صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 17
کد خبر: ۲۵۲۰۲

واکنش شورای امنیت به حمله ترکیه چه بود؟

شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد مبادرت به تشکیل جلسه ای جهت بررسی تحولات حاکم بر شمال سوریه نمود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با گذشت نه روز از آغاز حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه، سرانجام شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد مبادرت به تشکیل جلسه ای جهت بررسی تحولات حاکم بر شمال سوریه نمود.

 

حاصل جلسه فوق اما صرفا بیانیه ای بود که حتی در آن اشاره به حمله نظامی ترکیه نشده بود! شورای امنیت سازمان ملل دیشب گفت که نگران خطرهایی است که وخیم شدن اوضاع انسانی در شمال شرقی سوریه و فرار تروریست‌های داعش از زندان‌های تحت کنترل کردها به بار می‌آورد. در بیانیه شورای امنیت اما اشاره‌ای به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه نشده است.

 

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل پس از دیدار در پشت درهای بسته این بیانیه را بیان کردند. از زمان آغاز عملیات موسوم به «چشمه صلح» ده‌ها هزار غیرنظامی آواره شده‌اند و سازمان‌های بین‌المللی بارها درباره فرار زندانیان داعش که پیشتر در زندان‌های کردها قرار داشتند هشدار داده‌اند.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه گذشته نشست فوق‌العاده غیرعلنی در ارتباط با حمله ترکیه به شمال شرق سوریه برگزار کرد، اما بیانیه پایانی این نشست به تصویب همه اعضا نرسید.

 

این بیانیه که از سوی آلمان، انگلیس، بلژیک، فرانسه و لهستان پنج عضو اروپایی شورای امنیت پیشنهاد شده بود، با مخالفت آمریکا و روسیه روبه‌رو شد و از تصویب بازماند.

 

اعضای اروپایی شورای امنیت پس از این نشست، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف حمله ترکیه به شمال شرق سوریه شدند.

 

این پنج کشور در این بیانیه گفتند: ما درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه عمیقا نگران هستیم. از ترکیه می‌خواهیم که اقدام نظامی یکجانبه را متوقف کند.

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هفدهم مهر ماه جاری از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: