صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 07
کد خبر: ۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
کارشناس فضای مجازی:

پیام رسان های داخلی نباید با فیلترینگ حمایت شوند

عباس منصور نژاد، کارشناس فضای مجازی ضمن مخالفت با فیلتر شدن پیام رسان تلگرام می گوید: عدم وجود فضای رقابتی برای پیام رسان های داخلی مناسب نیست و وضعیت این صنعت را مشابه صنعت خودرو شکل می دهد.

به گزارش "راهبرد معاصر": ماجرای فیلترینگ تلگرام که در خلال اغتشاشات دی ماه سال گذشته ، مبدل به یکی از محافل مهم برای پایگاه های خبر رسانی شده بود، اخبرا با اظهارات علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر فیلتر شدن این پیام رسان تا پایان فردین ماه سال 1397 باز هم در مرکز کانون توجه این پایگاه ها قرار گرفت.


علاءالدین بروجردی در تشریح دلائل اتخاذ این تصمیم اعلام کرد: این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده است و به این ترتیب تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد چرا که وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می‌آورند.


در مقابل محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ضمن رد فیلتر شدن تلگرام از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر ارتباط مسئولان با مردم سخن گفت. سخنان بروجردی علاوه بر واکنش وزیر ارتباطات با مخالفت تعدادی از نمایدگان مجلس نظیر قاضی زاده و صادقی و کواکبیان همراه شد تا اجرای این تصمیم همچون گذشته در حاله ای از ابهام پوشیده شود. اما در این گزارش سعی داریم به دور از کشمکش های سیاسی به بررسی ابعاد این تصمیم در زمنیه های اقتصادی بپردازیم، از این رو با مهندس منصور نژاد کارشناس فضای مجازی به گفت و گو نشسته ایم:


به نظر شما اجرای فیلترینگ تلگرام چه تاثیراتی بر گستره فضای مجازی دارد؟

از چند منظر می توان به مسئله ی فیلترینگ تلگرام نگاه کرد.در بخش اول می بایست بدین مسئله توجه جدی داشت که می بایست از پیام رسان بومی حمایت شود و کارگزاران آن مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرند؛ اما اگر حمایت را به معنای فیلترینگ سایر پیام رسان ها بدانیم، چون فضا رقابتی از بین خواهد رفت، اتفاقی مشابه سایر صنعت ها نظیر صنعت خودرو رقم خواهد خورد.یعنی وقتی پیام رسان احساس کرد رقیب قدرتمندی ندارد،فعالیت خود را در پاسخگویی به مخاطب و ارائه ی خدمات مناسب متوقف و یا کند می نماید.

نکته دیگر این است که باید بررسی شود که چرا شبکه اجتماعی تلگرام اینقدر مورد اقبال قرار گرفته است و این انحصار شکل گرفته است؟ دلیلش این است که خیلی از شبکه های اجتماعی مثل تویتر و فیس بوک فیلتر هستند و اگر فیلتر نبودند این حجم مخاطب در تلگرام متمرکز نمی شدند.یعنی ما خودمان با جهت دهی غیر علمی،فضا را برای انحصار تلگرام آماده کردیم .

مسئله ی دیگر اینکه برای بحث فیلترینگ مطلوب است ادبیات و پیشینه بحث مورد بررسی قرار گیرد.باید بررسی کنیم که آیا پس از فیلترینگ وی چت و وایبر آیا مردم به سمت پیام رسان های بومی کوچ کردند یا پیام رسان غیر ایرانی دیگری را برگزیدند.

مسئله پیام رسان ها مسئله ای است که بخش گسترده ی آن بعد اجتماعی فرهنگی دارد و می بایست روی این ابعاد و مباحث مربوط به سرمایه ی اجتماعی فعالیت جدی صورت گیرد. صرف نگاه فنی و قابلیت های فنی در اینجا مورد توجه نمی باشد.


فیلتر شدن پیام رسانه تلگرام چه تاثیری بر کسب کارهای اینترنتی می گذارد؟

در اولین گام فعالین این حوزه از این تصمیم می شوند متضرر می باشد. افراد و کسب و کارهایی که برنامه ریزی کرده اند و مبالغ بسیاری را در این حوزه صرف کردند دچار خسارت های فراوانی می گردند.

نکته مهمتر این است که اعتماد به هزینه های تبلیغات مجازی پایین می آید؛ یعنی اعتماد سرمایه گذاری کم می شود. ما در حوزه تبلیغات مجازی بازاریابی مجازی اعتماد سرمایه گذاران را از دست می دهیم وقتی سرمایه گذار با بازار بی ثبات و بلاتکلیف روبه رو می شود نمی داند چه کند و اعتمادش را به این فضا از دست می دهد.


پیشنهاد شما به عنوان کارشناس چیست؟

وقتی تعداد پیام رسان ها(داخلی و خارجی) زیاد شد، همه ی مخاطبین در یک جا متمرکز نمی شوند و این خود مانع از سود جویی های بشتر می شود.در ادامه باید دست مردم برای انتخاب باز باشد وقتی دست باز باشد در شبکه اجتماعی تلگرام متمرکز نمی شوند . نکته بعدی در موازاتش پیام رسان های بومی را تقویت کنیم و ادارات را مکلف کنیم فقط این پیام رسان ها استفاده کنند و با این کار نواقص این برنامه ها گرفته شود و نواقصش بر طرف شود و در گام سوم با فرهنگ سازی درست و صحیح استفاده از پیام رسان های داخلی در میان مردم تبلیغ شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
مصاحبه ی خوبی بود واقعا فیلترینگ‌پاسخ نمی دهد