صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۳۴
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 17
کد خبر: ۲۵۲۱۸

آلمان و فرانسه خواستار مذاکرات فرابرجامی با ایران هستند

صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه با انتشار بیانیه ی مشترکی ضمن تاکید بر تعهد برلین و پاریس نسبت به مفاد برجام، خواستار برگزاری مذاکراتی فراتر از آنچه در برجام آمده شده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ زمان چندانی تا آغاز گام جدید کاهش تعهدات برجامی ایران نمانده است. طرف اروپایی در این میان بدون تامین بدیهی ترین خواسته های ایران مبتنی بر برجام، با انتشار بیانیه ای جدید خواستار گفتگو بر سر مباحثی فراتر از گفتگوهای هسته ای با ایران شده اند.

 

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه مشترک فرانسه و آلمان پس از نشست بین میان دو دولت آمده است که "فرانسه و آلمان از حفظ توافق هسته‌ای که واشنگتن از آن خارج شده است، حمایت می‌کنند و از مذاکرات جدید در خصوص برنامه هسته‌ای تهران استقبال می‌کنند.

 

این دو رهبر اروپایی همچنین نگرانی خود را از افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس به دنبال حمله به زیرساخت های سعودی و علیه آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز اعلام کردند.

 

فرانسه و آلمان درحالی از ایران خواستار پایبندی به تعهدات برجامی شده اند که خود، تحت فشارهای دولت دونالد ترامپ، تا کنون به تعهدات خود در قبال این توافقنامه عمل نکرده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز براساس بندهای 26 و 36 برجام و با هدف ترغیب دیگر طرف های این توافق بین المللی برای پایبندی و حفظ آن، برخی تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داده و در صورتی که دیگر طرف اقدام عملی برای اجرای تعهدات خود انجام ندهند، گام های ایران در مسیر کاهش تعهدات برجام ادامه خواهد یافت.

 

در این بیانیه آمده است: "ما بار دیگر بر تعهد جدی خود برای حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک تأکید می‌کنیم. در همین راستا، ما از ایران می‌خواهیم که یکبار دیگر به انجام تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای بپردازد. براساس برجام، ما معتقد به لزوم آغاز مذاکرات جدید با ایران در مورد چشم انداز بلند مدت برنامه هسته‌ای این کشور و همچنین موضوعات مربوط به امنیت منطقه و به ویژه برنامه موشکی و سایر مسائل هستیم."

 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این کشور همچنان به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای ایران متعهد بوده و از ایران می خواهیم به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند.

 

«اگنس واندر مول» تاکید کرد: ایران باید از ورود به یک مرحله جدید در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خوددداری کند که این اقدام چیزی جز افزایش تنش ها به دنبال نخواهد داشت. او افزود: ایران باید با آژانس بین المللی هسته ای هم در چارچوب توافق هسته ای و هم در چارچوب دیگر تعهدات هسته ای اش به طور کامل همکاری کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد: این کشور بر اساس چارچوب های مشخص شده توسط رئیس جمهوری در بیاریتز و نیویورک به طور کامل به تعهدات خود در خصوص کاهش تنش ها متعهد است.

 

جمهوری اسلامی ایران بعد از آنکه آمریکا در اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران خارج شده و همه تحریم ها را بازگرداند، هشدار داد که اگر دیگر کشورهای عضو توافق بویژه اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند، تعهدات هسته ای اش را طبق برجام کاهش می دهد.

 

در این چارچوب و بعد از بی عملی اروپا، ایران در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده و تاکید کرده که در صورت عدم اقدام عملی اروپا برای فراهم کردن امکان فروش نفت، مرحله چهارم را عملی خواهد کرد.

نظر شما