صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 13
کد خبر: ۲۵۴

آیا اصولگرایان به خطاهای استراتژیک پایان می دهند؟

مطالعه بنیادین و تئوریک ناظر به اندیشه سیاسی جریان انقلابی، لایه برداری عمیق از سطح مدیریتی نسل اول انقلاب، توجه ویژه به نسل جوان و مطالبات آن ها در کنار انعطاف پذیری براساس رعایت اصول از جمله اقداماتی ست که باید به طور جدی در دستور کار جمنا قرار گیرد.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ انگار همین دیروز بود که اصولگرایان برای حضور در انتخابات 94 مجلس تمام هم خود را برای ارائه یک لیست انتخاباتی مشخص متمرکز کرده بودند. خروجی هم طبق پیش بینی ها چیزی نبود جز ملغمه ای از چهره های تکراری و اشخاصی که با وجود تعهد مقبولیت لازم را نزد افکارعمومی به دلایل مختلف و متعدد نداشتند، در نتیجه شد انچه که براساس قاعده منطق باید می شد. شکست در کسب کرسی های سبز بهارستان و جلوس نمایندگان لیست اصلاح طلبان پایتخت.


این پایان کار نبود. باز هم این اصولگرایان بودند که به دلیل عدم رعایت قاعده بازی های انتخاباتی عطای کار را به لقایش وا دادند تا روحانی که می رفت به اولین رئیس جمهور یک دوره ای تبدیل شود در دوهفته مانده به برگزاری انتخابات رفته رفته گوی سبقت را از رقبایش برباید و در نهایت نیز شعبده بازی جمنا به کمک اصولگریان نیامد تا باز هم شکستی دیگر در کارنامه اصولگرایان ثبت و ضبط شود.


به این آمار باید سیاهه کارنامه شکست در انتخابات شورای شهر را نیز افزود. با وجود گذشت دوسال از انتخابات مجلس و قریب به شش ماه از انتخابات ریاست جمهوری اما به نظر می رسد اصولگرایان در خواب زمستانی دیگری به سر می برند و گویا قرار هم نیست از شکسن های پی در پی درس عبرت بگیرند.


جریان اصولگرایی با سازوکار جدیدی به نام جمنا پا در عرصه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری گذاشت. ماهیت جمنا به خودی خود اتفاقی مثبت تلقی می شود، کمااینکه جریان رقیب نیز بنا به اذعان برخی از چهره های شاخصش از جمله کواکبیان با الگو از این طرح در اندیشه در انداختن طرحی به نام «پارلمان اصلاحات» است تا بتواند از اختلافات گسترده ای که منشا آن تصمیمات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و تناقضات آن با خروجی اندیشه ای گعده ها، چهره ها و طیف های اصلاح طلبی ست نجات پیدا کند.


امروز اصولگرایان تجربه های متعددی را پشت سرگذاشته اند و می دانند که دیگر نمی توانند اسب توفیق در کارزارهای انتخاباتی از پیش زین کنند و با آن در عرصه سیاست کشور بتازند. از سوی دیگر جمنا می تواند به برگ برنده اصولگریان در رقابت های انتخاباتی مبدل شود، به شرط آنکه مکانیزم رفتاری خود را متناسب با دگرگونی های جامعه و مطالبات مردمی تنظیم کند.


دورانی فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: « اعضای جمنا معتقد نیستند که در انتخابات 96 شکست خورده اند. آن‌ها فکر می‌کنند که شکست نخورده‌ا‌ند، چراکه آقای رئیسی رای بالایی آورده است، با این حساب این را هم برای خود یک پیروزی تلقی می‌کنند. روش سیاست‌ورزی جمنا همان روش‌های اشتباه قبلی اصولگرایان بود و تصمیم‌گیری‌ها پشت درهای بسته صورت می‌گرفت. از هزاران نفر دعوت می‌کردند اما باهم تصمیمات خود را پشت درهای بسته می‌گرفتند اما خود را به عنوان کارگزاران رسمی اصولگرایان اعلام می‌کردند. متاسفانه با آن روش سیاست‌ورزی که در انتخابات 96 از جمنا دیدیم انتخابات آینده هم با این رویکرد محکوم به شکست است، مگر اینکه به جوانان اجازه دهند که در این قضیه ورود پیدا کنند.»


نکته ای که در بطن سخنان دورانی مطرح شده و به نظر می رسد به خطای مکرر تئوریک در جریان اصولگرایان بدل شده، تصور پیروزی اصولگرایان در انتخابات 96 است، البته این مهم فقط به انتخابات 96 بازنمی گردد و می توان در این خصوص به استدلالی استناد کرد که قابل بررسی ست. گزینه ای که با وجود عدم رفع شبهات درخصوص گذشته او و معرفی دیرهنگام به افکار عمومی موفق به کسب 16میلیون رای شد.


نکته اینجاست که استدلال پیروزی در هر شرایطی یکی از موضوعاتی ست که در بسیاری از اوقات از زبان برخی چهره های اثرگذار این جریان پس از انتخابات های مختلف به گوش می رسد، خواه با مقبولیت مردمی و پیروزی همراه باشد و خواه با عدم اقبال مردمی و شکست در کارزار انتخاباتی. به اعتقاد ناصر ایمانی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی پیوند زدن قواعد فقهی به قواعد و اصول سیاسی موضوعی ست که سال های سال است اصولگرایان را در یک سیکل معیوب سیاسی قرار داده است.


عدم توجه به مقبولیت گزینه های مطلوب و صرفا تصمیم سازی و تصمیم گیری از سر رفع تکلیف آن هم بدون در نظر گرفتن پیش فرض های لازم از آن جمله آفت هایی ست که جریان اصولگرایی را با آسیب مواجه کرده است. نکته حائز اهمیت اینکه حرکت در مسیر سیاست می بایست توام با رعایت اخلاقیات و شئونات اسلامی باشد، اما تکیه بر گزینه هایی که مشروعیت و مقبولیت را توامان نداشته باشند یک خطای استراتژیک از سوی اصولگرایان بوده و هست و با توجه به تغییر مانیفست های انتخاباتی افکارعمومی، ناظر به کارکردهای رسانه ها خصوصا فضای مجازی تداوم آن شکست های دیگری برای جریان انقلابی رقم خواهد زد.


مطالعه بنیاین و تئوریک ناظر به اندیشه سیاسی جریان انقلابی و لزوم تغییر برخی از رفتارهای غلط گذشته و همچنین، لایه برداری عمیق از سطح مدیریتی نسل اول انقلاب و توجه ویژه به نسل جوان و مطالبات آن ها در کنار انعطاف پذیری براساس رعایت اصول از جمله اقداماتی ست که باید به طور جدی در دستور کار جمنا قرار گیرد.


جریان اصولگرایی به تغییرات اجتماعی بی تفاوت بوده و در پاره ای از زمان ها با استیصال و انفعال روبرو بوده است، این جریان می بایست سازوکار لازم برای ظهور و بروز در عرصه های اجتماعی را به وجود آورد تا بتواند در ساحت سیاسی و فرهنگی مشی مطلوب و اثرگذار خود را در جامعه ترویج کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: