صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۴۶
  • پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 28 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 16
کد خبر: ۲۸۱۲۴

آخرین تحولات بولیوی/ از استمداد مورالس از پاپ تا مخالفت رهبر کودتا با نامزدی او

اووه مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و پاپ فرانسیس خواست تا با میانجیگیری در تحولات این کشور مانع از افتادن بولیوی به ورطه بی ثباتی و ناامنی شوند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ خروج مورالس از کشور و روی کارآمدن جینین آنیز به عنوان رهبر موقت از سوی کودتاچیان به بحران چند روزه بولیوی پایان نداده و به شکلی روزمره بر دامنه تنش ها در این کشور افزوده شده است.

 

مرگ چند ده نفر از هواداران مورالس و درگیری میان نظامیان وفادار او با کودتاچیان تنها بخش هایی از درگیری های صورت پذیرفته در بولیوی در طول روزهای اخیر بوده است.

 

در این میان اووه مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بولیوی به‌صورت رسمی از پاپ فرانسیس، رهبرکاتولیک‌های جهان، سازمان ملل و کشورهای اروپا خواست تا برای حل بحران در این کشور میانجی گری کند.

 

اووه مورالس که کمتر از یک هفته است به مکزیک پناهنده شده در صفحه توییت خود نوشت: «من از سازمان‌های بین المللی، سازمان ملل متحد، کلیسای کاتولیک و کشورهای دوست در اروپا دعوت می کنم برای صلح و آرامش در بولیوی پادرمیانی کنند. خشونت تهدید بزرگی علیه زندگی و صلح اجتماعی است.»

 

اوو مورالس سه شنبه گذشته وارد مکزیکی شد که به او پناهندگی سیاسی داده است. وی در مکزیک تاکید کرد که تحت فشار استعفا داده است و بولیوی قربانی کودتای نظامیان است. وی همچنین با بیان این که «مبارزه ادامه دارد»، گفت: «تا زمانی که زنده‌ام دست از سیاست نمی‌کشم.»

 

مورالس با بیان این که مخالفان او خانه خودش و خواهرش در بولیوی را «غارت» کرده‌اند، گفت که دولت مکزیک جان او را نجات داده است.

 

او که پیش از این نیز در زمان حضورش در بولیوی، از تحولات اخیر در کشورش به عنوان «کودتا» علیه خودش یاد کرده بود، در فرودگاه مکزیک اعلام کرد: «من با این کودتا تغییر نخواهم کرد.»

 

ورود مورالس به مکزیک پس از ترک خاک بولیوی برایش آسان نبود، زیرا چند کشور آمریکای لاتین که در مسیر حرکت او بودند ابتدا به هواپیمای حامل او اجازه عبور از حریم هوایی خود را ندادند.

 

مورالس که به مکزیک پناهنده شده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در مکزیکوسیتی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس تأکید کرد که هنوز خود را رئیس جمهوری بولیوی می‌داند زیرا نمایندگان پارلمان هنوز برای پذیرش یا رد استعفای وی رأی‌گیری نکرده‌اند.

 

وی افزود: اگر آنها استعفایم را رد نکرده یا نپذیرفته باشند، می‌توانم بگویم که هنوز رئیس جمهوری هستم.

 

مورالس تأکید کرد؛ وی اطلاعاتی درباره برنامه‌ریزی برخی نظامیان برای «شورش» علیه افسرانی او را وادار به استعفا کردند، دریافت کرده است.

 

رئیس جمهوری مستعفی افزود که «از خیانت (ویلیامز کالیمان) فرمانده نیروهای مسلح غافلگیر» شد.

 

رهبر کودتاچیان: مورالس نمی‌تواند دیگر در انتخابات نامزد شود

رهبر کودتای بولیوی می گوید اووه مورالس نمی تواند در هیچ انتخابات جدیدی شرکت کند. جینین آنیز، رئیس جمهوری موقت بولیوی گفته است که اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی باید تحت پیگرد قرار گیرد.

 

همزمان در بولیوی، هزاران نفر از طرفداران مورالس تظاهرات کردند و خواستار بازگشت وی از مکزیک شدند.

 

ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از پذیرش مسئولیت رئیس جمهوری موقت بولیوی از سوی سناتور جنین آنیز حمایت کرد.

 

مورالس: انتخابات جدید می‌تواند بدون من برگزار شود

اوو مورالس، رییس جمهور مستعفی بولیوی، اعلام کرد انتخابات بعدی این کشور می‌تواند بدون حضور او برگزار شود.

 

مورالس روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت مایل است که به بولیوی بازگردد. او گفت: «به‌خاطر دموکراسی، اگر آن‌ها نمی‌خواهند من در انتخابات شرکت کنم، باشد مشکلی نیست. من شرکت نخواهم کرد.»

 

رئیس جمهوری مستعفی بولیوی افشا کرد که پیش از ترک کشورش، آمریکا به او پیشنهاد ارسال هواپیمایی برای انتقال وی را داده بود اما او می‌گوید اطمینان داشت مقصد این هواپیما «زندان گوانتانامو» بوده است.

 

پنج طرفدار مورالس در تظاهرات اعتراضی در بولیوی کشته شدند

در درگیری بین نیروهای امنیتی با طرفداران اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بولیوی،در روز جمعه در یک شهر در مرکز این کشور دستکم پنج نفر از کشته شدند.

 

گواتالبرتو لارا ، مدیر بیمارستان مکزیک در شهر ساکابا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: این افراد به ضرب گلوله کشته شدند.

 

شاهدان عینی هم گفته‌اند نیروهای پلیس به سوی تجمع هواداران اوو مورالس شلیک کرده‌اند.

 

طبق این گزارش، بامداد روز جمعه تظاهرات هزاران نفر از هواداران اوو مورالس در شهر ساکابا به صورت مسالمت آمیز برگزار شد. اما درگیری زمانی آغاز شد که معترضان خواستند از یک پست نظامی در شهر کوچابامبا عبور کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: