صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 11
کد خبر: ۲۵۱
در آستانه انتخابات لبنان کلید خورد؛

اختلاف‌افکنی ریاض در جریان 8 مارس

مدتی است که اخبار مربوط به اختلاف نبیه بری با جبران باسیل، دو عضو مهم ائتلاف 8 مارس به رهبری حزب الله، مورد توجه ویژه رسانه های وابسته به محور ریاض قرار گرفته است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جنیش 14 مارس به رهبری سعد حریری و جنبش المستقبل از سال 2006، بلوک سیاسی نزدیک به عربستان محسوب می شد که به مرور زمان دچار شکاف شد. عمق شکاف ها در این ائتلاف زمانی به نمایش در آمد که پس از حبس حریری از سوی سعودی ها، ولید جنبلاط، با بیانی ملایم به ریاض انتقاد کرد و سپس دعوت مقامات سعودی برای شرکت در جلسه ای در پایتخت عربستان را نپذیرفت. شرح مفصل این اختلافات در گزارش "آیا لبنان 2018 همسویی کمتری با عربستان خواهد داشت؟" در راهبرد معاصر آمده است. با وجود چنین شکافی ائتلاف 14 مارس، در معرض شکست در مقابل حزب الله و ائتلاف 8 مارس قرار گرفت. تحلیلگران ضد محور مقاومت در لبنان جملگی به این جمع بندی رسیدند که اگر ائتلاف 14 مارس با این سطح از اختلافات و شکست های سیاسی (ناشی از حبس نخست وزیر در ریاض) وارد کارزار انتخاباتی با ائتلاف 8 مارس به رهبری حزب الله شود، نخواهد توانست به اندازه کافی کرسی پارلمان را از آن خود کند.

هنگامی که تلاش ها برای کم کردن سردی روابط درون ائتلاف 14 مارس با ریاض به نتیجه نرسید، رسانه های وابسته به آن احتمالا تحت هدایت سعودی ها اقدام به پوشش اخبار تفرقه انگیز در صف ائتلاف 8 مارس کردند. محور اصلی این پوشش رسانه ای هنگامی فراهم شد که جبران باسیل، وزیرخارجه فعلی بیروت از حزب ملی آزاد لبنان (عضو ائتلاف 8 مارس)، طی یک سخنرانی، نبیه بری، رئیس پارلمان و رئیس جنبش امل (عضو دیگر ائتلاف 8 مارس) را "احمق" خطاب کرد. البته گفته های باسیل پس از این حاکی از پشیمانی وی داشت ولی وی بار دیگر در بیاناتی به حزب الله انتقاد کرد که باز هم بستر را برای فضاسازی رسانه های وابسته به محور ریاض فراهم ساخت. در این مورد هم باسیل تاکید داشته که ویدئوی منتشر شده از وی که او را در حال انتقاد از حزب الله نشان می دهد، تقطیع شده و به غرض منتشر می شود.

در آخرین نمونه، روزنامه الدیار، طی یادداشتی مدعی شد که باسیل به دنبال تضعیف و سپس برکناری نبیه بری است که البته این ادعا هم به شدت از سوی وزیر خارجه لبنان تکذیب شد. روی هم رفته، پوشش اخبار و تحلیل هایی این چنینی نشان می دهد که محور ریاض در لبنان به دنبال تفرقه افکنی در صف ائتلاف 8 مارس است تا شکاف میان ائتلاف وابسته به خود (14 مارس) را جبران کند. محور اصلی که جبهه سعودی منش در بیروت برای تضعیف جبهه حزب الله روی آن مانور می روند، وجود برخی اختلافات میان جبران باسیل (حزب ملی آزاد) و نبیه بری (جنبش امل) است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: