صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 24
کد خبر: ۲۵۸۷۲

آیت الله اراکی: شهید مصطفی خمینی مرد علم، اجتهاد و نظر بود/رونمایی از کتاب فرزند ارشد امام (ره) در قم

همزمان با چهل و دومین سالروز شهادت حاج آقا مصطفی خمینی، مراسم گرامیداشت این شهید بزرگ در قم برگزار شده و از کتاب ایشان رونمایی شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ آیین بزرگداشت چهل و دومین سالگرد شهادت مظلومانه آیت الله سید مصطفی خمینی تحت عنوان مجتهد شهید چهارشنبه شب با حضور جمعی از روحانیان و فضلای حوزه در سالن همایش های موسسه آموزشی پژوهشی امام (ره) قم برگزار شد.

 

در این آیین که آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزسی پژوهشی امام خمینی (ره)‌ حضور داشت، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

 

عضو خبرگان رهبری دراین مراسم با اشاره به جایگاه علمی آیت الله سید مصطفی خمینی اظهار داشت: آن مرحوم در زمینه علوم حوزوی مانند فقه، اصول و تفسیر مرد علم و اجتهاد و نظر بود.

 

آیت الله محسن اراکی بیان داشت: مرحوم حاج آقا مصطفی در موضوع های فقهی و اصولی نوشته‌ها و بحث‌های محققانه ای دارد و آنچه به قلم درآورده مفید و موثر می‌باشد.

 

وی آن مرحوم را در موضوع تفسیر قرآن کریم نیز دارای نظرهای فراوانی عنوان کرد و گفت: در موضوع حکمت نیز نوشته‌های خوبی دارد، و در مجموع تسلط او بر شعبه‌های مختلف علمی قابل توجه است.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید راه سید مصطفی را همواره پیموده و از دستاوردهای علمی او استفاده کنند.

 

تولیت مسجد جمکران: سید مصطفی خمینی ساده زیست بود

 

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در این آیین عبودیت و روح معنوی حاکم بر وجود فرزند ارشد حضرت امام را مورد توجه قرار داد و گفت: او به حدی ساده زیست بود که مانند طلبه‌های نجف در خانه استیجاری زندگی می‌کرد، و برغم اینکه شرایط دسترسی به امکانات را داشت ولی حتی حاضر نبود یک خانه محقر را مالک شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان با اشاره به نقش برجسته سید مصطفی خمینی در شکل‌گیری و تداوم نهضت انقلاب اسلامی گفت: از ابتدای نهضت تا زمان شهادت، نه به عنوان یک فرزند بلکه مانند یک سرباز در کنار حضرت امام بود و نقش آفرینی کرد.

 

تولیت جمکران همچنین پرهیز از دنیا طلبی و دوری از شهرت و آقازادگی را از ویژگی های بارز فرزند امام دانست و گفت: حوزه‌های علمیه باید این شخصیت را برای خود یک اسوه و الگو بدانند و راه او را ادامه دهند.

 

مدیر بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز مرحوم مصطفی خمینی را مجاهد فی سبیل الله و یکی از ارکان حوزه های علمیه توصیف کرد و گفت: نکته دردآور این است که شخصیت‌هایی مانند حاج آقا مصطفی در زمان حیاتشان شناخته نمی‌شوند و درباره آنها یک بعدی فکر می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی افزود: اینکه انسانهای بزرگ شناخته نمی شوند و فرصت از دست می رود ،یک فاجعه است.

 

وی سید مصطفی خمینی را انسانی متواضع و فروتن دانست و یادآور شد: خودسازی او بی نظیر بود، به نحوی که خود را یک طلبه حقیر می‌دانست، و همه طلبه‌ها با او رفتار دوستانه و صمیمانه داشتند.

 

وی ادامه داد: از نظر معنوی و تهذیب نفس بی نظیر بود و با طلبه ها حشر و نشر داشت و هرگز خود را برتر و بزرگتر از دیگران نمی‌دید.

 

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی با اشاره به مقام علمی مصطفی خمینی گفت: این شخصیت بزرگ در همه ابعاد علوم اسلامی اعم از تفسیر، فقه، اصول و حتی ادبیات و شعر تبحر کامل و فوق العاده داشت و در عالی ترین درجه بود.

 

آیت الله سید مصطفی خمینی‌ در 21 آذر 1309 خورشیدی در قم دیده به جهان گشود، و در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد و در مدرسه حجتیه قم به تدریس اصول فقه و فلسفه مشغول شد

 

وی با آغاز نهضت انقلاب اسلامی در کنار امام خمینی(ره) پدر بزرگوار خویش، مبارزه علیه حکومت پهلوی را شدت بخشید و در پیشبرد آن نقش بسزایی داشت، مدتی بعد وی در پی اقدام های انقلابی خویش به وسیله عوامل رژیم دستگیر و به ترکیه و عراق تبعید شد.

 

آیت الله علوی گرگانی: فعالیت‌های انقلابی آقا مصطفی خمینی تبیین و ترویج شود

 

آیت الله سید علی محمد علوی گرگانی از مراجع تقلید بر لزوم تبیین و ترویج هرچه بیشتر رویکرد انقلابی مرحوم آقا مصطفی خمینی تاکید کرد.

 

به گزارش چهارشنبه شب مرکز خبر حوزه ، وی در دیدار اعضای کنگره مجتهد شهید( سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ) افزود:حاج آقا مصطفی خمینی فرزند امام راحل یکی از افرادی بود که دارای استعداد و علم فوق‌العاده‌ای بودند ولی شخصیت بسیار مظلومی بودند و مظلومانه هم به شهادت رسیدند.

 

وی افزود:‌ گفته‌شده است که اگر شخصیت کسی را می‌خواهی بشناسی از رفتار دشمن بشناس، شهید مصطفی خمینی شخصیت بسیار شاخصی بودند که در کنار امام راحل درصحنه‌های انقلاب اسلامی حضور داشتند.

 

آیت‌الله علوی گرگانی بابیان اینکه خداوند نمی‌گذارد حق مظلوم از بین برود، ادامه داد:خداوند می‌فرماید همه‌کارهای الهی دارای سنجش می‌باشدو موضوعی که مسلم است سنجش‌ها وجود دارد و افرادی که درراه رضای الهی گام بردارند دارای اجر و پاداش هستند.

 

وی به اعضای این کنگره بیان کرد: فعالیت شما در راستای ترویج شخصیت‌های انقلابی اقدام بسیار مناسبی است و ترویج فعالیت‌های انقلابی و علمی شهید مصطفی خمینی یکی از اقدامات بسیار باارزش و شایسته است.

 

وی گفت:‌ مرحوم امام عنایت ویژه‌ای نسبت به شهید مصطفی خمینی داشتند و مرحوم سید احمد نیز نسبت به برادر بزرگوارش ارادت ویژه‌ای داشتند.

 

آیت الله علوی گرگانی اظهار داشت:‌ همگان باید توجه داشته باشیم که ذکر صالحین بسیار مهم است؛ خداوند دوست دارد از گذشتگان که انسان‌های صالحی هستند یادی شود و این موضوع برای ما امضایی است،اهل‌بیت(ع) فرمودند این اقدام سبب نزول رحمت الهی می‌شود و چه خوب است انسان سبب این اقدام گردد.

کتاب حکومت و ولایت فقیه در قم رونمایی شد

همزمان با چهل و دومین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) کتاب حکومت و ولایت فقیه ترجمه کتاب رساله ولایه فقیه اثر این شخصیت بزرگ چهارشنبه طی آیینی با حضور آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و برخی شخصیت های حوزوی در موسسه آموزشی پژوهشی امام (ره) قم رونمایی شد.

 

یکی از مترجمان این اثر در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: حضرت امام (ره) در سال ۱۳۴۸ وقتی در حوزه علمیه نجف اشرف ولایت فقیه را درس میدادند، از اندیشمندان و صاحبن‌ظران خواستند تا به این موضوع ورود پیدا کنند.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم کریمی بیان داشت: مرحوم حاج آقا مصطفی فرزند برومند امام راحل از جمله شخصیت هایی بود که این درخواست را پاسخ داد، و کتاب رساله ولایت فقیه را به زبان عربی و به صورت یک نسخه خطی در ۸۰ صفحه و یک مقدمه، ۲ پیش گفتار و ۹ فصل به رشته تحریر درآورد.

 

وی با بیان اینکه این کتاب برای نخستین بار در دهه ۷۰ هجری شمسی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام چاپ شد، افزود: این اثر به مدت یک سال به زبان فارسی ترجمه و در ۱۵۰ کلمه چاپ و منتشر شدهاست.

 

کریمی ، آشنایی با افکار سید مصطفی خمینی در رابطه با ولایت فقیه را هدف اصلی ترجمه کتاب مذکور عنوان کرد و ادامه داد: در مسیر ترجمه این کتاب بیش از ۲۸ عنوان کتاب و اثر مورد مطالعه قرار گرفت.

 

وی در تبیین مزیت های این کتاب بیان کرد: تا قبل از نوشته شدن آن هیچ کس در رابطه با ولایت فقیه به آیه های قرآن استدلال نکرده بود، ولی حاج آقا مصطفی در آن پنج آیه قرآن کریم را مطرح و بعد به روایتها می‌پردازد.

 

وی افزود: در این کتاب آگاهی به امور زمان و همچنین توانایی برای اداره جامعه به عنوان دو ویژگی مهم و ضروری ولی فقیه مطرح و تاکید شده اگر این این مشخصه وجود نداشته باشد موجب بدبینی مردم به اسلام می‌شود.

 

وی تبیین موضوع تزاحم فقها و ممنوعیت مخالفت فقیهان با ولی فقیه حاکم را از دیگر مطالب مهم این کتاب دانست و گفت: بیان روایت هایی در خصوص ممنوع بودن قیام و تشکیل حکومت در زمان غیبت امام معصوم از جذابیت های این کتاب است.

 

سید مصطفی خمینی‌ در 21 آذر 1309 خورشیدی در قم دیده به جهان گشود و در یکم آبان ۱۳۵۶ به طرز مشکوکی در نجف به شهادت رسید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: