صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 07
کد خبر: ۲۷۲۱۳

بدهی 20 هزار میلیاردی دولت به خسارت دیدگان سیل اخیر

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به خسارت 36 هزار میلیارد تومانی کشور ناشی از سیل ابتدای سال، از پرداخت 16 هزار میلیارد تومان از خسارت ها از سوی دولت خبر داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ وقوع سیل ابتدای سال در اقصی نقاط کشور همزمان با تشدید فشارهای حداکثری ایالات متحده، خسارت سنگینی را از همان ابتدای سال به کشور وارد نمود. محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه روز پنجشنبه در نشست شورای دانشگاه گیلان در رشت افزود: در یک سال گذشته حداقل ۳۶ هزار میلیارد تومان خسارت از سیل بر ما وارد شد که بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان را پرداخت کردیم که البته موعد پرداخت بقیه مبالغ فرا نرسیده است.

 

وی با بیان این که بیش از هشت هزار میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگان داده ایم، اظهار داشت: همه این اقدامات در اوج تحریم ها و در شرایط سخت انجام گرفته است.

 

وی با اشاره به تحریم ها علیه ایران در یک سال گذشته، خاطر نشان کرد: این تحریم ها نیاز به بازگویی ندارد ، سال های ۹۰ و ۹۱ که تحریم ها آغاز شد ابتدا با کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز تا برسد نفت در برابر غذا، در این شرایط دولت یازدهم مدیریت کشور را به دست گرفت و تلاش کرد تا وارد این عرصه یعنی نفت در برابر غذا نشود.

 

معاون رئیس جمهوری با بیان این که  بر این اساس وارد مذاکره شدیم اما با همه بد عهدی هایی که صورت گرفت، تصمیم ملی درستی در این باره گرفتیم، تصریح کرد: ما مذاکرات را آغاز کردیم، به جهانیان نشان دادیم و تمام تلاشمان را به کار گرفتیم و اعلام کردیم که مذاکره برد برد صورت گیرد و در مجموع نیز نتیجه نسبی را به دست آوردیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در شرایط تحریم هستیم، تحریمی عمیق تر از تحریم نفت در برابر غذا که در سال ۹۲ تلاش کردیم به آن نرسیم، اما علارغم محدودیت هایی که بر ما وارد کردند، یک روز پرداخت پرسنلی را به تاخیر نینداختیم.

 

نوبخت در ادامه سخنانش با اشاره به اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی از سال گذشته تاکنون در کشور اظهار داشت: با توجه به همه تحریم ها و شرایط سخت طرح های عمرانی و زیرساختی تکمیل شده و در حال استفاده است.

 

وی در ادامه سخنانش با اشاره به شوک به وجود آمده در بازار ارز کشور خاطر نشان کرد: این بازار اکنون در کنترل قرار گرفته، ضمن این که نرخ تورم با توجه به این که بالاست اما روند کاهنده در پیش گرفته است.

 

وی در خاتمه بیان داشت: همه این اقدامات در شرایط سخت و تحریم محصول برنامه ها، طرح ها، پی گیری ها و امیدهایی به آینده است که وجود دارد و ما پیش می رویم.

 

افتتاح یک هزار واحد مسکن مددجویی در گیلان با حضور نوبخت

محمدباقر نوبخت، در مراسم افتتاح هزار واحد مسکن مددجویی گیلان که با حضور رئیس کمیته امداد کشور در یکی از روستاهای صومعه سرا برگزار شد، ضمن تبریک آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه کشور در ۲۹ بخش و ۱۵ حوزه فرابخشی در چارچوب قانون مصوب مجلس در حال اجراست که آثار آن در حوزه‌های زیرساختی نظیر راه، راه آهن، احداث سدها، جاده‌ها و ... برای رشد و توسعه کشور مشهود است.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر توجه به مددجویان، افزود: با توجه به اهمیت موضوع یک برنامه تکمیلی را صرفا برای محرومین آغاز کردیم، که در قالب این برنامه احداث تعداد دو هزار مسکن مددجویی در دستور کار قرار گرفت و امروز هزار واحد تحویل داده می‌شود، تا پایان سال نیز هزار واحد دیگر در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد. این واحدهای مسکونی در تمامی شهرستان‌های استان گیلان در مجموع بازیربنای ۴۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان احداث شده است.

 

وی با اشاره به خسارات ناشی از سیل اخیر، اضافه کرد: در پی اقدام استاندار گیلان در برآورد خسارات ناشی از سیل سال گذشته، رقم مورد نیاز بلافاصله به استان تخصیص یافت تا اقدامات بازسازی صورت گیرد، تا جایی که در توان دولت باشد در کنار مردم خواهد بود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سالجاری که بودجه کشور حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان است، بیشترین سهم بودجه معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان صرف امور رفاهی ارگان‌هایی نظیر بهزیستی، کمیته امداد و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

 

وی بیان کرد: بعد از امور رفاهی، بخش آموزش و پژوهش با ۷۴ هزار میلیارد تومان اعتبار بیشترین سهم تخصیصی از بودجه کشور را دارد، لذا این اعتبارات نشان می‌دهد که اهم تمرکز دولت بر امور رفاهی مردم است.

 

نوبخت در خصوص بودجه سال ۹۹، اضافه کرد: در آخرین مراحل تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هستیم و تا ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه می‌کنیم.

 

رویکرد دولت در توزیع منابع به سمت امور رفاهی مردم است

محمد باقر نوبخت روز پنجشنبه در حاشیه مراسم  افتتاح مسکن مددجویان در تولم شهر صومعه سرا  در جمع خبرنگاران افزود:  ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه  مربوط به کمیته امداد، بهزیستی و بخشی از کمبودهایی است  که در صندوق های بازنشستگی وجود دارد.

 

وی اظهار کرد:  بعد از این رقم؛  بخش  آموزش و پژوهش است که در حد ۷۴ هزار میلیارد تومان است که  این نشان می دهد که نگاه دولت در توزیع  و تسهم منابع مالی عمدتا به سمت امور رفاهی مردم است.

 

وی اظهار کرد: البته این رقم هم  برای رفاه متناسب با شان مردم ناکافیست اما بیش از این امکان پرداخت نداریم و افزایش و  بزرگی سهم  امور رفاهی در بودجه نشانگر نوع نگاه نظام و دولت به این امر است .

 

نوبخت گفت: برای سال ۹۹ هم در آخرین مراحل تهیه و تنظیم بودجه هستیم و همانطوری که در قبل از پانزدهم ابان ماه گزارش بودجه شرکت های دولتی را تقدیم مجلس کردیم تا پانزدهم آذر ماه هم بودجه سال آینده را با وجود همه تحریم های ظالمانه و غیر انسانی که از سوی دشمنان ملت در حال اعمال است ، خواهیم داد.

 

 رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به   برنامه حداقل ۱۵ درصدی افزایش حقوق ها گفت: هر آنچه که امسال برای امور رفاهی و حقوق و  دستمزد کارکنان پرداخت خواهیم کرد ،  سال آینده با وجود همه تحریم ها و استمرار ان ها حداقل ۱۵ درصد  پرداخت به کارکنان دولت، بازنشستگان و همچنین مددجویان و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، از سوی دولت افزایش خواهد یافت .

 

 یک هزار واحد مسکن مددجویی در گیلان بطکر همزمان  در تولم شهر صومعه سرا  با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به بهره برداری رسید.

 

 افتتاح ساختمان دانشکده جدید کشاورزی ، کلنگ زنی زورخانه رشت در مجموعه ورزشی شش هزار نفری ، بازدید از کتابخانه مرکزی رشت و شرکت در جلسه اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه های سفر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به گیلان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: