صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 17
کد خبر: ۲۵۲۰۴

ترکیه آمریکا را به اقدامات مقابل به مثل تهدید کرد

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اظهار داشت که آنکارا واکنش مناسب و مشابهی را به تحریم های وضع شده از سوی واشنگتن نشان خواهد داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ تنش در شمال سوریه موجب ایجاد بحران در روابط واشنگتن و آنکارا شده است. علی رغم عدم تمایل ترامپ به رویارویی با اردوغان، فشار جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره موجب شده تا کاخ سفید از نرمش در برابر ترکیه دست کشید و تحریم هایی را علیه این کشور وضع نماید.

 

در همین زمینه ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و کمپانی‌های خارجی دخیل در همکاری دفاعی با این کشور گفت: آنکارا آماده اعمال تحریم‌های تلافی جویانه علیه آمریکا است.

 

کالین پس از نشست کابینه در آنکارا گفت، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که ترکیه در شمال سوریه اعلام آتش‌بس نمی‌کند و با شبه‌نظامیان کرد هم وارد مذاکره نمی‌شود.

 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه عملیات «چشمه صلح» بسیاری از نقشه‌ها را به صورت همزمان به هم ریخت، اعلام کرد: کسانی که می خواهند عملیات چشمه صلح را خدشه دار کنند، به دلیل اینکه مهره‌های آنها مواضع خود را در سوریه از دست دادند، بسیار عصبانی و خشمگین بوده و در عین حال کمیک هستند.

 

کالین همچنین با بیان اینکه ما حق داریم از کسانی که به خاطر عملیات چشمه صلح از ترکیه انتقاد می‌کنند، سوال کنیم که داعشی‌ها را چه کسانی و به چه دلیلی آزاد کردند، تاکید کرد: عملیات چشمه صلح تا دستیابی به اهداف آن بی هیچ وقفه‌ای ادامه خواهد یافت.

 

وی همچنین در مورد دیدار معاون رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: طبق برنامه رئیس جمهور (اردوغان) با معاون اول رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد. تا این لحظه تغییری در برنامه صورت نگرفته است.

 

کالین در ادامه سخنان خود گفت: "اینکه گروههای اوانجلیستی در آمریکا از پ.ی.د/ی.پ.گ حمایت می‌کنند از وقایع عجیب تاریخ سیاسی معاصر است. دفاع یک اوانجلیست در آمریکا از یک گروه تروریستی مارکسیست و لنینیست در سوریه با این ادله که این امر را با انگیزه محافظت از مسیحیان در آنجا انجام می‌دهد، بسیار حیرت انگیز است".

 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره تحولات منبج نیز گفت: اینکه جای پرچم‌های آمریکا و روسیه عوض شود و پ.ی.د/ی.پ.گ در کنترل قدرت دیگری قرار گیرد را نمی‌توان قبول کرد.

 

کالین در مورد مذاکره با رژیم سوریه نیز تصریح کرد که ما مذاکره و گفتگوی رسمی با رژیم اسد نداریم.

 

وی در بخشی از سخنانش همچنین اعلام کرد: بافت جمعیتی (سوریه) را نه ترکیه تغییر داده و نه عملیات چشمه صلح، بلکه خود ی.پ.گ/ پ.ی.د آن را تغییر داده و به هم زده است.

 

کالین اظهار داشت: "ما از 4 میلیون سوری میزبانی می کنیم و به حدود 3 میلیون سوری نیز در سوریه کمک انسانی ارائه می دهیم. یعنی در مجموع حدود 7 میلیون سوری تحت حفاظت ترکیه قرار دارند. این میزان، یک سوم جمعیت سوریه است. آیا کشوری وجود دارد که این کار را انجام دهد؟"

 

وی افزود: "از حیث تمامیت ارضی، اتحاد سیاسی و تعادل اجتماعی سوریه دیگر زمان پایان سلطه پ.ی.د/ ی.پ.گ فرا رسیده است. گروه‌هایی که سالهاست تحت حمایت آمریکا و زیر پرچم آن این مناطق را غارت و سلطه خود را اعلام کرده‌اند، دیگر این قدر راحت نخواهند بود. ترکیه در این باره بسیار مصمم و قاطع است".

 

کالین همچنین درباره عملیات چشمه صلح گفت: ترکیه با اجرای این عملیات در برهه‌ای که موازنه جهانی از نو شکل می گیرد، برخی‌ها را شگفت‌زده کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: