صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 09
کد خبر: ۲۴۴۴۲

عملیات ترکیه در شرق رود فرات آغاز شد

منابع رسانه ای از آغاز حملات هوایی و زمینی ارتش ترکیه و متحدینش بر علیه نیروهای سوریه دموکراتیک در شرق رود فرات خبر داده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دو روز پس از اعلام عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه، ارتش ترکیه عملیات هوایی و زمینی گسترده‌ای علیه این منطقه کردنشین آغاز کرد.

 

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که هواپیماهای نظامی و توپخانه ارتش ترکیه عصر چهارشنبه ۱۷ مهرماه مواضع شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» را در شهر مرزی راس‌العین گلوله باران کردند.

 

خبر آغاز این عملیات را رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد و در صفحه توئیتری خود نوشت که نام این عملیات، «چشمه صلح» است.

 

رئيس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت که هدف از این عملیات مبارزه با «تروریسم» و ایجاد یک «منطقه امن» است.

 

وی همچنین نوشته که این عملیات زمینه بازگشت پناهجویان سوری را فراهم می‌کند.

 

رئيس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه هدف اصلی این عملیات، نابودی «تروریسم» در جنوب ترکیه است، مدعی شده که حمله ارتش این کشور موجب حفظ تمامیت ارضی سوریه نیز خواهد شد. ‎

 

نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند جنگنده‌های ترکیه مناطق غیرنظامی را بمباران کرده‌اند و باعث وحشت مردم منطقه شده‌اند.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از ساکنان تل ابیض از شنیدن صدای انفجار و گریختن ساکنان از شهر گزارش داده است.

 

نیروهای کرد از آمریکا خواسته‌اند با ایجاد منطقه پرواز ممنوع مانع از حملات جنگنده‌های ترکیه را بگیرد. اما به گزارش رسانه‌های آمریکایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به نظامیان این کشور دستور داده در این درگیری دخالت نکنند.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که واحد توپخانه‌‎ای ترکیه پایگاه‌ها و انبارهای مهمات "یگان‌های مدافع خلق" را که عمدتا از نیروهای کرد سوریه تشکیل شده، هدف قرار داده‌اند.

 

در صورت ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه، احتمال درگیری مستقیم آنها با نیروهای کرد مستقر در این منطقه که از متحدان آمریکا هستند، وجود دارد.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش در تصمیمی جنجالی اعلام کرد که نیروهای این کشور را از شمال شرق سوریه خارج می‌کند.

 

نیروهای کرد منطقه که مورد حمایت آمریکا بودند این تصمیم را "خنجر از پشت" خواندند.

 

کردها که نقشی اصلی در بیرون راندن داعش در آن منطقه داشتند می‌گویند تخلیه منطقه، خطر قدرت گرفتن دوباره این گروه را در پی دارد.

 

ترکیه قصد دارد منطقه‌ امنی به عمق ۳۲ کیلومتر در مرز ۴۸۰ کیلومتری خود با سوریه ایجاد کند و بخش بزرگی از ۳.۶ میلیون پناهنده سوری در خاک ترکیه را به آن منتقل کند.

 

واکنش‌ها به عملیات ترکیه

دولت فرانسه حمله ترکیه به شمال سوریه را به شدت محکوم کرده است.

 

به گفته وزیر امور اروپایی فرانسه این کشور به همراه آلمان و بریتانیا در حال تهیه بیانیه‌ای مشترک هستند که در آن به صراحت عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه را محکوم کنند.

 

همچنین بر اساس گزارش‌ها فرانسه و بریتانیا احتمالا درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت را در این زمینه خواهند داد.

 

در آمریکا لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که عموما به عنوان متحد ترامپ شناخته می‌شود، تهدید کرده است که کنگره آمریکا ترکیه را وادار به دادن "هزینه‌ای سنگین" خواهد کرد.

 

گراهام پیشتر هم گفته بود که در صورت حمله ترکیه به شمال سوریه، به همراه یک سناتور دموکرات طرح تحریم ترکیه و اخراج این کشور از ناتو را ارائه خواهد داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: