صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۵۳
  • يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 18 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 19
کد خبر: ۲۹۳۹

از حذف کنکور تا حضور معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش

در چند مدت اخیر، شاهد دو خبر خوب از سوی آموزش و پرورش بوده‌ایم. یکی تلاش حداکثری برای حذف کنکور و دیگری اجرایی شدن عضویت سه نفر از معلمان یا مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش.

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت آموزش‌وپرورش به تنهایی توان لازم برای پوشش مطلوب نرم افزاری و سخت افزاری مطالبات آموزشی در همه کشور را ندارد. دولت موظف است بودجه آموزش‌وپرورش را بنا بر میانگین جهانی پیشنهاد دهد. بر اساس میانگین جهانی، بودجه آموزش‌وپرورش را با سهم ناخالص می‎سنجند. این میزان به اندازه 5 درصد از سهم تولید ناخالص کشورهای پیشرفته است. در سطح منطقه هم، بودجه آموزش در عربستان و ترکیه  به اندازه 5 درصد است اما کشور ما اینگونه نیست. در ایران بودجه آموزش زیر یک درصد سهم تولید ناخالص داخلی است و آموزش و پرورش ما با حجم بزرگی از مطالبات مالی و صنفی روبروست که صرف اکتفا به مسائل مالی پاسخگوی این مطالبات نمی‌باشد. شاید بیراه نباشد اگر گفته شود، نیازمند تقویت مشارکت عمومی و تحول در مدیریت به جهت بهبود و پویایی در عملکرد این وزارتخانه بزرگ هستیم.

 

در همین راستا، سید محمد بطحایی خرداد 97 در آئین قدردانی از منتخبان نهایی مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره اظهار داشت: هم اکنون در حال برنامه ریزی هستیم تا سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش از بین مدیران مدارس انتخاب شوند تا با این روش افرادی به نمایندگی از مدیران و معلمان در شورا حضور داشته باشند.

 

امروز نیز خبر اجرایی شدن این طرح آمد، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول ستاد راهبری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت جایگاه شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: رکن بالادستی در سیاست‌گذاری‌های وزارت آموزش‌وپرورش ، شورای عالی آموزش‌وپرورش است که ریاست این شورا بر عهده رئیس‌جمهور است .

 

وی جلب مشارکت فرهنگیان در تصمیم‌گیری‌های کلان را یکی از اهداف بسیار مهم دانست و گفت: وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه‌های پیشنهادی خود همواره به جلب مشارکت فرهنگیان مقید بوده و برای مسیر تحولی آموزش‌وپرورش آن را ضروری می‌داند و بر این باور است که پیشرفت و اعتلای تعلیم و تربیت با همراهی منابع انسانی محقق می‌شود.

 

اصغر حصیری، افزود: در این راستا برنامه برگزاری انتخابات برای معرفی سه صاحب‌نظر از فرهنگیان شاغل از هریک از دوره‌های تحصیلی به جمع اعضای رسمی و پیوسته شورای عالی آموزش‌وپرورش ازجمله اقداماتی است که می‌تواند حضور مؤثر معلمان و مدیران مدارس را در بالاترین سطح مدیریت آموزش‌وپرورش رقم زند و انتظار می‌رود خانواده بزرگ فرهنگیان فرهیخته در این رفتار اجتماعی – فرهنگی سهیم شده و با آگاهی از توان ، دانش و مهارت‌های خود ، نقش تأثیرگذار خود را به بهترین وجه ایفاء نمایند .

 

طبق ماده 9 لایحه تشکیل شورا تعداد اعضای رسمی شورای عالی آموزش‌وپرورش 22 نفر است که سه نفر از اینان صاحب نظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از‌ دوره‌های تحصیلی می‌باشد.

 

با تمسک به بند 14 از این ماده قانونی، ۳ نفر صاحبنظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از دوره‌های تحصیلی (که حداقل یک نفر از آنان از بین زنان انتخاب شود)، عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند و البته با توجه به سند تحول بنیادین ( بند 21 از اهداف عملیاتی) که به بازنگری و بازمهندسی ساختارها ، رویه‌ها و روش‌ها تأکید کرده است و همچنین بند 8 از اهداف عملیاتی و راهکار 8-1 که به افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت پرداخته و مدرسه ، معلمان و دانش آموزان را به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی تلقی کرده است و به اصلاح ، ارتقاء و تغییر نگرش آموزش و پرورش نیز اشاره داشته است، بر همین منظور وزیر  آموزش و پرورش در نظر دارد ۳ تن از معلمان یا مدیران مدارس سراسر کشور را از طریق برگزاری انتخابات میان فرهنگیان به عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش معرفی کند.

 

وظیفه دبیرخانه شورا، پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسؤولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم است که در آیین نامه داخلی شورا تنظیم و توسط هیأت دولت به تصویب می‌رسد.

 

با نگاهی کلی به نقش و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت ایران و ضرورت انقلاب فرهنگی در مسیر استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز رسالتی که آموزش و پرورش کشور در جهت رشد خودکفایی و بهسازی جامعه بر عهده دارد اجرایی شدن چنین طرح‌هایی در زمانه کنونی که دشمنان تلاش دارند با تکیه بر مطالبات صنفی بخشی از موج اعتراضی متوهمانه خود را اجرا کنند، کمک شایانی خواهد نمود به مشارکت بالای معلمان و ایجاد انگیزه نسبت به آینده بهتر.

 

در سوی دیگر، موضوع مهم دیگر این وزارتخانه تلاش بر دانش آموز محور شدن محیط درسی و حذف غول کنکور است. مشهودترین آسیب کنکور که مورد نقد کارشناسان آموزش وپرورش قرار گرفته است، استرس‌هایی است که به دانش‌آموزان و سلامت و امنیت روانی آن‌ها و همچنین به خانواده‌ها وارد می‌شود و موج این آسیب‌پذیری روانی و به هم ریختن بهداشت روانی دانش‌آموزان نه‌تن‌ها در دوره پیش‌دانشگاهی و دبیرستان بلکه به دوران ابتدایی نیز کشیده شده است.

 

این قبیل از خبرها که میزان مشارکت بدنه فرهنگیان را در تصمیمات عالی افزایش می‌دهد و یا بر فعالیت علمی صحیح دانش آموزان تاکید دارد، تلاش پویا و جدی است که از سوی آموزش و پرورش در حال شکل گیری است و نوید آینده‌ای بهتر برای جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان را خواهد داشت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: