صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۵۹
  • چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 24 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 14
کد خبر: ۲۷۸۸۶

در دیدار ترامپ با اردوغان چه گذشت؟

رئیس جمهور ترکیه در این دیدار تلاش نمود تا رضایت همتای آمریکایی اش برای تروریستی نامیدن یگان های مدافع خلق کُرد را بدست آورد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دیدار دوجانبه رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ؛ روسای جمهور ترکیه و ایالات متحده آمریکا شب گذشته در کاخ سفید واشنگتن به پایان رسید.

 

این دیدار پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام شد و یک ساعت و 15 دقیقه به طول انجامید.

 

امینه اردوغان همسر رئیس جمهور ترکیه و ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهور آمریکا نیز در این نشست شرکت کردند.

 

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت اوبراین مشاور امنیتی کاخ سفید نیز حضور داشتند.

 

بعد از دیدار هئیت های ترکیه و ایالات متحده آمریکا، رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ در یک نشست مطبوعاتی مشترک شرکت نمودند.

 

اردوغان: آنچه شما از آن به‌عنوان کرد یاد می‌کنید، شاخه پ.ک.ک است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خطاب به ترامپ اظهار داشت: آنچه شما از آن به‌عنوان کرد یاد می‌کنید، پ.ی.د/ی.پ.گ، گروهی تروریستی و شاخه پ.ک.ک است.

 

وی همچنین گفت: فرهاد عبدی شاهین (مظلوم کوبانی)، فرزندخوانده عبدالله اوجالان سرکرده گروه تروریستی و تجزیه‌طلب پ.ک.ک است.

 

اردوغان اظهار داشت: می‌توانیم طی 6 ماه الی 2 سال، یک میلیون پناهجو را در منطقه امن اسکان دهیم. یک میلیون نفر دیگر را نیز در الرقه و دیرالزور اسکان خواهیم داد. 40 میلیارد دلار برای آنها هزینه کرده‌ایم. اروپا متاسفانه فقط 3 میلیارد یورو به ما داده است.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد: ترکیه از 4 میلیون پناهجو میزبانی کرده و اکنون نوبت اروپاست که مسئولیت خود در این زمینه را انجام دهد.

 

ترامپ: نیروهایمان را از سوریه برمی‌گردانیم

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در حضور «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که قصد دارد اکثر نیروهای آمریکا را به سوریه بازگرداند.

 

ترامپ گفت که اردوغان در کشور خودش و در منطقه مورد احترام است. او گفت آمریکا و ترکیه روابط تجاری با یکدیگر را به نحو محسوس توسعه خواهند داد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا گفت قصد دارد با همتای ترکیه‌ای خود درباره مسئله موشک‌های اس-۴۰۰ و جنگنده‌های اف-۳۵ گفت‌وگو کند.

 

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که آتش‌بس در سوریه «به خوبی برقرار است.»

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به قربانیان غیرنظامی در خاورمیانه گفت: من و اردوغان از روزهای اولیه دارای روابط دوستانه خوبی بوده ایم و این روابط دوستانه یکطرفه نیست.

 

وی خاطرنشان کرد با اردوغان در مورد سیستم دفاع موشکی اس-400 که ترکیه از روسیه خریداری کرده است، و برنامه جنگنده های اف 35 صحبت خواهیم کرد.

 

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه گذشته گفت: کنگره آمادگی مجازات کردن ترکیه از طریق تحریم اقتصادی را دارد مگر اینکه آنکارا از دریافت سیستم های موشکی دفاع هوایی اس400 ساخت روسیه منصرف شود.

 

وی ادامه داد: اگر ترکیه از دست موشک های اس 400 خلاص نشود، در این صورت کنگره از طریق قانون کاتسا که از حمایت نمایندگان دو حزب برخوردار است قوانین تحریم ترکیه را تصویب خواهد کرد و آنکارا عواقب این تحریم ها را احساس خواهد کرد.

 

اوبرایان افزود: ما به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به وضوح گفتیم در حوزه ناتو هیچ جایی برای سامانه موشکی اس 400 و یا هر گونه سلاح های قابل توجه روسیه وجود ندارد.

 

براساس قانون کاتسا آمریکا مصوب سال ۲۰۱۷، واشنگتن به اعمال تحریم ها علیه هر کشوری که تبادلات نظامی چشمگیری با دشمنان آمریکا از جمله روسیه دارد، ملزم می شود.

 

اردوغان چندی پیش خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسی را ضرورتی برای صلح منطقه دانست و اعلام کرد که فرآیند نصب آن در ماه آوریل ( فروردین ۹۹) تکمیل می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: