صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 03
کد خبر: ۲۶۷۴۶

درخواست اروپایی ها از عراق برای پذیرش داعشی ها

یک منبع عراقی از درخواست دولت های اروپایی از بغداد جهت پذیرش شهروندان اروپایی عضو داعش در این کشور خبر داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حل معضل شهروندان اروپایی عضو داعش، به چالشی فراگیر برا اعضای اتحادیه اروپا بدل شده است. چندی پیش دولت عراق هرگونه پذیرش این تروریست ها در خاک کشورش را رد کرده بود. احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که بغداد صرفا تروریست‌های داعشی و خانواده‌هایشان را که تابعیت عراقی دارند تحویل می‌گیرد و آنها به زودی در دادگاههای عراق محاکمه خواهند شد.

 

با این حال اروپایی ها مجددا بیکار ننشسته و مجددا دست بکار شده اند. یک منبع سیاسی عراقی شب گذشته از درخواست مسئولان اروپایی برای انتقال ۱۳ هزار داعشی از سوریه به عراق خبر داد.

 

این منبع به روسیاالیوم گفت: مسئولان اروپایی اخیرا به عراق سفر کرده و از مسئولان این کشور خواسته‌اند داعشی‌های موجود در سوریه را به عراق منتقل و آنها را محاکمه کنند اما بغداد این درخواست را نپذیرفته است.

 

حمله ترکیه به شمال سوریه، وضعیت زندانیان داعشی در زندان‌های شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» را به مخاطره انداخته و در هفته گذشته کردها اعلام کردند که دهها زندانی داعش توانسته‌اند از زندان‌ها بگریزند.نگرانی ها برای طرف اروپایی زمانی بیشتر شده که ترکیه از احتمال انتقال آنان به اروپا خبر داده است.

 

وزیر کشور ترکیه ضمن انتقاد از «انفعال» کشورهای اروپایی در این زمینه گفت: «این برای ما قابل قبول نیست. غیرمسئولانه نیز هست.»وی افزود: «ما اعضای دستگیرشده گروه داعش را به کشورهایشان باز می گردانیم.»

 

کشورهای اروپایی تمایل ندارند شهروندانشان که در سوریه برای داعش می‌جنگیدند و حال به اسارت گرفته شده‌اند، به کشورهایشان بازگردانده شوند.

 

دولت بریتانیا تابعیت تعدادی از شهروندانش را که به داعش پیوسته بودند، لغو کرده است.

 

کردها که در جنگ علیه داعش در شمال سوریه نقش مهمی داشتند هزاران سرباز داعش و بستگان آنها را در زندان‌ها و اردوگاه‌ها تحت نظر دارند.

 

به نظر می‌رسد ترکیه برخی از اعضای داعش را که در زمان حملات اخیر این کشور به مواضع کردها در شمال شرق سوریه از اسارت کردها گریخته‌اند، دستگیر کرده است.

 

طبق آخرین آمار ۱۲ هزار تروریست داعشی در زندان‌های نیروهای دموکراتیک سوریه به سر می‌برند که از این تعداد سه هزار داعشی تبعه ۵۴ کشور جهان هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: