صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 21
کد خبر: ۲۸۵۳۲

موسوی: بازرسان آژانس موظفند مقررات ایران را رعایت کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه با هشدار به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: اگر ضرورت باشد، ناگزیریم مانع از ورود برخی از بازرسان آژانس شویم که خودمان به آنها اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داده ایم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دور جدید کاهش تعهدات هسته ای کشورمان و اخراج یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی موجب شده تا روابط ایران و آژانس در خلال روزهای اخیر وارد چالش گردد.

 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه  روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بلافاصله موضوع را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد و مستندات را هم تهیه و ارسال کردیم و الان منتظر پاسخ آژانس هستیم و امیدواریم که آژانس پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

 

وی افزود: لازم است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقررات جمهوری اسلامی ایران و مقررات مراکز مهم و حیاتی ما را رعایت کنند چرا که ما حق خودمان می‌دانیم از مراکز حساس خودمان حفاظت کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: اگر مجبور شویم برخی از بازرسان آژانس را که خودمان به آنها اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران و تاسیساتمان را داده‌ایم، اگر ببینیم که اقدامی خلاف قانون و مقررات و توافقات انجام می‌شود، طبیعتا حساس هستیم و از ورود آنها جلوگیری می‌کنیم.

 

مدیر کل موقت آژانس انرژی اتمی: هفته آینده در تهران با مقامات ایران دیدار می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، کرنل فروتا روز پنجشنبه در آغاز نشست شورای حکام آژانس در وین با اشاره به موضوعات پوشش داده در گزارش اخیر آژانس درباره راستی‌آزمایی ونظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفت:‌ دوشنبه این هفته اطلاعات تازه‌ای در اختیار شورای حکام قرار دادم و اطلاع دادم که ذخایر آب سنگین ایران اکنون از ۱۳۰ تن فراتر رفته است .

 

وی افزود: به ارائه اطلاعات تازه به شورای حکّام در ارتباط با اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شیوه مقتضی ادامه خواهیم داد.

 

مدیر کل موقت آژانس در ادامه بیانیه خود در نشست شورای حکام گفت:‌ آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران تحت توافق پادمانی ، ادامه می‌دهد . ارزیابی درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه دارد.

 

فروتا افزود: همانطور که روز هفتم نوامبر (پنجشنبه ۱۶ آبان) به شورای حکام گزارش دادم ، آژانس ذرات اورانیوم طبیعی با منشاء فعالیت انسانی (anthropogenic) را در یک مکان اعلام نشده به آژانس ردیابی کرده است.

 

وی با بیان این که آژانس به تعامل با ایران ادامه خواهد داد، مدعی شد: به رغم این (تعامل ما با ایران)، هیچ اطلاعات بیشتری درباره این موضوع دریافت نکرده ایم و این مساله حل نشده باقی مانده است. نشستی بین آژانس و ایران قرار است هفته آینده در تهران برای بحث بیشتر درباره این موضوع برگزار شود. ضروری است که بطور فوری برای حل این مساله با آژانس کار کند.

 

او بار دیگر گفت: من از ایران می‌خواهم که بطور کامل و به‌ موقع با آژانس در اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی همکاری کند.

 

اولیانوف: امروز بحث‌های جدی درباره ایران در شورای حکام صورت می‌گیرد

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه  در سازمان های بین‌المللی مستقر در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمیامروز (پنج‌شنبه) در یک پیام توییتری در خصوص نشست امروز شورای حکام آژانس گفت که قرار است مذاکرات دشوار و جدی درباره ایران انجام گیرد.

 

وی در یک پیام توییتری نوشت: «جلسه منظم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمتر از دو ساعت برگزار می‌شود. طیف گسترده‌ی از موضوعات از جمله موضوعات منطقه‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت».

 

اولیانوف در خصوص دستور کار نشست شورای حکام گفت: «در خصوص موضوع کره شمالی و سوریه، مسئله جدیدی نخواهد بود و هماهنند اغلب موارد، بیانیه‌های مرسوم تکرار خواهد شد. بحث‌ها درباره ایران احتمالاً جدی و دشوار خواهد بود».

 

اظهارات اولیانوف در حالی مطرح شده است که آژانس بین‌الملی انرژی اتمی مدعی شده است که شواهدی در خصوص غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده در ایران وجود دارد.

 

از طرف دیگر، «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که هفته آینده جلسه‌ای بین مقامات آژانس و مقامات ایرانی در تهران برگزار خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

 

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه هفته جاری گفت که دولت این کشور معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌‌ای با ایران در مرکز فردو را لغو خواهد کرد. او گفت: «هیچ دلیل قانونی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد.»

 

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آخرین بار روز ۱۰ آبان معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید کرده بود.

 

دولت کنونی آمریکا علی‌رغم خروج از برجام نزدیک به ۱۸ ماه پیش همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرد. هدف دولت آمریکا اطمینان از این بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم خودش را در سطح محدود نگاه می‌دارد و آن را ارتقا نمی‌دهد.

 

دولت ترامپ چند ماه پیش برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد. ایران در واکنش اعلام کرد دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: