صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۱
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 14
کد خبر: ۲۶۰

استعفای نجفی؛ بیماری یا بازی جبری در پازل اصلاح طلبان و کارگزاران؟

در حالیکه نجفی جز خسران و ریزش پایگاه اجتماعی، ثمری برای اصلاح طلبان نداشته و از سوی دیگر، کارگزاران نیز چندان دل خوشی از حضور او بر کرسی بهشت ندارند، لاجرم او تن به مطالبه جریان سیاسی متبوع خویش داده و حال خواسته یا ناخواسته دست به نگارش استعفا زده است.
به گزارش "راهبرد معاصر"؛ 23اسفندماه بود که خبر استعفای ناگهانی نجفی در صدر اخبار رسانه های مجازی و سایت های خبری قرار گرفت. خبر در عین دارا بودن اهمیت اما تناقضات فراوانی را نیز حول محور خود قرار داده بود.


برخی از اعضای شورای شهر از جمله نژادبهرام و رسولی ابتدای امر درصدد تکذیب ان برامدند اما در ادامه خبرگزاری برنا به نقل از نجفی این خبر را تایید کرد. اما نکته اینجاست که ریشه اصلی اظهارات پارادوکسیکال اعضای شورای شهر چه بود؟


گویا نجفی نامه استعفای خود را به محسن هاشمی ارائه کرده بود و او تنها شخصی بود که ازین استعفا مطلع بود. نجفی در این نامه بیماری خود را دلیل اصلی استعفای خود دانست، بیماری ای که بنا به ادعای روزنامه قانون سرطانی ست که این روزها نجفی با آن دست و پنجه نرم می کند.


اما اینکه چگونه به یکباره نامه نجفی که به شخص هاشمی ارائه شده بود سر از رسانه ها در آورد نکته ایست که پاسخش را می توان در روزهای آتی و فرجام انتخاب شهردار پایتخت جست و جو کرد. نجفی که بهمن ماه مدعی بود تحت فشار است اما ایستاده در اسفند ماه دست به قلم می شود و استعفای خود را تقدیم رئیس شورا می کند. آیا بیماری تاثیربرانگیز نجفی موضوعی بوده که او در بهمن ماه از آن بی اطلاع بوده است؟


اما ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی این استعفا را نه ریشه در بیماری نجفی، بلکه محصول ناکارآمدی شورای شهر و شخص نجفی می داند و تاکید می کند: « متاسفانه از زمانی که شورای شهر یک بار دیگر در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفته و شهردار منتخب آنها راهی شهرداری شده است شاهد افزایش تنش و عدم توجه به امور مورد نیاز شهر هستیم, شهرداری که بعد از شش ماه بدون ارائه گزارش عملکرد در حال استعفا دادن است آن هم در شب عید! یقینا اصلاح طلبان یک بار دیگر در اداره شهر شکست خورده و ناکارآمدی ایشان به اثبات رسیده است.»


نکته بدیهی اینجاست که نجفی طی قریب به 7 ماه جلوس برکرسی بهشت آورده عمرانی و فرهنگی برای پایتخت نشنینان نداشته است، او نه تنها آورده ای طی قریب به 200 روز مدیریت خود در شهرداری تهران نداشته بلکه با عملکرد خود کیفیت زندگی شهروندان را نیز کاهش داد.


نجفی ناکام در مدیریت بحران ها

کارنامه نجفي در مدیریت بحران های شکل گرفته در پایتخت طی 7 ماه اخیر چیزی جز مردودی ندارد. او که پس از زلزله تهران می بایست براساس نص صریح قانون جلسه مدیریت بحران را در شهرداری پایتخت و با حضور متولیان امر برگزار می کرد به یکباره از دسترس خارج شد تا این امر بر دوش استاندار تهران، در محل استانداری منتهی در غیاب مدیر جلسه و آقای شهردار برگزار شود. هر چند شایعه شده بود که او پس از زلزله قصد سفر به کیش کرده و خود را به جزیزه خوش و آب و هوا رسانده، اما نجفی زیر بار این موضوع نرفت هر چند هرگز برای افکارعمومی روشن نشد که در ان شب سرد که مردم در خیابان ها به سر بردند، آقای شهردار دقیقا کجا بود؟


مدیریت خسته در اداره پایتخت

بارش برف با حجم بالا و در مدت محدود در تهران و در اوایل بهمن ماه موضوعی بود که هواشناسی کشور پیش بینی های لازم را در این خصوص کرده بود، اما عدم انسجام تیم مدیریت بحران شهرداری و نداشتن تخصص در خصوص نحوه مواجهه با این رخداد طبیعی، عملا تهران در یک بازه زمانی کوتاه مدت به تعطیلی کشاند. یخ زدگی معابر اصلی و فرعی، سرخوردن خودروها و تشدید تصادفات، آسیب دیدگی شهروندان، شکسته شدن شاخه های درختان زیر سنگینی برف و آسیب رساندن به خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان و کوچه ها و همچنین به تعطیلی کشاندن مدارس و تاخیر دوساعته در آغاز به کار اداره جات و سازمان ها تنها بخشی از مدیریت خسته تیم نجفی در رویارویی با یک پدیده طبیعی و پیش بینی شده بود



نجفی آمد، حقوق کارگران مترو قطع شد

نجفی برای کارگران خط 7 مترو تهران برابر با شروع کابوسی 7ماهه بود، چراکه پس از حضور نجفی در بهشت یک ریال از حقوق خود را دریافت نکردند. موج اعتراضات به حق کارگران با بی اعتنایی متولیان امر روبرو شد تا جایی که از نیروی انتظامی خواسته شد برای مقابله با اعتراضات با کارگران مقابله کند، البته در ویدئویی که بسیاری از مخاطبین آن را به نظاره نشستند مسئول نیروی انتظامی از متولیا امر خواسته بود به جای درخواست مقابله ما با کارگران حقو حقوق آن ها را پرداخت کنید.


یک بام و دوهوای مدیران شهری پایتخت

عدم پرداخت حقوق کارگران با بیکاری قریب به 7000کارگر و کارمند شهرداری تهران همراه شد. دلیل مدیران شهری پایتخت تنها یک مورد بود، بودجه نداریم. این در حالی بود که پیش از این نجفی شهردار تهران گفته بود: «به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم البته اگر کسانی اهل کار نباشند و یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می گرفتند حساب آنها جدا است اما باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم».


به هرشکل مدیران شهری در حالی دست به تعدیل این رقم از کارگران و کارمندان شهرداری زدند که همزمان استخدام هایی از افراد سفارش شده را در دستور کار قرار داده بودند.


چندی پیش بود که خبری مبنی بر سوء استفاده برخی از اعضای شورای شهر و یکی از فعالان سیاسی جریان اصلاحات و رئیس بنیاد باران - متعلق به رئیس دولت اصلاحات - در شهرداری تهران منتشر شد. این خبر که ابتدا در کانال تلگرام باشگاه روزنامه نگاران ایران نشر یافت این بود: «جواد امام، مجید فراهانی و زهرا نژآدبهرام. یکی بسازبفروش را معاون اجتماعی کرده و آن یکی دامادش و یکی دیگر دخترخاله ش را، منبعی میگفت از 250 نفری که در این چندماه وارد شهرداری شده اند بیشتر از 40 درصد فامیل هستند.»


حال بماند که پس از مدت زمانی کوتاه از نشر این خبر مرتضی حاجي رئیس موسسه همشهری پس از استخدام پسرش در این موسسه، در اوج بحران مالي و با وجود چند خودروي مناسب در موسسه، يك سواري مزدا به قيمت ١٢١ ميليون تومان را از جيب مردم خريداري كرد. اخراج 7هزار کارگر و کارمند شهرداری را آن هم بدون اطلاع قبلی و درست درشب عید در کنار استخدام برخی سفارش شده ها، یک بام و دوهوایی بود که مدیران شهری پایتخت با لیدری نجفی به شکل شگفت انگیزی عملیاتی شد.


هنجارشکنی در برج میلاد، لبخند رضایت نجفی!

در همایشی که به شهرداری تهران و به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در برج میلاد برگزار شد، رخدادهایی منافی با شئونات اسلامی و هنجارهای جامعه به وقوع پیوست. رقص دخرتانی 13 ساله پیش چشم نجفی که اتفاقا با تشویق های او همراه بود.


حال بماند که متولیان برگزاری این مراسم سخن از «13 ساله» بودن دختران و نرسیدن آن ها به «سن تکلیف» تاکید داشتند! شهردار تهران وقتی با هجمه مردمی ورسانه ای در نقد این رفتار خلاف عفت روبرو شد در کمتر از 24 ساعت واکنش توئیتری داشت و علیرغم لبخند رضایت در مراسم، انتقاد نرمی را متوجه شکل برگزاری آن نمود. در حالیکه شهردار تهران پروژه ای برای ارتقای سطح زندگی شهروندان کلید نزد، اما نشان داد در ایجاد حاشیه و بسط رفتارهای هنجارشکن ظرفیت های مناسبی دارد.


خروج اضطراری نجفی از دایره اجرایی اصلاح طلبان

در حالیکه نجفی جز خسران و ریزش پایگاه اجتماعی، ثمری برای اصلاح طلبان نداشته و از سوی دیگر، کارگزاران نیز چندان دل خوشی از حضور او بر کرسی بهشت ندارند، لاجرم او تن به مطالبه جریان سیاسی متبوع خویش داده و حال خواسته یا ناخواسته دست به نگارش استعفا زده است. اصلاح طلبان با وجود عملکرد ضعیف دولت با حواشی و ریزش های تصاعدی روبرو شده اند و حال اگر قرار باشد عملکرد نجفی هم به این معضل ضریب دهد چه بهتر که شخصی دیگر سکاندار این پست اجرایی حساس و اثرگذار باشد.


هرچند گمانه زنی در خصوص سرپرستی حناچی در شهرداری تهران مطرح می شود و محسن هاشمی نیز اعلام کرده رغبتی برای حضور در بهشت ندارد، اما تجربه ثابت کرده چندان نمی توان به اظهارنظرات چهره های جریان خاص حساب ویژه بازکرد.


باید دید آیا بار دیگر کارگزاران همانند انتخابات مجلس و شورای شهر که اکثریت گزینه های مطلوب خود را به اصلاح طلبان تحمیل کردند، این بار نیز موفق عمل خواهند کرد و محسن هاشمی را راهی بهشت می کنند؟ آیا تغییر فاز رفتاری رئیس شورای شهر طی هفته های اخیر و همزمان شدن آن با احتمال تصدی پست مدیریت شهرداری تهران می تواند از او گزینه ای برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری اصلاح طلبان و کارگزاران بسازد؟

نظر شما