صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۲۴
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 03
کد خبر: ۲۶۷۸۰

هشتاد شرکت ایرانی سالانه بیش از صد میلیون دلار صادرات دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از وجود بیش از ده هزار شرکت اقتصادی فعال در بخش صادرات سخن به میان آورده و اظهار داشت هشتاد شرکت از شرکت های یاد شده سالانه بیش از صدمیلیون دلار صادرات دارند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمارهای گمرک کشور از تجارت خارجی ایران تا پایان مرداد ماه نشان می‌دهد در 5 ماه نخست امسال، حجم تجارت خارجی کشورمان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8 درصد کاهش داشته است.

 

بر اساس آمارهای اعلامی، صادرات غیرنفتی کشورمان در 5 ماه منتهی به مرداد ماه، 17 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با صادرات 19 میلیارد و 590 میلیون دلاری ایران در 5 ماه نخست سال 97، شاهد کاهش 9.14 درصدی در صادرات غیرنفتی خود در سال 98 هستیم.

 

این کاهش صادرات در حالی بوده که از نظر وزنی، صادرات ایران در این مدت به نسبت مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به 30 درصد افزایش داشته است که شاید بتوان آن را به معنای صادرات کالاهای کم‌ارزش‌تر در سال جاری معنا کرد.

 

افروز بهرامی با اشاره به تعداد شرکت‌های صادرکننده رسمی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر 10 هزار صادرکننده رسمی در کشورمان ثبت شده است اما نکته قابل توجه آنجا است که از میان این تعداد، تنها یک شرکت در ایران وجود دارد که سالانه صادراتی بیش از یک میلیارد دلار دارد.

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: همچنین تعداد صادرکنندگانی که سالانه بیش از 100 میلیون دلار صادرات دارند، 80 شرکت است و 400 شرکت در ایران وجود دارند که صادرات سالانه‌ای بیش از 10 میلیون دلار دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد صادرات کشور توسط صادرکنندگانی اتفاق می‌افتد که سالانه صادراتی معادل 10 میلیون دلار و بیشتر دارند.

 

بهرامی گفت: این آمار نشان می‌دهد که از میان 10 هزار صادرکننده رسمی کشور، تعداد بسیار کمی، صادرات بالای 10 میلیون دلار دارند و این تعداد بسیار کم، حجم عمده صادرات کشور را انجام می‌دهند.

 

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در چنین شرایطی باید به سمت توانمندسازی شرکت‌های صادراتی حرکت کرد.

نظر شما