سمت خرید از اهمیت بیشتری برخوردار است. طی همین چند جلسه معاملاتی می‌توان نمادهایی را نام برد که از دادوستدهای یک روز را در محدوده صف خرید آغاز کرده‌اند و در جلسه بعدی در محدوده صف فروش معامله شده‌اند. با بالا گرفتن عرضه‌ها در کلیت بازار تعداد این گونه از نمادها نیز به شدت بالا رفته است. بنابراین به معامله‌گران توصیه می‌شود از خریدهای بی‌محابا در سقف قیمتی خودداری کنند.

 

چنین توصیه‌ای برای جبهه عرضه در شرایط فعلی از قوت کمتری برخوردار خواهد بود. این نکته که پایان اصلاح فعلی در کجا رقم خواهد خورد مساله‌ای است که باید روز به روز و ساعت به ساعت رصد شود. بنابراین توصیه قطعی به فروش هر چه سریع‌تر و یا نگهداری سهام بدون توجه به این مولفه‌ها گزافه‌گویی خواهد بود.

 

معامله «نقدی» ورق گرم فولاد مبارکه

اگر چه در شرایط فعلی بورس تهران، معاملات کالایی کاملا در حاشیه قرار گرفته و انتظار نمی‌رود که بتواند اثر قابل‌ملاحظه‌ای در جریان دادوستدها داشته باشد با این حال رصد برخی اتفاقات این بازار می‌تواند در کسب دید میان‌مدت به سهامداران کمک کند.

 

در جلسه امروز بورس کالا و در گروه محصولات صنعتی، فولاد مبارکه اصفهان در اقدامی کم‌سابقه 2 محموله 7150 تنی ورق گرم خود را به در قالب قراردادهای نقدی عرضه کرد. نکته مهم در رابطه با این قرارداد شناسایی درآمد حاصل از این معاملات در گزارش عملکرد ماه جاری است. «فولاد» در مجموع امروز 14030 تن ورق گرم B را برای تحویل در 24 مهر سال جاری عرضه کرد. میانگین وزنی دادوستدهای این دو معامله در سطح 4615 تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفت که نسبت به عرضه سلف هفته گذشته رشد کمتر از 50 تومان به ازای هر کیلوگرم را نشان می‌دهد.

 

در گروه فرآورده‌های نفتی نیز عرضه‌های لوبکات و وکیوم باتوم مطابق با آخرین مصوبه و با نرخ‌های معادل تیر ماه پیگیری می‌شود. کاهش قیمت‌ پایه این محصولات در رشد سودآوری شرکت‌های پایین‌دستی به شدت حائز اهمیت است. با این حال و با توجه به کاهش‌های متوالی قیمت نفت، به نظر می‌رسد آن دسته از شرکت‌های روانکارساز که بر بازارهای داخلی متمرکز هستند از کاهش قیمت‌های پایه لوبکات بیشترین بهره را خواهند برد.

منبع: دنیای بورس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: