صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 02
کد خبر: ۲۹۶۰۵

چرا اعتراض های عراق تاثیر بر صادرات نفت این کشور نداشته است؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی موضوع صادرات نفت عراق در خلال دو ماه گذشته پرداخته و آورده است: بر خلاف تصور عامه، صادرات نفت عراق نه تنها در خلال آشوب های اخیر کاهش نیافته، بلکه اندکی نیز افزایش یافته است!

به گزارش راهبرد معاصر؛ وقوع ناآرامی ها در عراق در خلال دو ماه اخیر منجر به تعطیلی بخش وسیعی از فعالیت های اقتصادی در این کشور شده است. حضور پررنگ معترضین در تنها بندر عراق (ام القصر) و به تعطیلی کشاندن منفذ واردات و صادرات عراقی بیش از هر زمان فشار فزاینده ای را بر اقتصاد این کشور خاورمیانه ای وارد آورد است.

 

با این حال و بر خلاف انتظار؛ صادرات نفت عراق به عنوان دومین صادرکننده بزرگ اوپک نه تنها کاهش نیافته، بلکه اندکی نیز افزایش یافته است.

 

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) با انتشار گزارشی از بغداد نگاهی به روند تولید و صدور نفت خام در عراق داشته است. بر اساس این گزارش تولید و صدور نفت خام عراق که دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک به شمار می‌آید، به‌رغم اعتراضات همچنان ادامه داشته است.

 

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق ساعاتی پیش از موافقت پارلمان این کشور با استعفای عبدالمهدی اعلام کرده بود: «همه ایستگاه‌ها، شعبات، ذخایر و شبکه‌های حمل و نقل نفت عراق بدون اختلال عمل می‌کنند.»

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده مسدود شدن راه‌ها در ناصریه و غراف نیز تاثیری بر فعالیت و عملکرد حوزه‌های نفتی این منطقه نداشته است.

 

حتی تجمع معترضان در بندر خور الزبیر و مانع شدن از حضور کارگران و شاغلان این بندر بر سر کار خود نیز تاثیری بر تولید و صدور نفت خام عراق نداشته است.

 

چرا صادرات نفت عراق آسیب ندید؟

بخش اعظم فعالیت‌‌های صنایع نفت عراق در مناطق شمالی و غربی این کشور قرار دارد. حال آنکه کانون اعتراضات دو ماهه عراق در مناطق شرقی و جنوبی این کشور بوده است.

 

افزون بر آن، مسدود شدن بندر خور الزبیر توسط معترضان بیشتر بر واردات بنزین عراق موثر بوده تا بر تولید و عرضه نفت خام این کشور.

 

کارگران و شاغلان صنایع نفت عراق به اعتصاب‌های گسترده این کشور نپیوستند. بسیاری از مردم عراق در اعتراض به فساد مالی و سیاست‌های دولت این کشور دست به اعتصاب زده بودند.

 

یکی از دلایلی که مانع پیوستن کارگران و شاغلان صنعت نفت به جمع اعتصاب کنندگان شد، وضعیت خوب مالی آنان اعلام شده است. سطح درآمد و حقوق کارگران و شاغلان فعال در صنایع تولید و حمل و نقل نفت خام عراق بالاتر از دیگر شاغلان فعال در دیگر موسسات دولتی است.

 

از سوی دیگر، بخش اعظم حمل و نقل نفت خام در عراق از طریق شبکه لوله‌های احداث شده صورت می‌گیرد و کمتر از طریق جاده‌ها نفت حمل می‌شود. از این رو، انسداد جاده‌ها نیز تاثیری بر شبکه حمل و نقل نفت نداشته است.

 

در گزارش خبرگزاری فرانسه حتی از افزایش صادرات نفت خام عراق سخن رفته است. صادرات نفت خام عراق در ماه اکتبر بالغ بر سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. میزان صادرات نفت خام عراق در ماه نوامبر حتی یکصد هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: