صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 11
کد خبر: ۲۵۳
مدیر عامل پیام رسان سروش:

حمایت های دولت از پیام رسان‌های داخلی پشت کاغذ بازی ها مانده است

مدیر عامل پیام رسان سروش: باید بگویم حتی چیزی هم که شورای عالی فضای مجازی تصویب کرده در خیلی از ارگان ها عمل نشده وهمچنان در روند کاغذ بازی های بین نهادی اجرا نشده باقی مانده است.

به گزارش"راهبرد معاصر": در دنیایی که شاید هر روز یک نرم افزار، اپلیکیشن یا پیام رسان توسط شرکت های بزرگ و بعضا ناشناس با حمایت سرمایه گذاران تولید و عرضه می شود، نقش دولت ها در حفظ امنیت و سهل الوصول کردن دسترسی مردم به آنها ضروری به نظر می رسد. اما آنچه مسلم است نسخه های خارجی به دلیل متناسب نبودن با استانداردهای داخلی یک کشور، نه تنها نمی توانند پاسخگوی نیازها باشند بلکه می توانند یک تهدید هم به حساب آیند. از این رو، طراحی و ساخت نسخه های بومی این پیام رسان ها به منظور ایجاد فضایی امن و سالم برای مردم نکته ای بسیار حائز اهمیت است. برای آگاهی بهتر از این موضوع با سید جعفر خورشاد مدیر عامل پیام رسان سروش به گفت گو نشسته ایم.


استراتژی و طرح ریزی پیام رسان سروش بر چه مبنایی طراحی شده است؟

استراتژی سروش توسعه سرویس است، سرویس های مکان محور، سرویس های تجارت الکترونیک که زیرساختش پرداخت الکترونیک است که این زیرساخت به وجود آمده تا قراردادهایی با کو برندینگ ها ببندیم تا آنها سرویس هایی را ارئه دهند که عموما در نمونه های خارجی وجود نداشته باشد تا از این طریق اقبال مخاطبان را داشته باشیم.


آیا دولت و دستگاه های متولی حمایت ها و همکاری های لازم را از پیام رسان های داخلی داشته اند؟

شورای عالی فضای مجازی بر مبنای کاشناسی های خود امتیازاتی را اختصاص داده است ولی اساسا با ما بحثی در این رابطه صورت نگرفته است. باید بگویم حتی چیزی هم که شورای عالی فضای مجازی تصویب کرده در خیلی از ارگان ها عمل نشده وهمچنان در روند کاغذ بازی های بین نهادی اجرا نشده باقی مانده است.


پس حمایت های دولت راضی کننده نبوده و نتوانسته راه به جایی ببرد

اگر به کلان قضیه را نگاه کنیم کارهای بزرگتری باید انجام شود. به هر حال شورای فضای مجازی باید از نرم افزار های داخلی حمایت درست بکند و از نظر بنده بهترین حمایت این است که بازار را برای نرم افزار سروش تنظیم کند. با ابراز تاسف باید بگویم تاکنون هیچ وقت این کار انجام نشده است. فرض کنید گفته اند بانک مرکزی ظرف دو ماه قوانین و مقررات ضوابط فعالیت های مالی پیام رسان ها را بررسی کند. اکنون از آن مصوبه شش ماه بیشتر گذشته و اتفاقی نیفتاده است. این جزو وظایف دولت حساب می شود. اگر الان ساز و کار مالی را داشته باشیم خیلی خوب می توانیم با بانک ها و درگاه های بانکی ارتباط بگیریم ولی قانونی که باید ازش تبعیت کنیم وجود ندارد و علاوه بر آن ساز و کارش هم وجود ندارد. چون مسئله پیام رسان های داخلی مسئله نوینی است تازه باید دوستان زحمت بکشند و شروع کنند به انجام مراحل اداری، که در این رابطه وزارت ارشاد باید کاری در بعد فرهنگی کند، بانک مرکزی یک کاری کند، وزارت ارتباطات هم باید کمک کند که تا این مراحل انجام شود، مدت زیادی طول می کشد.


نظر جنابعالی در رابطه با اختلالات به وجود آمده در سروش در زمان استفاده از این نرم افزار چیست؟

این موضوع به دلیل وجود برخی اشکالات در زیرساخت هاست. البته به دنبال حل این مسائل هستیم. نسخه های خارجی مثل تلگرام هم بعضا با این اشکالات روبرو هستند. دوستان فنی ما برنامه هایی را برای پشتیبانی قوی و برطرف کردن آنها در دستور کار دارند تا به امید خدا تمامی آنها تا تابستان 97 انجام شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: