صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 23
کد خبر: ۲۸۶۲۰

انصارالله موضع سازمان ملل درباره یمن را نادرست خواند

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهارات نماینده سازمان ملل در امور این کشور را که در آن از کاهش هشتاد درصدی حملات ائتلاف سعودی به یمن سخن به میان آمده بود را نادرست خواند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی جنگ خانمان سوز یمن چهارسالگی خود را سپری می نماید که مارتین گریفیتس فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن در جدیدترین اظهارات خود از حصول صلح و توقف درگیری‌ها در این کشور عربی ابراز امیدواری کرده است.


فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن گفته است که درگیری‌ها در این کشور در مقایسه با گذشته کاهش چشمگیری داشته است. او شامگاه جمعه (۱ خرداد) گفت که حملات هوایی ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن طی دو هفته اخیر ۸۰ درصد کاهش داشته است.

 

گریفیتس ادامه داد: «کاهش صدای جنگ [در یمن] دلیلی است بر وجود دورنمایی برای صلح در بین طرف‌های درگیر در یمن».

 

به گزارش الجزیره، فرستاده «آنتونیو گوترش» در امور یمن همچنین از اقدامات سازمان ملل برای ورود محموله‌های نفتی از طریق بندر «الحدیده» (غرب یمن) به یمن جهت استفاده در این کشور محاصره شده از سوی ائتلاف مذکور خبر داد.

 

او به شرایط پیش آمده در بندر الحدیده که بر اساس توافق سوئد بین طرف‌های درگیری می‌بایست، شاهد توقف درگیری‌ها باشد، اشاره کرد و گفت که اوضاع این شهر بندری دلیلی است بر این که امتیاز دهی‌های طرفین برای دست‌یابی به آتش‌بس مهم است.

 

مارتین گریفیتس همچنین از طرف‌های درگیر در یمن خواست تدارکات و ترتیبات لازم برای پایان درگیری‌های چند سال گذشته در این کشور را مهیا کنند.

 

یمن از ابتدای سال ۹۴ آماج حملات زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی قرار گرفته است و بنا به گزارش اخیر آسوشیتدپرس، محاصره یمن در سایه جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی بر این کشور، منجر به کشته شدن ۹۱ هزار و ۶۰۰ یمنی شده است؛ امری که وجه امارات و عربستان را به عنوان رهبران ائتلاف متجاوز عربی شدیداً تخریب کرده است.


در این میان سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه گزارش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در مورد کاهش حملات ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی را نادرست و غیر واقعی خوانده است.

 

"یحیی سریع" جمعه شب در توئیتی نوشت: گزارش روز جمعه "مارتین گریفیث" مبنی بر این که در ۴۸ ساعت گذشته حدود ۸۰ درصد از حملات ائتلاف سعودی به یمن کاهش یافته است، صحیح نیست.

 

وی افزود: این سخنان درحالی مطرح می‌شود که سعودی‌ها در دو روز گذشته بیش از ۱۲ بار یمن را بمباران کرده‌اند.

 

حملات ائتلاف سعودی به یمن درحالی است که "مهدی المشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن ۲۹ شهریور گفته بود، نیروهای این کشور حملات پهپادی و موشکی به عربستان را متوقف می‌کنند، اما جنگنده‌های عربستان همچنان مناطق مختلف یمن را بمباران می‌کنند.

 

یمن از اوایل سال ۹۴، هدف حمله عربستان و کشورهای عضو ائتلاف عربی قرار دارد و در این مدت هزاران یمنی کشته و صدها هزار تن دیگر زخمی شدند.

 

محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی باعث مرگ 71 هزار بیمار شد


وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) با انتشار آماری از وضعیت بیماران در این کشور، در مورد وضعیت وخیم این بیماران به دلیل جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن هشدار داد.

 

«یوسف الحاضری»، سخنگوی وزارت بهداشت یمن به شبکه المسیره این کشور گفت:‌ «بیش از ۳۲۰ بیمار در یمن هست که به دلیل محاصره و بسته بودن فرودگاه صنعاء امکان سفر به خارج برای مداوا را ندارند».

 

او آماری نگران کننده از میزان فوتی‌ها در یمن به دلیل محاصره این کشور از سوی ائتلاف سعودی ارائه کرد و گفت: «بیش از ۴۳ هزار مورد فوتی در یمن به دلیل عدم امکان سفر به خارج داشتیم».

 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن گفت که هزاران نفر معلول در این کشور وجود دارد که اگر بتوانند به خارج سفر کنند، می‌توانند مداوا شده و بهتر شوند.

 

این مقام یمنی همچنین گفت:‌ «بیش از ۲۸ هزار مورد فوتی نیز به دلیل سرطان در یمن ثبت شده است که به علت محاصره، امکان ارائه درمان‌ها و امکانات ضروری برای آن‌ها وجود نداشته است».

 

مشکلات ناشی از محاصره و ادامه بمباران‌های مراکز غیرنظامی همچنین موجب کمبود مواد غذایی و دارو در یمن شده و هزاران نفر از جمله زنان باردار در سال‌های اخیر به خاطر سوء تغذیه با مشکل رو به رو شده و یا جان باخته‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: