صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۵۵
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 09
کد خبر: ۳۰۱

چرایی حمله تل آویو به T4

رژیم صهیونیستی به تازگی، به پایگاه هوایی ارتش سوریه در استان حمص یورش برد و طبق برخی گزارش ها، چند نیروی ایرانی در این حملات شهید شده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از مدت کوتاهی از سردرگمی رسانه ای در خصوص حمله هوایی به پایگاه نظامیان سوری در اطراف حمص، بالاخره وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به صورت تلویحی، و وزارت دفاع روسیه صریحا، "هل آویر"، نیروی هوایی ارتش اسرائیل را مسئول این حمله شناخت. آخرین بار جنگنده های رژیم صهیونیستی در 21 بهمن ماه 1396، به حریم هوایی سوریه وارد شدند که با هدف قرار گرفتن یکی از آن ها، شکستی بزرگ برای هل آویر به ارمغان آمد.


مدتی پس از این پیروزی برای ارتش سوریه، اکنون بار دیگر، تل آویو گزینه حمله هوایی به خاک سوریه را برگزیده و توانسته تا عمق خاک این کشور وارد شده و پایگاه هوایی T4 واقع در استان حمص را هدف قرار دهد. حمله به پایگاه هوایی ارتش سوریه احتمالا به خاطر پوشش گسترده رسانه ای از حمله شیمیایی ادعایی دمشق به دوما، در افکار عمومی غرب می تواند پشتیبانی مطلوبی برای اسرائیل پس از سرکوب شدید اهالی غزه فراهم کند. انجام این حمله از حریم هوایی لبنان احتمالا به این خاطر بوده که استحکام پدافند هوایی سوریه در مرزهای بلندی های جولان اثبات شده بود. در نتیجه جنگنده های رژیم صهیونیستی از سوی غرب به سوی حمص هجوم آورد تا از اصل غافلگیری استفاده کند. البته با توجه به این که بیشتر موشک های شلیک شده توسط پدافند ارتش سوریه ساقط شده اند، نشانه ای مثبت از آمادگی پدافند هوایی این کشور را در مرزهای لبنان را می توان مشاهده کرد.


چرا پایگاه هوایی T4

اسرائیل می تواند دلایل زیادی برای حمله به این پایگاه هوایی داشته باشد. از جمله مهم ترین این دلایل مربوط به تمرکز زدایی از جبهه جنوبی است. هاآرتص به تازگی طی گزارشی نوشته که بشار اسد از تهدیدهای ترامپ ترسی به دل راه نمی دهد و بی پروا به سوی مرزهای جنوبی می تازد و اسرائیل ناچار است به تنهایی با تهدید ارتش سوریه که حالا بیش از هر وقت دیگری اعتماد به نفس دارد، مقابله کند.


به تازگی، داعش پیشروی بزرگی در بادیه حمص بدست آورده و تا دروازه های مرکز این استان پیش آمده است. مسلما یکی از مهم ترین ابزار دولت سوریه برای سرکوب تروریست ها در حمص، جنگنده هایی بوده که از پایگاه هوایی T4 بر می خیزند. با این اوصاف، ضربه به این مقر نظامی در واقع موقعیت ارتش سوریه را در مقابله با داعش متزلزل می کند و این امکان را به بازمانده های پیروان ابوبکر البغدادی می دهد که بار دیگر ابراز وجود کنند. دمشق در قبال این روند، دو گزینه می تواند انتخاب کند، یا آن که از تمرکز در مرزهای جنوبی بکاهد و بر حمص تمرکز یابد یا آن که به تحولات میدانی حمص بی تفاوت بماند و اراضی بیشتری به داعش بسپارد.


همچنین نباید فراموش کرد این حمله هوایی پس از شکست بهمن ماه گذشته نیروی هوایی اسرائیل، می تواند گامی برای حفظ آبروی ریخته شده از هل آویر در جبهه های جنوبی باشد.

نظر شما