صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 21
کد خبر: ۲۸۵۰۹

موسوی: پمپئو در تفکرات سه قرن پیش سیر می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از موضع آمریکا در قبال شهرک سازی صهیونیست ها در کرانه باختری؛ خطاب به پمپئو اظهار داشت: بهتر است وزیر خارجه آمریکا، خود را از تفکرات قرن هجدهمی رها کند که صاحبان قدرت خود را فراتر از حقوق و قوانین بین‌المللی می‌دانستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اظهارات چندی پیش مقامات آمریکایی مبنی بر غیرقانونی ندانستن شهرک سازی صهیونیست ها در کرانه باختری با موجی از واکنش ها در جامعه جهانی مواجه شده است.

 

پمپئو اعلام کرده بود: دولت ترامپ سیاستش در قبال شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را هم تغییر داده و اعلام می‌دارد که این شهرک‌سازی‌ها «به خودی خود» نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌روند.

 

سیدعباس موسوی روز پنجشنبه اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر عدم تعارض شهرک‌سازی در اراضی اشغالی کرانه باختری با قوانین بین‌المللی را بشدت رد و محکوم کرد و آن را تاکیدی مجدد بر شراکت آمریکا در اشغال سرزمین فلسطین و جنایت‌های این رژیم در فلسطین و نیز اشغال و نقض حاکمیت کشورهای همسایه فلسطین توصیف کرد.

 

وی با اشاره به اینکه اقدامات و اظهارات آمریکایی‌ها درخصوص فلسطین نقض صریح قوانین بین‌المللی است خواستار تحرک مجامع بین‌المللی در مخالفت و مقابله با آن شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سرزمین فلسطین از آن مردم فلسطین است، بیان کرد: رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و اشغالگر است و تنها راه حل بحران فلسطین برگزاری همه پرسی در میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین است.

 

موسوی به مایک پومپئو نیز توصیه کرد: بهتر است وزیر خارجه آمریکا، خود را از تفکرات قرن هجدهمی رها کند که صاحبان قدرت خود را فراتر از حقوق و قوانین بین‌المللی می‌دانستند. در قرن بیست و یکم نه آمریکا قدرت فائقه است و نه دیگر کسی نقض قوانین بین‌المللی توسط صاحبان قدرت را می‌پذیرد.

 

انتقاد از سیاست آمریکا در شورای امنیت درباره شهرک ‌های صهیونیست‌نشین

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آخرین تحولات خاورمیانه شاهد انتقاد شدید از سیاست تازه دولت ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری بود.

 

در این نشست که صبح چهارشنبه به وقت محلی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، «نیکولای ملادنوف» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه با ارائه گزارشی درباره وضع نوار غزه، گفت: باعث تأسف است که اعلامیه ایالات متحده در ۱۸ نوامبر اعلام کرده که شهرک ها را دیگر مغایر با قوانین بین‌المللی نمی داند.

 

وی افزود: موضع سازمان ملل در این زمینه بدون تغییر باقی مانده است. مطابق قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت های رژیم صهیونیستی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و یک مانع بزرگ برای دستیابی به راه حل دو کشور و یک صلح عادلانه، پایدار و جامع است.

 

در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت، اعضای این شورا نیز در سخنانی مواضع خود را درباره شهرک های صهیونیست نشین اعلام کردند.

 

«دینا تیرانسیا دجانی» نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل نیز در سخنانش گفت: ما خواستار این هستیم که اسرائیل به قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت احترام بگذارد. باید بدانیم که ریشه مشکل، اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطینی ها توسط اسرائیل است.

 

وی با اشاره به مواضع تازه دولت ترامپ درباره شهرکهای صهیونیست نشین، گفت که این کار، نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است.

 

«ریاض مالکی» نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل نیز از سیاست دولت آمریکا درباره شهرک ها بشدت انتقاد کرد و گفت: دولتش به دادگاه بین المللی جنایات جنگی شکایت خواهد کرد.

 

وی در سخنانش خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت: پومپئو مسؤولیت عواقب ناشی از بیانیه خطرناکش در مورد شهرک سازی را بر عهده دارد و این سخنان، ما را وادار می کند که به دادگاه بین المللی جنایات جنگی درباره حرف‌ها و اقدامات وی اعلام شکایت کنیم.

 

در این نشست همچنین «جری ماتجیلا» نماینده دائم آفریقای جنوبی خواستار اقدام عملی این نهاد بین المللی علیه تل‌آویو شد.

 

وی گفت: الحاق سرزمین های کرانه باختری و ادامه ساخت وساز شهرکها در این منطقه توسط اسرائیل، چشم انداز صلح را بیش از پیش خراب کرده و نمونه هایی از زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی است.

 

در جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل، «دانی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی نیز با حضور در این جلسه، از سیاست های این رژیم در ساخت و گسترش شهرک ها حمایت کرد.

 

وی مدعی شد که این رژیم به دنبال صلح بوده و مانعی برای گفت وگوها ایجاد نکرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: