صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۸۱۴
شایعه انفجار در کربلا

خبر حادثه در کربلا صحت دارد؟

طی ساعات گذشته شایعاتی مبنی بر حادثه و انفجار در کربلا در برخی گروه های فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، پس از انتشار خبر فوت 49 نفر از زائران اربعین حسینی که به دلیل ازدحام جمعیتی ایجاد شده بود میزان جستجوی عبارات حادثه در کربلا و انفجار در کربلا بالا رفت و همین باعث شد عده ای در فضای مجازی مطالبی مبنی در بر حادثه در کربلا منتشر کنند که باعث نگرانی زوار و خانواره های آنها شد.

 

راهبرد معاصر به اطلاع می رساند وضعیت امنیت در مرزها و شهرهای زیارتی در عراق از جمله نجف و کربلا کاملا مطلوب است و تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر حادثه تروریستی در این شهرها گزارش نشده است.

 

نیروهای امنیتی عراقی و ایرانی نیز از کنترل و تسلط کامل بر شرایط خبر می دهند و با اشراف اطلاعاتی و نظامی امکان هر خرابکاری منتفی به نظر می رسد.

 

شایان ذکر است خبری که مبنی در حادثه و انفجار در کربلا در برخی شبکه های مجازی منتشر شده خبر قدیمی است و مربوط به 19 شهریور است و هیچ ارتباطی به پیاده روی اربعین ندارد.

 

 

40 هزار نیروی عراقی تامین کننده  امنیت پیاده روی اربعین

چندی پیش فرمانده ستاد عملیات فرات میانه در سازمان الحشد الشعبی عراق از مشارکت بیش از ۴۰ هزار نیروی این سازمان در دو بخش تامین امنیت و خدمات رسانی اربعین حسینی (ع) خبر داد.

سرتیپ "علی الحمدانی" به رسانه ها گفت که بخشی از این تعداد نیرو که از گروهها و بخش های مختلف تحت امر سازمان الحشد الشعبی هستند در کنار سایر نیروهای مسلح عراق، وظیفه خطیر تامین امنیت زائران و اماکن زیارتی در ایام اربعین حسینی (ع) را بر عهده دارند و بخشی نیز به کار خدمات رسانی به زائران مشغولند.

وی گفت که نیروهای سازمان الحشد الشعبی هم اکنون در مناطق مختلف استان بابل تا دریاچه نجف و خط راهبردی کربلا و تمامی مناطق استان کربلا مستقر هستند.

همزمان اعلام سرتیپ پاسدار "قاسم رضایی" فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ورود ۵۵۰ هزار زائر ایرانی از مرزهای قانونی چهارگانه (شلمچه، مهران، چذابه و خسروی) تنها ظرف یک روز بعنوان یک رکورد در تاریخ ورود زائران ایرانی به عراق، در رسانه های این کشور بازتاب یافت.

بیش از ۱۴ میلیون زائر عراقی و غیر عراقی از جمله دو و نیم میلیون ایرانی در مراسم زیارت ایام اربعین سال گذشته شرکت کردند، رقمی که بررسی های میدانی در روزهای اخیر دست کم در حوزه زائران ایرانی، نشانگر افزایش بی سابقه نسبت به پارسال است، امری که بعضا مشکلات در حوزه حمل و نقل، اسکان و حتی خدمات رسانی در نقاط پر ازدحام ایجاد کرده است.

 

 

توصیه های امنیتی برای پیاده روی اربعین

با این وجود مدیریت خنثی سازی بمب در وزارت کشور عراق، چند توصیه به زائران اربعین جهت پیشگیری از حوادث ناگوار تروریستی ارائه کرده است.

 

مدیریت کشف و خنثی سازی بمب و مواد منفجره عراق روز یکشنبه در اطلاعیه به زائران مراسم میلیونی اربعین حسینی (ع) توصیه کرده است با رعایت برخی نکات و پرهیز از تماس با اشیاء و حضور در اماکن مشکوک، از وقوع حوادث تلخ و تروریستی پیشگیری کنند.

 

در این توصیه نامه آمده است:

- از جابجایی یا نزدیک شدن به اشیاء مشکوک و ناشناخته خودداری کنید

- زائران دیگر را از محل وقوع انفجار احتمالی دور کنید و اجازه جمع شدن افراد پس از چنین حوادثی ندهید

- به مواد ساختمانی یا تکه های سیمانی مشکوک نزدیک نشوید، آنها را لمس و یا جابجا نکنید.

- به محل های انباشت زباله در حاشیه خیابان ها نزدیک نشوید.

- به اجساد حیوانات مرده که در کنار خیابان یا جاده رها شده نزدیک نشوید، به آن دست نزنید یا اقدام به جابجایی آن نکنید چون ممکن است تله / بمب گذاری شده باشد.

- از نزدیک شدن به هر گونه شی ناشناخته و مشکوکی که ممکن است حس کنجکاوی انسان را برانگیزد خودداری کنید

- رانندگان خودروهای عمومی از جمله اتوبوس و مینی بوس هر بار پس از پیاده کردن مسافران در مقصد، ضمن بررسی داخل کابین مطمئن شوند که بسته یا کیسه ای از سوی مسافران رها نشده باشد.

- هر گونه موارد مشوک را به شماره های سه رقمی ۱۳۰ و ۱۰۴ اداره کشف و خنثی سازی بمب و مواد منفجره وزارت کشور عراق اطلاع دهید.

گفتنی است محل تجمع و تردد زائران اربعین همواره از اهداف اقدامات مذبوحانه تروریست های تکفیری بوده است اما طی سالهای اخیر بدلیل اجرای طرح های دقیق امنیتی از سوی دولت عراق از جمله در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا حوادث تروریستی از این دست به ندرت اتفاق افتاده است.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: