صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 25
کد خبر: ۲۵۹۹۱

نقش برخی چهره‌های فرهنگی در رشد آمدنیوز

گروه سیاسی رادیو ایران به بهانه دستگیری روح الله زم به بررسی موضوع فیک نیوزها، افزایش سواد رسانه‌ای و مقابله با کانال‌های دروغ پرداز همچون آمدنیوز پرداخت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ زهیر اصفهانی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد رسانه با اشاره به نقش و عملکرد اشتباه برخی چهره‌های فرهنگی در رشد خبر جعلی گفت: به خاطر وجود این افراد و نیز برخی عناصر مرتبط با روح الله زم در کشور، کانال آمدنیوز که از سال ۹۴ تا ۹۵ تنها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ دنبال کننده داشت به یکباره با جهش تعداد اعضا روبرو شد تا جایی که این کانال شایعه پراکن در برخی موارد ایجاد مشکل کرد.

 

زهیر اصفهانی روشنگری نکردن به موقع رسانه‌های رسمی را از مشکلات کشور دانست و گفت: به همین دلیل است که در نبود خبر درست، شایعه سازان رشد می‌کنند.

 

وی شگرد «فریب اغنایی» را یکی از محور‌های کانال‌های شایعه پراکن دانست و افزود: در این تکنیک بخش کوچکی مثلا حدود ۳۰ درصد از یک خبر درست عنوان می‌شود، اما آن را با بخش بزرگی از اخبار خودساخته و دروغ تلفیق می‌کنند تا مخاطب آن را باور کند.

 

این استاد علوم ارتباطات ادامه داد: زم خود به تنهایی یک فرد دسته چندم بود، اما با اتاق فکری که وی را حمایت می‌کرد به اینجا رسید و با انتشار اخبار دروغ موجب ایجاد التهاب در کشور شد وبا ابراز تاسف از ضعف‌های گوناگون جبهه داخلی در حوزه رسانه تاکید کرد: باید در زمینه انتشار اخبار خطوط قرمز تصنعی را در هم بشکنیم و گمان نکنیم که بیان واقعیت‌ها جامعه را دچار التهاب می‌کند، زیرا در نبود اخبار درست امثال آمدنیوز‌ها هستند که رشد می‌کنند.

 

وی سواد رسانه‌ای را از ضروریات امروز دانست و تاکید کرد: باید نحوه صحیح دریافت، مصرف و تحلیل اخبار را با استفاده از این موضوع کسب کنیم تا بتوانیم براساس آن درست تصمیم بگیریم.

 

اصفهانی با انتقاد از برخی همایش‌ها که در آن سواد رسانه‌ای را با زبانی پیچیده به مردم معرفی می‌کنند، تصریح کرد: گاهی شاهدیم که سواد رسانه‌ای را با کلماتی سنگین و پیچیده به مردم معرفی کرده و آن را بسیار سنگین جلوه می‌دهند، درحالی که سواد رسانه‌ای به زبان ساده یعنی نحوه استفاده درست از رسانه ها.

 

وی یکی از مشکلات کشور را در این زمینه کمبود مطالعه عمومی دانست و گفت: نبود سواد رسانه‌ای تنها دربرگیرنده افراد باسطح تحصیلات پایین نیست، بلکه گاهی می‌بینیم افرادی با مدارج بالای دانشگاهی هم از آن بی بهره اند.

 

این استاد دانشگاه به توانمندی غربی‌ها در حوزه رسانه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه باید اعتراف کنیم که آن‌ها در این زمینه از ما قوی‌تر هستند و زمین بازی را یاد گرفته اند؛ به عنوان نمونه ناوگان دهم نیروی دریایی آمریکا یا ناوگان ۲۴ هوایی آن بدون داشتن حتی یک ناو یا هواپیما به صورت متمرکز روی عملیات سایبری کار می‌کند؛ این یعنی توجه ویژه‌ای که آن‌ها به فضای مجازی دارند.

 

اصفهانی در پایان به بررسی موضوع فیلترشکن ها اشاره نمود واینکه علیرغم استفاده از نرم افزارهای فیلترشکن وتغییرip دراستفاده از سایت ها وپیام رسان های بیگانه ، به لحاظ پیشرفت وتوانایی بالفعل متخصصان وکارشناسان سایبری داخلی،شناسایی اینگونه کاربران براحتی میسر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: