صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۱۹
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 02
کد خبر: ۲۶۶۲۷

نخستین گشتزنی مشترک روسیه و ترکیه در شمال سوریه

نخستین گشتزنی نیروهای نظامی روسیه و ترکیه مبتنی بر توافق سوچی به مدت چهار ساعت در منطقه مرزی سوریه با ترکیه پایان گرفت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ توافق چندی پیش رجب طیب اردوغان با ولادمیر پوتین گویا تا کنون موفقیت آمیز بوده و از میزان تنش ها در شمال سوریه به نحو چشمگیری کاسته است.

 

خروج شبه نظامیان کُرد از منطقه ای به عمق سی کیلومتر در شمال سوریه، با نظر مساعد تُرک ها مواجه شده و زمینه ثبات نسبی در منطقه را فراهم نموده است. عصر روز گذشته نخستین گشتزنی مشترک روسیه و ترکیه در شمال سوریه به مدت چهار ساعت پایان یافت.

 

این گشت‌زنی برای ایجاد منطقه امن و تامین امنیت آن با 8 دستگاه خودرو زرهی به تحت نظارت یک دستگاه پهپاد صورت گرفت.

 

کاروان نظامی ترکیه متشکل از خودروهای زرهی با پرچم ملی از حومه روستای «سویملی» شهرستان کیزیل‌تپه استان ماردین وارد سوریه شد و به کاروان روسی پیوست.

 

این ماموریت در محدوده 40 کیلومتری شرق راس العین و 30 کیلومتری شرق قامشلی در شمال سوریه به مدت 4 ساعت اجرا شد.

 

کاروان ترکیه پس از اتمام این گشت‌زنی به خط مرزی بازگشت. بسیاری از خبرنگاران در نطقه صفر مرزی ترکیه-سوریه تحولات منطقه را دنبال می‌کنند.

 

توضیحات چاووش‌اوغلو درباره گشت‌زنی مشترک ترکیه و روسیه

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ارتباط با گشت‌زنی مشترک ترک-روسی اعلام کرد شهر قامشلی بخشی از محدوده 30 کیلومتری که تروریست‌ها از آنجا اخراج خواهند شد به شمار می‌رود.

 

وی افزود: "گشت‌زنی مشترک در محدوده‌ای به عمق 10 کیلومتر به‌جز قامشلی انجام خواهیم داد که آغاز شده است. شهر قامشلی داخل محدوده 30 کیلومتری که تروریست‌ها از آنجا اخراج خواهند شد، قرار دارد، چون نیروهای رژیم اسد آنجا حضور دارند".

 

چاووش‌ اوغلو با بیان اینکه سال‌هاست می خواهند به همراه آمریکا این گروه‌های تروریستی را از منبج خارج کنند، گفت:

 

"اگر در میز مذاکره قدرتمند باشید به خواسته‌های خود می رسید. اگر عملیات را انجام نمی دادیم این اتفاقات رخ نمی داد. با نابودی کریدور تروریستی که قصد ایجاد آن در مرزهای جنوبی ترکیه را داشتند، نقشه بزرگی را بر هم زدیم.

 

وزیر خارجه ترکیه گفت: ما این نقشه را خنثی کردیم. می‌خواستند در این یک دولت تروریستی را ایجاد کنند. فرانسه و اسرائیل نیز آنها را هدایت می‌کردند. تاکنون هیچکدام از آنها نیز نگفته‌ که چنین تلاشی را انجام نداده است".

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: