صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۵۴
  • چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 17 May 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 23
کد خبر: ۲۵۸۵۱
اکران قصه خون؛

خانه پدری روایت‌گر تعصبات ناموسی در خانواده

پس از ۹ سال فیلم سینمایی خانه پدری ساخته کیانوش عیاری از امروز چهارشنبه بر روی پرده سینما به نمایش در آمد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ فیلم سینمایی خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری در سال ۱۳۸۹ ساخته شد اما به دلیل محتوای نامطلوبی که داشت، در جشنواره فجر آن سال پذیرفته نشد.

 

حتی مدیر وقت موسسه ناجی هنر (به عنوان سرمایه‌گذار و مالک نیمی از فیلم) از نتیجه نهایی ابراز نارضایتی کرد و بارها با کارگردان دچار چالش شد؛ کارگردانی که مصرانه روی ممیزی نشدن فیلمش تأکید داشت و آن را «اصلاحات ویرانگر» می‌دانست.

 

 

پس از کش و قوس‌های فراوان و واگذاری امتیاز از سوی ناجی‌هنر، با تغییر دولت، «خانه پدری» همزمان با جشنواره سی و دوم فجر در سال ۱۳۹۳ رونمایی می‌شود. اما سکانس‌های ابتدایی این فیلم آنقدر عریان، وحشیانه و خشونت‌آمیز بود که بلافاصله برخی تماشاچیان را مجبور به ترک سالن کرد.

 

نمایش صریح و سبعانه قتل ناموسی یک دختر توسط برادر و پدر متشرع خود ـ آن هم با دسته هاون! ـ و زنده به گور کردنش، آنقدر تلخ و گزنده بود که تماشای آن از عهده هر مخاطبی بر نمی‌آمد.

 

 

این توحش وقتی به اوج رسید که پدر دخترکُش، برای اثبات کرده خود شمشیری را در خاک فرو می‌کند تا خونی شود و آن را به فامیل خود نشان دهد.

 

حال پس از ۹ سال «خانه پدری» با اصلاحی جزئی و محدودیت سنی +۱۵ روی پرده رفت تا یکی دیگر از فیلم‌های فهرست نسبتا بلند توقیفی‌های سینما کم شود.

 

سکوت جنجالی خانه پدری بر روی پرده سینما

توقیف فیلم‌های سینمایی عموماً به دلایل وجود محتوا و یا برخی از صحنه‌هایی است که شرایط اکران را ندارد و با اصلاحیه‌هایی رفع توقیف می‌شود. ولی این بار گویا یکی از فیلم‌های سینمایی توقیفی قرار است بدون اصلاحیه و با همان تم و صحنه‌های خشن و زننده اکران شود.

 

 

فیلم سینمایی خانه پدری که به دلیل صحنه‌های خشن و خلاف عرف توقیف شد، از امروز چهارشنبه بدون اصلاحیه‌ اکران خواهد شد و پیش‌فروش بلیت‌های فیلم خانه پدری ساخته‌ی کیانوش عیاری  در سکوت خبری ناگهان در سایت سینماتیکت آغاز شده است. 


رونمایی از اولین تیزر «خانه پدری»

در حالی که اکران فیلم پرحاشیه «خانه پدری» بعد از ده سال توقیف از امروز در سینما‌ها آغاز شده، اولین تیزر این فیلم سینمایی منتشر شد.

 

 

درخواست عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارشاد: جلوی اکران «خانه پدری» را بگیرید

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» از وزیر ارشاد خواست هرچه سریع‌تر جلوی اکران این فیلم ضدخانواده گرفته شود.

 

 

وی افزود: به فیلم «خانه پدری» که با سیاه‌نمایی و خشونت همراه است و مدت‌ها کنترل شده بود، مجدداً مجوز اکران دادند که جای تأسف است.

 

وی اظهار داشت" من نمی‌دانم چه طرح و نقشه و جریان نفوذی پشت این قضایا است که هر دفعه جامعه را با مشکلات ضدارزشی روبه‌رو می‌کند، جامعه ما باید فیلم‌های ارزشی داشته باشد نه فیلم‌های ضدارزشی.

 

واکنش کیانوش عیاری به اکران خانه پدری

کیانوش عیاری، کارگردان فیلم «خانه پدری» تأکید کرد، این فیلم با اعمال اصلاحات مدنظر سازمان سینمایی به نمایش عمومی درآمده و ملاحظات مورد نظر شورای پروانه نمایش برای صدور پروانه نمایش این فیلم سینمایی اعمال شده است.

 

وی می‌گوید: قطعا برای همه تماشاگران «خانه پدری» سوال خواهد شد که چرا این فیلم یک دهه توقیف شده بود، چون هیچ ویرانی یا اتفاق بدی به وجود نمی‌آورد.

 

 

عیاری گفت: آرامشی که ناشی از دیده شدن این فیلم دارد مرا خوشحال و در عین حال متاثر می‌کند که چرا دیگر فیلم‌های من اگر توقیف نشدند، ولی با آن‌ها به گونه‌ای برخورد شد که کم از توقیف نداشت؟ مثل «بودن یا نبودن» که فقط پنج روز اکران شد و بعد توقیف، در حالی که بعدها تلویزیون دو بار آن را پخش کرد و در آن سال‌ها یکی از پزشکان متخصص و مشهور بیماری‌های قلبی اعلام کرد که نمایش این فیلم در تلویزیون آمار اهدای قلب در کشور را به طرز خیرکننده‌ای بالا برد و آیا این اتفاق نباید دست‌کم کسانی را که مسئول توقیف این فیلم بودند خجالت‌زده می‌کرد؟ آیا برای دستاوردهای بسیار کمتر از این در سینمای ایران، هزینه‌های بسیار سهمگین‌تر پیش نیامده؟! اما نه تشکر و نه هیچ قدردانی را بابت این اتفاق شاهد نبودم گرچه انتظاری هم نداشتم.

 

او درباره اینکه به نظرش حس مخاطب «خانه پدری» پس از تماشای آن چه خواهد بود بویژه نسبت به فیلمی که ۱۰ سال قبل ساخته شد؟ گفت: قاعدتا فکر می‌کنم این فیلم بیات نشده و نسبت به آنچه همان ۱۰ سال قبل می‌توانست در ذهن تماشاگر رسوخ کند، تغییری نکرده چون وارد مسائل روز نشده است.

 

عیاری درباره اصلاح این فیلم هر چند جزئی و اینکه چطور پس از چند سال مخالفت با اصلاح، راضی به انجام آن شده است؟ توضیح داد: اصلاحاتی رخ داده ولی در دریافت حس تماشاگر مطلقا خللی ایجاد نشده است. اگرچه این شرایط فعلی، یک توافق است ولی واقعیت این است که تصور می‌کنم شاید  همان چیزی که باعث نمایش این فیلم شده، یک اتفاق بهتر است. الان راضی‌تر هستم و این را محصول گذشت زمان و فروکش کردن حسی که در آن سال‌ها داشتم می‌دانم. اما تاکید می‌کنم که در ارتباط تماشاگر با فیلم خللی ایجاد نشده است.

 

 

در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی و پیری) شخصیت اصلی این فیلم با نام محتشم را که روایت زندگی‌اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده است بازی می‌کنند. سایز بازیگران این فیلم نیز به شرح زیر است: 

 

مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی، معصومه بافنده، آزاده موحدبشیری، رسول سلیمیان، ستاره میرمحمد، آیناز آذرهوش، نگاه خاقانی، ملیکا فردوسیان، پادینا رهنما، مژده همرنگ، حسین فلاح، مرمر جعفری، مهدی خیراللهی، معین الدین عشاقی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین داریوش عیاری بازی کردند. بهزاد عبدی موسیقی متن این فیلم را ساخت و کیانوش عیاری خود شخصاً اثری را تدوین کرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: