صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 23
کد خبر: ۲۵۷۵۸

گلایه همزمان اردوغان از ایران و آمریکا!

رئیس جمهور ترکیه که شب گذشته در گفتگو با پوتین به توافقی در رابطه نبرد ارتش ترکیه با کُردها در شمال سوریه دست یافته بود؛ در انتقادی ایالات متحده را به عدم پایبندی کافی به تعهداتش در قبال آتش بس مقطعی متهم کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ توافق شب گذشته ترکیه با روسیه در رابطه با ایجاد منطقه ای امن در شمال سوریه را می توان مهمترین رخداد هفته اخیر منطقه دانست. وزیر امور خارجه ترکیه ضمن قرائت بیانیه مشترک آنکارا-مسکو درباره شمال سوریه تصریح کرد که بر اساس توافق به دست آمده با روسیه تروریست‌ها تا عمق 30 کیلومتری مرزهای ترکیه عقب نشینی خواهند کرد.

 

رئیس جمهور ترکیه نیز پس از گفتگو با همتای روسی اش در سخنانی به ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد. رئیس جمهوری ترکیه گفت که آمریکا به تعهدات خود در توافق آتش‌بس آنکارا و واشنگتن به طور کامل عمل نکرده است.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که مهلت ۱۲۰ ساعته توافق آتش‌بس میان آنکارا و واشنگتن به پایان رسیده و آمریکا به طول کامل به تعهدات خود عمل نکرده است.

 

اردوغان تاکید کرد که با توجه به اتمام این مهلت، ترکیه اقدام‌های لازم را برخواهد داشت، و افزود: اگر ما مماشات کنیم، راه را برای سازمان‌های تروریستی باز کرده‌ایم.

 

وزارت دفاع ترکیه با بیان اینکه در مدت این آتش‌بس موقت، ۱۳۶ خودرو متعلق به شبه نظامیان کرد منطقه مورد نظر آنکارا در شمال شرق سوریه را ترک کرده‌اند، افزود: در این مدت ۴۲ مورد نقض آتش‌بس اتفاق افتاد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در شهر سوچی اظهار داشت: با جناب پوتین به توافقی تاریخی درباره مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و سیاسی سوریه و بازگشت پناهجویان دست یافتیم.

 

اردوغان با اشاره به اینکه محور مذاکرات امروز با پوتین تحولات مربوط به عملیات چشمه صلح بوده است، تصریح کرد: جناب پوتین را در جریان جزئیات عملیات قرار دادم.

 

وی با ابراز خرسندی از برقراری آرامش نسبی در ادلب سوریه اضافه کرد: وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب نیز در مذاکرات‌ ما مورد بحث قرار گرفت. برقراری آرامش نسبی در ادلب و کاهش حملات نیز مایه خرسندی است.

 

رئیس جمهور ترکیه افزود: خاک سوریه که زمانی با تروریسم و درگیری از آن یاد می‌شد، با تلاش‌های ترکیه پس از سالها از نو شاهد صلح و ثبات خواهد بود.

 

اردوغان با ابراز امیدواری نسبت به آغاز مذاکرات تدوین قانون اساس سوریه، ادامه داد: انتظار ما این است که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه آغازگر دوره سیاسی برای پاسخگویی به مطالبات مشروع و به‌حق مردم این کشور باشد.

 

وی همچنین با اشاره به توافق به دست آمده در شهر سوچی روسیه، اظهار داشت: از ساعت 12.00 ظهر روز 23 اکتبر ظرف 150 ساعت تروریست‌های ی.پ.گ با سلاح‌های خود از محدوده 30 کیلومتری خارج خواهند شد.

 

اردوغان تاکید کرد: ترکیه و روسیه اجازه هیچ تحرک جدایی طلبانه‌ای در خاک سوریه را نخواهند داد. هدف اصلی ما در روند بعدی تقویت و پایداری ثبات منطقه است.

 

وی اظهار داشت: هر دو کشور در برابر احتمال نفوذ تروریست‌ها تدابیر لازم را اتخاذ و مکانیسم مشترک برای نظارت بر روند اجرای توافق ایجاد خواهند کرد.

 

انتقاد از مواضع ایرانی ها

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از سفر به روسیه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: اظهارات برخی مقامات ایران درباره عملیات چشمه صلح مرا ناراحت کرده است.

 

رئیس جمهور ترکیه در ادامه همچنین تصریح کرد:

 

«همه دنیا از رویکرد اردوغان در قبال برنامه هسته‌ای ایران در گذشته نزدیک اطلاع دارند، اما اظهاراتی آزاردهنده از سوی برخی مقامات این کشور شنیده می‌شود. البته این سخنان متعلق به جناب روحانی نیست، اما لازم بود ایشان این صداها را خاموش می‌کردند.

 

این موارد شخص بنده و تمام نزدیکانم را آزار می‌دهد. ما (ترکیه، روسیه و ایران) سه کشور طرف توافقنامه سوچی هستیم. اکنون این روند را چگونه ادامه خواهیم داد؟ این اقدامات نادرست است. اظهارات آنان را در این زمینه را محکوم می کنم».

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: