صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۱۲
  • دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 05 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 02
کد خبر: ۲۶۷۰۷

افزایش حمایت از نظام ریاست جمهوری در عراق

پس از حمایت رهبر فراکسیون الفتح از ایده نظام ریاستی، رهبر جناح النصر نیز از این ایده استقبال نمود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قریب به یک ماه از آغاز اعتراض های مردمی به فساد در عراق می گذرد. در این میان گروه های سیاسی ضمن حمایت از خواست مردم، برنامه هایی را برای تحولات بنیادین در نظام سیاسی عراق در راستای اصلاحات مطلوب مردم ارائه داده اند.

 

تغییر قانون اساسی و تغییر سیستم حاکم از پارلمانی به ریاستی از جمله ایده هایی است که توسط برخی جریان های سیاسی مطرح شده است. مطرح ترین چهره سیاسی عراق که ایده فوق را مطرح نمود؛ هادی العامری بود. رئیس ائتلاف الفتح عراق شب گذشته نظام پارلمانی در این کشور را ناکارآمد دانست و خواستار تغییرات در قانون اساسی عراق شد.

 

رئیس ائتلاف الفتح در عراق می‌گوید نظام پارلمانی در این کشور شکست خورده و باید به دنبال نظام دیگری بود.

 

او شامگاه جمعه (دهم آبان) طی بیانیه‌ای کوتاه، راه حل برون‌رفت از بحران کنونی عراق را اصلاح فرآیند سیاسی زیر نظر قانون اساسی این کشور دانست.

 

عامری با بیان اینکه کشور عرق به اصلاحات و تغییرات ریشه‌ای در قانون اساسی نیاز دارد، گفت: «شکست سیستم پارلمانی در عراق محرز شده است برای همین، چاره‌ای جز تبدیل آن به نظامی که مناسب اوضاع ما باشد، نیست».

 

نظام سیاسی در عراق نظام پارلمانی بوده و نخست‌وزیر در این کشور بالاترین مقام اجرایی است و منصب ریاست‌جمهوری بیشتر تشریفاتی و فاقد قدرت اجرایی است.

 

رئیس ائتلاف الفتح عراق همچنین گفت که شوراهای شهر و استانداری‌ها نیز از جمله سازمان‌هایی است که شکستشان ثابت شده و باید این شوراها لغو شده و مردم بتوانند استاندار را مستقیما انتخاب کنند.

 

پس از اظهارات العامری؛ عصر امروز جریان نصر به رهبری حیدرالعبادی نخست وزیر پیشین عراق نیز از این ایده حمایت نمود. عضو ائتلاف النصر به رهبری نخست وزیر سابق عراق از حمایت این ائتلاف از تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری در این کشور مطابق با خواسته ملت خبر داد.

 

«ندى شاکر جودة» عضو ائتلاف النصر در پارلمان عراق در اظهاراتی خبری گفت: ملت عراق خواهان تغییر اساسی سیستم حکومتی هستند و رویکردهایی برای تغییر به سمت نظام ریاست جمهوری وجود دارد.

 

به گزارش وبگاه خبری بغداد بوست، جودة اظهار داشت: نظام ریاست جمهوری وجود پارلمان را از بین نمی‌برد و در عین حال منوط به تصمیم کمیته‌هایی است که برای اصلاح قانون اساسی تشکیل می‌شود. علاوه بر اینکه تغییر به سمت نظام ریاست جمهوری نیاز به رأی مردم دارد.

 

وی ادامه داد: مشکل مردم در حضور این یا آن شخصیت در دولت نهفته نیست ، بلکه مشکل عمیق‌تر است و در تسلط برخی جناح‌ها بر صحنه سیاسی نهفته است که مردم و خواسته‌های آنها را فراموش می‌کنند.

 

نماینده عراقی گفت: تغییر در عراق باید جامع و بنیادی باشد ، به ویژه که هنوز خون در خیابان جاری است ، در حالی که سیاستمداران این کشور هنوز هم مزایا و منافع خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: